חוקרים בסטנפורד פיתחו שתלי מוח זעירים שעשויים לבשר על פריצת דרך

למרות שאנחנו כבר אוטוטו ב-2015, סייבורגים המופעלים על ידי מוחות ביוניים עדיין לא מסתובבים בינינו. הקהילה המדעית משקיעה בפיתוח שבבים אלקטרוניים קטנטנים שאפשר יהיה להשתיל בתוך המוח כדי לבצע מספר פעולות רפואיות, אבל נתקלים בבעיות ותקלות שמרחיקות את החזון הזה מרחק שנות אור. קבוצה של חוקרים מסטנפורד הציגו לאחרונה שבב חדש שפיתחו ועשוי לשנות את המצב.

אחת הבעיות הגדולות של שתלים כאלה היא שאלת האנרגיה. רכיבים אלקטרוניים צורכים אנרכיה מתחדשת כדי להמשיך ולפעול – אך אין ממש מקום פנוי בתוך המוח (או, לשם העניין, מקומות אחרים בגוף) כדי להטמין בו סוללה גדולה מספיק, שלא לדבר על הדרך בה יהיה אפשר להטעין את הסוללה הזו. אנשי סטנפורד הצליחו לפתור את הבעיה הזאת באמצעות אולטרה-סאונד.

מיוחד לחברי שופישופ: הספר “נטופיה”, עולם עתידני בו כולם כבר מחוברים בראש, ב-30 שופים ו-30 שקלים בלבד

בניגוד לאמצעי טעינה אלחטית אחרים, אולטרה-סאונד היא שיטה רפואית מקובלת, ללא השלכות מסוכנות. החוקרים משתמשים בשיטה פיזואלקטרית, שמאפשרת יצירת מתח חשמלי בגבישים על ידי לחץ מכני. גלי האולטרה-סאונד משפיעים על משטח קטן, וגורמים לו לדחוס את עצמו שוב ושוב כמיליון פעמים בשניה, מה שיוצר זרם חשמלי שמספק כדי להפעיל את השבב הקטן.

בנוסף למערכת הזאת, השבב גם כולל אנטנת רדיו קטנה, שמסוגלת לשדר מידע החוצה. כך יכול השבב לנתר אחרי נתונים גופניים ולשלוח את הנתונים המתקבלים לרופאים. החוקרים מאמינים שאם הטכנולוגיה תפותח, יוכלו שבבים דומים גם לבצע הליכים אלקטרוניים בתוך הגוף כדי לעזור לאזן אותו, ובכך להקל על חייהם של חולים שסובלים מדכאון כרוני, לעזור לסובלים מכאבים כרוניים ועוד.

האבטיפוס של השבב הנוכחי הוא בערך בגודל של ראש של עט. החוקרים מקווים ליצור דור שני של השבב שמידותיו תהיינה קטנות פי עשרה מהדגם הנוכחי. כמובן שיידרשו עוד שנים של בדיקות כדי לראות מה אפשר לעשות עם הטכנולוגיה – אבל מדובר בהוכחה נוספת לכך שהטכנולוגיה המודרנית פותחת בפנינו אפשרויות שפשוט לא היו קיימות בעבר. 

דרך Extreme Tech

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן