“האקדח המעשן” של האבולה נמצא בעץ חלול באפריקה

למרות שקצת פחות מדברים על זה, ההתפרצות הנוכחית של מגיפת האבולה ממש לא מאחורינו. בימים האחרונים התגלה מקרה ראשון של הידבקות בבריטניה, וחוקרים רבים ממשיכים לבחון דרכים לבלום את התפשטות המחלה ולפתח לה אמצעי מנע.

במקביל, חוקרים אחרים פעלו בחודשים האחרונים כדי לנסות לאתר את מקור ההתפרצות הנוכחית וככל הנראה הצליחו לעשות זאת. בפרסום חדש חושפים הרופאים שלפי הבדיקות שלהם המקור לכל הרע הזה הוא עץ חלול אחד בכפר מלינדו שבגינאה. 

ככל הידוע לחוקרים, הקורבן הראשון של ההתפרצות הנוכחית של המחלה הוא ילד בשם בן שנתיים בשם אמיל, כשאחריו מתו מהמחלה גם אימו ואחותו. זה היה בדצמבר לפני שנה, ולמרות שהמודעות הבינלאומית למחלה התעוררה רק במרץ, זה כנראה היה המקור שלה. 

קבוצה של חוקרים מאוניברסיטאות שונות באירופה וקנדה יצאו לסיור של חודש באיזור ממנו התפשטה המחלה, ובסופו של דבר הצליחו לזהות את העץ החלול, שעל פי עדויות שונות היה מקום בו ילדים קטנים בכפר, כולל אמיל, נהגו לשחק. בתוך העץ החלול נוהגים לנמנם עטלפי פירות, שעל פי מחקרים קודמים יכולים להעביר את הווירוס לבני אדם.

תמונה מתוך המחקר

“תושבי הכפר דיווחו שילדים נהגו לשחק בתדירות גבוהה בעץ הזה”, נכתב במחקר: “ב-24.3 העץ עלה באש, וגרם ל’גשם של עטלפים’ שיצאו ממנו. חלק גדול מהם נאספו על ידי המקומיים למטרות מזון”. 

בשלב זה, כל מה שנותר מהעץ הוא רק הגזע שלו. החוקרים הצליחו לתפוס עטלפים בקרבת האיזור ובבדיקות שלהם לא נמצאו שאריות של הוירוס, אך זה לא אומר דבר בנוגע לעטלפים שחיו בתוך העץ בסוף 2013. “העטלפים האלה עברו לגור במושבות אנושיות”, אמר אחד החוקרים: “הם לא גרים רק בתוך עצים אלא גם תחת גגות בבתים בכפרים האלה. וירוס האבולה ודאי דילג בין להקות שונות של עטלפים, בין עטלף לעטלף. אנחנו עדיין צריכים לבצע בדיקות נוספות”.

בכפר המדובר מתו כבר 14 בני אדם כתוצאה מאבולה – ואם אכן זה המקור של ההתפרצות הנוכחית זו היתה ירית הפתיחה למגיפה מפחידה שקטלה כבר מעל 7,500 בני אדם, בעיקר במדינות מתפתחות. 

תמונה: Shutterstock

לעטלפים יש מוניטין של חיה מפחידה ומלחיצה, לא תמיד בצדק. מקרוב מדובר ביצורים די חמודים. אבל עכשיו, כשהקהילה המדעית מצביעה עליהם כגורם לאבולה יש עוד סיבה אחת מוצדקת לפחד מהם. 

דרך Independent

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן