מלווי כספים יכולים לנטרל לחייבים את הרכב גם במהלך הנסיעה

כביש מהיר. 100 קמ”ש. אתם נוסעים בשלווה ורכב החדש שלכם, כשפתאום המנוע שווק חיים. דוושת הגז מפסיקה להגיב והאוטו מאט במהירות. טוב שהברקסים עובדים. אחרי כמה רגעים של פאניקה מוחלטת אתם מצליחים לרדת לשוליים בבטחה ולהדליק אורות מהבהבים. כשאתם מנסים להבין למה בדיוק האוטו שלכם נכבה באמצע הנסיעה (הרי מילאתם דלק הבוקר) אתם נזכרים פתאום שאתם מאחרים בתשלום לבנק ומבינים. 

הסיפור הזה נשמע קצת דמיוני, אבל בארצות הברית יש אנשים שנשבעים שזה בדיוק מה שקרה להם. מדובר באנשים שהשתמשו בשירותים של חברות מימון פרטיות, שמימנו להם רכישת רכב חדש תמורת התקנת מכשיר ניטור ברכב שלהם. המכשיר הזה מאפשר לחברות המימון להציק לנהגים שמאחרים בתשלומים שלהם – ובמקרים מסוימים גם לכבות להם את המנוע

ההתקנים האלה נראים כמו קופסאות קטנות, בערך בגודל של קודן. ביום בו צריך לשלם לחברה המממנת הם מתחילים לצפצף בזמן נהיגה, כדי שחלילה החייבים לא ישכחו את חובם. אם הם מאחרים בתשלום הם מתחילים גם להבהב באורות צבעוניים שקשה להתעלם מהם. לאחר מספר ימים נוספים הם מנטרלים את הרכב לגמרי. בחלקם מוטמע גם שבב GPS, שמאפשר לחברות המימון לעקוב אחרי החייבים ולאתר אותם במידת הצורך.

חברות המימון מבטיחות שאין למערכות אפשרות לכבות אוטו בזמן נהיגה, וכי אפשרות הניטרול מונעת התנעה ממצב דומם ותו לא. עם זאת, לפחות אישה אחת נשבעת שהנטרול הזה תפס אותה בזמן נסיעה בכביש מהיר, בין אם מדובר כתוצאה מתקלה או סיבה אחרת. לקוחות אחרים זועמים גם הם על אפשרות הנטרול, שלטענתם עלולה לפגוע בהם במקרי חירום.

תמונה: Shutterstock

חברות המימון, לעומת זאת, טוענות שהקונים חייבים להיות אחראיים ולעמוד בתשלומים שלהם.

בארצות הברית קיימת רישום על “היסטוריית אשראי”, והחברות מספקות מימון ללקוחות שבנקים מסורתיים לא יסכימו לשרת בגלל היסטוריה בעייתית.

לטענתם, לא רק שהם מספקים לאותם אנשים שירות בלעדי שאחרים פשוט לא מוכנים לתת – הם גם יכולים להשפיע לטובה על היסטוריית האשראי של הלקוחות שלהם, שכן אם הם יעמדו בתשלומים הרישום שלהם ישתנה לטובה, מה שיאפשר להם לקחת הלוואות גם במקומות אחרים. ותמורת שירות כזה צריך להוכיח נכונות לפעול באחריות – אפשרות שמכשירי הניטור האוטומטיים מאפשרת לאכוף.

ועדיין, האפשרות לתת לחברה חיצונית שליטה על הרכב שלכם מסוכנת ואפילו קצת מפחידה. מימון מכונית הוא בסופו של דבר הלוואה של כסף – ולא מתן הסכמה לרכישת “שירות אוטו” מחברות המימון. 

בארץ, כאמור, המצב עוד לא כזה. הבנקים שנותנים מימון לרכישת מכוניות חדשות עושים זאת בדרך כלל תמורת חתימה על טופס שיעבוד, שיאפשר להם להחרים את הרכב אם לא עומדים בתשלומים.

עם זאת, אולי מנהלי בנקים או חברות ביטוח יחליטו לאמץ את הטכנולוגיה הזו יום אחד, ולמצוא דרך חדשה להכנס לנו לתוך החיים. במקרים כאלה, עדיף כבר ללכת על אוטו ישן יותר ולשלם במזומן. 

דרך AlterNet | תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן