“פנים עמוקים” של פייסבוק יזכור את הפרצוף שלכם מתמונה לתמונה

בקרוב כבר לא יצטרכו לתייג אתכם בתמונות בפייסבוק כדי שהרשת החברתית תדע שאתם מצולמים בהן. מגזין Science פרסם לאחרונה מאמר על DeepFace, האינטליגנציה המלאכותית שמהנדסי פייסבוק מפתחים לזיהוי פנים לצורך שיוכם למשתמשי הרשת החברתית.

על פי הדיווח, כבר עכשיו DeepFace מסוגלת לזהות פרצופים בדיוק של 97.35 אחוזים – שהם 27% יותר מכלים דומים אחרים שקיימים כיום, וקרוב מאוד לאחוזי הדיוק של בני אדם שעומדים על 98%. בשנת 2012 פייסבוק רכשה חברה ישראלית קטנה בשם Face.com, שפיתחה טכנולוגיה מדויקת לזיהוי פנים. 

זיהוי פרצופים בתמונות הוא לא עניין מסובך במיוחד למחשבים. מכיוון שרוב הפרצופים כוללים את אותם מרכיבים בפחות או יותר אותם מיקומים (פה, אף, עיניים), תוכנות מחשב מסוגלות לסרוק תמונות ולזהות שם פרצופים כבר שנים רבות.

עם זאת, המעבר מזיהוי של פרצוף לבין ההבנה למי שייך הפרצוף הוא ממש לא פשוט: פרצופים משתנים כל הזמן. השרירים בהם זזים, התאורה משתנה ומחשבים מתקשים להבין שאדם שמצולם בתמונה A הוא אותו אדם מתמונה B. המחשב שלנו אולי לא יתקשה להבין שפרצוף כלשהו מופיע בתמונה מסויימת – אך הוא יתקשה מאוד להבין למי הפרצוף הזה שייך. 

פייסבוק, מסיבות שלא קשה לנחש, רוצה לשנות את זה. DeepFace מנצל את מאגר המידע העצום של הרשת החברתית כדי לייצר “מודלים” של פרצופים אנושיים שגם האינטליגנציה הממוחשבת יכולה לזהות. ככל שיש לאינטילגנציה המאלכותית יותר תמונות מתוייגות, כך היא תוכל ליצור מודל מורכב ואמין יותר. 

בחברה השתמשו כבר ב-4.4 מיליון תמונות שהועלו על ידי 4,030 משתמשים כדי להתחיל לבצע ניסויים ובינתיים התוצאות טובות מאוד.  לטענת מהנדסי החברה, הטכנולוגיה החדשה שלהם גם לא דורשת כח חישוב גדול, והיא מסוגלת לעבוד גם על מכשירים ניידים.

כעת נשאר רק לתהות מה פייסבוק תעשה כשתדע לזהות אותנו. הפסימיים יישערו שהיא תשתמש במידע הזה כדי ללמוד עלינו עוד יותר מידע שאנחנו לא בהכרח רוצים לחלוק. כך למשל, אם DeepFace תזהה שבילינו בפאב בגלל שנכנסנו בטעות לרקע של תמונה לא קשורה שצולמה שם, היא תוכל להשתמש במידע כדי להציג לנו פרסומות רלבנטיות לפאבים בסביבה – זאת גם אם אנחנו בעצם מורמונים שאסור להם לשתות אלכוהול ויוצאים לפאבים בסתר. לא נעים.

בפייסבוק, עם זאת, מבטיחים שהמטרה היחידה של DeepFace היא לסייע למשתמשים לשמור על פרטיותם. “אתם הולכים לקבל הודעה מפייסבוק אם נזהה שאתם מופיעים בתמונות חדשות”, אמר יאן לקן, מי שעומד בראש פרוייקט האינטילגנציה המלאכותית של פייסבוק: “לאחר מכן תוכלו לבחור האם אתם מעוניינים לטשטש את הפרצוף שלכם בתמונה כדי לשמור על הפרטיות שלכם” – אפשרות שלא קיימת כיום.

כך או כך, לא רחוק היום בו פייסבוק תוכל לזהות אותנו בתמונות לא מתוייגות בדיוק גבוה הרבה יותר מכל מה שקיים כיום. מי שלא האמין עד עכשיו שהרשת החברתית הזו משנה את כל מה שאנחנו חושבים על מושגים כמו “פרטיות” וודאי ירגיש זו כשהוא יגלה את כל עשרות התמונות שלו שמופצות ברשת והוא לא מכיר בכלל. שיהיה לכולנו בהצלחה.  

דרך Inquisitr | תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן