המדען שגילה את ה-DNA מוכר את פרס הנובל בו זכה בגלל גזענות

המדען ג’יימס ווטסון, שהיה חלק מקבוצת החוקרים שגילו את ה-DNA נאלץ להחזיר את פרס הנובל היוקרתי בעקבות אמירות בעלות אופי גזעני שחיברו בין מוצא לאינטליגנציה.

ב-2007, במסגרת ראיון ב”סאנדיי טיימס”, ווטסון הצביע על כך שאנשים ממוצא אפריקני פחות אינטליגנטיים באופן מובהק מאנשים לבנים ומי שמעסיק אותם בטח יודע זאת וכי לא ניתן לצפות שכל הגזעים יתפתחו אותו דבר. 

שווה זהב: הרגע בו ש”י עגנון מתבשר שזכה בפרס נובל

המדען האמריקני סיפר שהפך ל”פרסונה נון גרטה” בקהילה המדעית מאז הראיון ההוא. ד”ר ווטסון חש שכל מה שנותר לו כדי להתקבל חזרה למעגל הציבורי ולזכות שוב בהערכת הקולגות הוא למכור את הפרס שלו.

המדליה היוקרתית, חלומו של כל חוקר, הוענקה לו בשנת 1962 ולשני חוקרים בריטיים על כך שהם פיצחו את מבנה סליל כפול של ה-DNA. מדובר בתגלית אדירה ששינתה שנים אחר כך גם את עבודת חוקרי המשטרה שיכולים היו לאתר פושעים לפי ה-DNA הייחודי להם. מאז הטיפול בתיקים פליליים קיבל משמעות מדעית כשהוכחות פיזיות במקום הפשע הכריעו אינספור פושעים.

הפרס הוא בעל ערך לא מבוטל וצפוי להימכר במכירה פומבית בניו יורק בסכום של 2.5 מיליון יורו.

CC-by-2.0 Raul654

ווטסון, 86, סיפר כי בעקבות ההתבטאויות שלו בעבר הוא סולק ממושב הדירקטוריון בכמה חברות. כמו כן, הוא חדל לקבל הזמנות להעניק הרצאות בתחומו. במקום שפרס הנובל ימנף את הקריירה שלו, המדען זוכה הפרס נשא אותו כנטל בעקבות התבטאויותיו. הוא אף התחייב להחזיר חלק מהכספים למוסדות שתמכו בו. 

בעיני, עצוב שווטסון הגיע למצב כזה בו עליו למכור פרס אותו הרוויח בזכות. הרי, הוא חתום על תגלית מדעית שאינה רלוונטית לשאלת דעותיו בנושא גזע.  

אולי מוטב היה שיסביר איך הגיע להשערות אליהן הגיע ויפתח דיונים בתחום. אולי הוא יתנצל מכל הלב על הטיעונים האומללים אם הבין שטעה. חוסן החברה נמדד גם ביכולת להבין, לתת הזדמנות שנייה ולסבול גם דעות בלתי נסבלות לעתים.  

דרך Daily Mail

 

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן