ביקורת: המשטרה יכולה “לראות דרך קירות” ללא צו בית משפט

עד כמה חשובה הפרטיות שלנו לרשויות החוק? על פי דיווח ב-USA Today, לתושבי ארצות הברית התשובה לשאלה הזו היא “לא ממש חשובה, אבל תודה ששאלתם”. העיתון חשף שלפחות 50 רשויות חוק אזרחיות מציידות בסתר את הסוכנים שלהן במכשירים שמאפשרים להם לעקוב אחרי אזרחים דרך קירות בתים, ללא צורך בצו בית משפט.

המכשירים, רדארים מסוג Range-R, נועדו במקור לשימוש צבאי, אך התקופה האחרונה עושים את המעבר גם לשימוש אזרחי. שוטר שמצוייד ברדאר כזה יכול להדביק אותו לקיר של בית, ולקבל בזמן אמת מידע על כמה אנשים נמצאים בפנים, איפה הם נמצאים ומה הם כנראה עושים. המכשיר עצמו עובד כמו גלאי תנועה, ומשתמש בגלי רדיו כדי לזהות תנועות במרחק של כ-15 מטרים ממיקום הרדאר. יש לציין שכדי שהראדר יקלוט אתכם אין צורך לבצע תנועות גדולות: מספיק שתנשמו והוא כבר יידע שאתם שם.

על פניו, נראה שמדובר באמצעי טכנולוגי מוצלח שיכול לעזור לרשויות החוק להימנע מסיכונים מיותרים. דמיינו פשיטה משטרתית על מאורת סמים. במקום לפרוץ את הדלת בלי לדעת מה מצפה בצד השני, יוכלו השוטרים לקבל מידע מהימן על מי נמצא בתוך הבית ולדעת כיצד בדיוק לבצע את הפריצה מבלי לסכן את חיי השוטרים.

מצד שני, מדובר גם באמצעי טוב מאוד לעקוף את הצורך לקבל צווי בית משפט בשביל לאסוף ראיות. בית המשפט אמנם יוכל לבצע החלטה עקרונית שתחייב שוטרים לקבל צו לפני השימוש ברדארים האלה, אך בשלב זה השופטים נמנעים מלהחליט – ולשוטרים יש דרך לדעת מה קורה בתוך בתים גם בלי אישור שופט לכך.

כך למשל, במקרה בו שוטרים הצליחו לאתר נשק לא חוקי בתוך בית של נאשם בעזרת שימוש ברדאר, השופט כתב בפסק הדין: “אין לי שום ספק שהרדאר ששומש בזירת הפשע יעלה שאלות רבות בעתיד הקרוב בבית המשפט הזה”. 

“הרעיון שהממשלה יכולה לשלוח אותות דרך הקירות של הבתים שלנו כדי להבין מה קורה בפנים הוא מאוד בעייתי”, אמר מנהל הטכנולוגיה של איגוד זכויות האדם האמריקני: “טכנולוגיה שמאפשרת למשטרה להכנס לכם לבית היא בין הכלים הכי חודרניים שיש כיום למשטרה”. חני פכורי, עורכת דין של ה-EFF, אומרת שהבעיה אינה הטכנולוגיה עצמה, אלא היעדר הנהלים לגבי השימוש בה. “העניין כאן הוא איך משתמשים בזה, ומה אמצעי הבטיחות”, היא אמרה.

סוכנויות החוק שמשתמשות באמצעים האלה, בינתיים, שומרות עליהם די בשקט. “אם נגלה באיזה טכנולוגיה אנחנו משתמשים, אז אנחנו נחשוף אותה גם בפני האנשים הרעים”, אמר מרשל אמריקני לשעבר. השאלה היא מה המחיר שהאזרח הקטן צריך לשלם כדי שלמשטרה יהיו יותר דרכים לתפוס את הרעים. 

תמונות דרך Range-R

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן