אופס: משרד החקלאות הדליף את הפרטים האישיים של בעלי הכלבים בישראל

בעלי כלבים אוהבים לספר עד כמה החברים הכי טובים תורמים לשלוות החיים שלהם, אך אפליקציה חדשה של משרד החקלאות מאיימת להדיר שינה מעיניהם.

האפליקציה חושפת את הפרטים האישיים של בעלי הכלבים בארץ לכל מי שרק שמעוניין בכך.

אפליקציית “מאגר כלבים” של משרד החקלאות מאפשרת לקבל את כל המידע הממשלתי הנוגע לכלבים בארץ: החל מרשימת ווטרינרים מורשים ועד להצגת פרטים אישיים של כל בעלי הכלבים בעלי הרישיון בארץ. החיפוש יכול להתבצע באמצעות מספר שבב או באמצעות שם הבעלים – והוא כולל ברוב המקרים את הכתובת העדכנית ומספר הטלפון העדכני של הבעלים.

חלק מהפרטים החשופים באפליקציה

עכשיו הסבר: כל בעל כלב בארץ חייב ברישיון. את הרישיון הזה מוציאים ברשות הווטרינרית המקומית, ורשומים בו פרטים חשובים בנוגע לכלב עצמו: האם הוא מחוסן, האם הוא מסורס (או מעוקרת), האם הוא נחשב ל”כלב מסוכן” וכו’. כל אלה פרטים חשובים, שמשרד החקלאות, הרשויות המקומיות והווטרינרים צריכים להחשף אליהם במסגרת עבודתם. השאלה היא אם הם צריכים להיות חשופים לכלל הציבור במסגרת אפליקציה חינמית ופשוטה לשימוש לאייפון ולאנדרואיד.

Andy Herscovici, שכתב על העניין בפייסבוק לפני מספר שעות, העלה את הבעיתיות שבחשיפת הפרטים האלה:

המאגר היה זמין לציבור הרחב גם בעבר, אך כדי להגיע אליו היה צריך לדעת בדיוק איפה לחפש אותו באתר של משרד החקלאות. הכניסה לסמרטפון שלנו מאפשרת להפוך אותו למנוע חיפוש מיידי, שמאפשר להזין שם ולחשוף פרטים שאולי בעל הכלב לא ירצה לחשוף (נניח – מספרי הטלפון של כל החברים בגינת הכלבים). ניתן לפתור את העניין בקלות על ידי חסימת החיפוש השמי, או להגביל אותו רק לבעלי כלבים מסוכנים שיש בחשיפת הפרטים הנ”ל עניין של ממש בתועלת הציבור בחלק מהמקרים.

יש לציין שהמאגר הזה, והפרטים שנכללים בו, מעוגנים בחוק ובתקנות להסדרת הפיקוח על כלבים. מבחינה זו, משרד החקלאות רק הנגיש פרטים שאמורים להיות חשופים בין כה וכה, ויש שכאלה שיראו זו כדוגמה חיובית דווקא ל”ממשל זמין”. עם זאת, אולי יש מקום לוועדות הכנסת לדון שוב בנושא – ולהגן קצת יותר טוב על הפרטים האישיים של האזרחים.  

משרד החקלאות מסר בתגובה: 

המרכז הארצי לרישום כלבים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר הוקם על מנת להסדיר את הפיקוח על כלבים במדינת ישראל וליצור מאגר נתונים אחד, כלל ארצי, הכולל בתוכו פרטים של כל הכלבים הרשומים בישראל.

המאגר מאפשר לעקוב אחר הכלבים מבחינה בריאותית (חיסון כלבת), עיקורם / סירוסם והאם הינם משתייכים לקבוצת הכלבים המסוכנים. המטרה – פיקוח על הכלבים מתוך דאגה לבריאות בעלי החיים והציבור.

החוק להסדרת הפיקוח על כלבים מונה בבירור את הפרטים שחייבים להופיע במאגר (שם, כתובת וכו’). נושא זה אף נידון בכנסת (בוועדת הכלכלה) בעת אישור החוק, ושם הוחלט כי האינטרס הציבורי ליצור מאגר מידע אמין ונגיש לציבור גובר על אינטרס צנעת הפרט.

כל המשרדים הרלוונטיים (חקלאות, פנים ומשפטים) וחברי הוועדה נתנו דעתם בנושא ולבסוף הוחלט כאמור כי האינטרס הציבורי ליצור מאגר מידע אמין ונגיש לציבור גובר על אינטרס צנעת הפרט.

הכנסת אף קבעה כי ניתן לפנות למרכז הרישום במשרד בבקשה להסתיר את מספר הטלפון שלך. אם אזרח מעוניין להסתיר את מספר הטלפון שלו הוא יוכל לעשות זאת דרך כפתור ‘כתוב לנו’ באפליקציה החדשה או דרך פנייה במייל למאגר הכלבים”.  

תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן