מפיק תוכניות ריאליטי חושף מניפולציות סודיות לרגעי דרמה גדולים

לאחר שתקראו את הווידוי הבא, בו מפיק תוכניות ריאליטי חושף מניפולציות מאחורי הקלעים ליצירת רגעי דרמה גדולים על המסך, תצטרכו למצוא מילה אחרת לתוכניות ריאליטי. כל קשר בין מה שאתם רואים בטלוויזיה למציאות הוא מקרי בהחלט. כבר זמן מה ידוע שמאחורי תוכניות ריאליטי עומד צוות שלם שמטרתו לחלץ מהמועמדים הכי הרבה “בשר” לרגעי דרמה גדולים, אבל איך הם עושים זאת בדיוק? לרוב, אנחנו עדים לראיונות התפכחות של המשתתפים עצמם, שמטיחים האשמות בהפקה על חלקה בהעצמת הדרמה לאחר שהם עצמם הפכו לפליטי ריאליטי (ראו “האח הגדול”, “הישרדות” ו”מחוברים”), אך מה חלקה של ההפקה בעניין?

הווידוי, שפורסם באתר Defamer, מרמז, כי בניגוד לימי התום הראשונים של הריאליטי, ב-2014, המשתתפים בתוכניות אלה הם פיונים של ההפקה, שמעצבת את התפקיד של כל משתתף ולרוב אף יודעת מראש איך הכל יסתיים. אם לרגע היה לכם ספק, למפיק אכפת מהרייטינג ולא מהמשתתפים וכשאור הזרקורים נכבה הוא גם שכח את שמם.

מתוך Dating Naked של VH1

המפיק, סת’ גרוסמן, עבד על סרט שעסק בתוכניות ריאליטי בשם Inner Deomons, שבוחן את התוצאות המחרידות של הפקת ריאליטי שהשתבשה. “הסרט העניק לי אפשרות לחקור את המתחים והלחצים שחשתי כאשר עבדתי על סט ריאליטי”, הוא אמר, “גם כשידעתי שלתוכנית יש ערך חברתי אמיתי – כדי להגיע לאנשים אתה צריך רייטינג גבוה ומכאן שאתה צריך לבדר כמה שאפשר. לראייה, הטכניקות שהפעלתי על המשתתפים בריאליטי כדי שישתחררו בפני המצלמות אפקטיביות ודומות לאלו שהשתמשתי בהן על שחקנים שנתקעו בסצינה שלהם”.

בימיו כמפיק שטח של תוכניות ריאליטי הוא נדרש להתחבר לצוות המשתתפים, לזכות באמונם, להוציא אותם לראיונות ולהפוך אותם לכוכבי טלוויזיה מעניינים. בפועל, תפקידם של מפיקי שטח לא שונה מבמאי קולנוע וסדרות, הוא מאבחן. מפיק כזה מנהל את הצוות ומביים את המשתתפים במקביל. בזמן עבודתו של גרוסמן על הסרט נפלה בידיו הזדמנות להסיט את הווילון ולחקור כמה טריקים שמפיקי ריאליטי משתמשים בהם כדי לסחוט רגש מהמשתתפים. הנה כמה מהם בקיצור:

1. להזכיר להם כמה בני מזל הם שזכו להיות כוכבי ריאליטי

אחת הדרכים לגרום למשתתפים להיפתח בראיונות זה להזכיר להם שבחברה שלנו ההזדמנות לככב בתוכנית ריאליטי היא המתנה הגדולה ביותר הניתן לאזרחיה. ברגע שהם מבינים איזה כבוד זה לשתף את האומה בניסיון האישי שלהם הם יתמסרו יותר ויחשפו יותר מעצמם מאשר אם היו חושבים שהראיון הוא מבחן או משימה. זה אפקטיבי במיוחד לאחר ארבע שעות של ראיונות כשהמשתתף כבר עייף ורוצה לחזור הביתה. מזכיר את “משחקי הרעב”, לא?

מתוך “היפה והחנון”

2. לאתגר אותם

דרך הטיפול המומלצת במרואיינים מנומנמים שהם “פרווה” עוברת באתגרים שמעלים להם את לחץ הדם. איך עושים זאת? מערערים את אמונותיהם ההדוקות. למשל, כשמשפחה אחת עברה מג’ורג’יה לאל.איי במסגרת ריאליטי שהפקתי, גרמתי לה להתעצבן כשטענתי שהדייסה אותה אהבו היא דוחה ביחס לאומלט המפורסם של הוליווד. עיצבנתי אותם וזה העניק לי את הסינקים המעולים שהייתי צריך והזכיר לכולנו בזכות מה הם זכו בזמן מסך מלכתחילה.

3. לגרום להם לבכות

כשהגעתי ב-2006 ללוס אנג’לס, לקחתי שיעור מעלף במשחק ולמדתי איך לחלץ דמעות. לפעמים, במהלך ראיונות, אם נתתי לעיניים שלי לדמוע קצת היה לזה אפקט על הסובייקט שלי והעניק לו לגיטימציה לבכות גם. עשיתי זאת גם על סט הסרט שלי כשעזרתי לשחקנים בסצינות טעונות רגשית. “ברית נוירוני המראה” הזו הייתה כל מה שהייתי צריך כדי להוריד את הדמעות.

אנה ארונוב ב”הישרדות”. צילום: ורד אדיר

4. לשקף את נקודת ההשקפה שלהם

לעיתים הסובייקטים של תוכניות ריאליטי נבוכים מדי כדי לשתף את דעותיהם האמיתיות בנושא מסוים, אלא אם ידעו שאתה חש אותו דבר כמוהם. למשל, בתוכנית ריאליטי על דייטים שהפקתי, ידעתי שהבחור שעמד לצאת לדייט היה מיזוגני להחריד אבל הוא היה זהיר כדי לא לחשוף זאת בפני המצלמה. לא רציתי שהוא יחמוק מזה אז ברגע מסויים בראיון שיגרתי את הבחורה שהייתה איתנו החוצה וכשזה רק היה הוא ואני, הגברים יעני, שיחררתי כמה הערות סקסיסטיות. הוא המשיך מהמקום בו הפסקתי לדבר וחפר לעצמו קבר קטן ונחמד.

5. פשוט להמתין

לפעמים כשאתה שקט, סבלני ומאפשר לשתיקה להיות כה בלתי נסבלת באוויר, המרואיין פשוט ישפוך הכל. קשה לעשות זאת, לאור הלו”ז הצפוף של רוב תוכניות הריאליטי, אבל זה יכול להעניק לך יופי של דיבידנדים בעתיד. לעיתים ההודאות האמוציונליות הגדולות והכנות ממשתתפים הגיעו אחרי שהסובייקט ענה כבר על שאלה ואז השתררה שתיקה מטרידה. הוא יתחיל להגג לאחר שהוא מתחיל לעכל את מה שאמר.

ניקול ראידמן וטלי סיני ריקליס מתוך “מעושרות”

6. להיפתח בפניהם

כשאתה משתף סובייקט בחייך האישיים הוא נוטה לעשות אותו דבר ולשתף אותך בשלו. זו טכניקה ידועה גם בקרב שחקנים על סט. בסרט שעבדתי עליו שיתפתי את השחקנים על עבודתי כמפיק ריאליטי, על ההתמכרות שלי לסמים ואלכוהול ואפילו המוות של אבא שלי. זה שידר להם כמה הסרט הזה היה חשוב לי וכמה אני מוכן להקריב עבורו רגשית. כך יצרתי מעגל של אמון וכאשר צעקתי “אקשן” הם התמסרו עד הסוף.

7. להאכיל אותם משפטים

הסוד הגלוי של מפיקי ריאליטי הוא שהרבה ממה שהמשתתפים אומרים בראיונות הם משפטים שהמפיק עצמו הכתיב להם. לעיתים אלה ציטוטים שהוגשו למשתתפים על ידי צוות כותבים שלם. לפעמים גם כשאתה לא מנסה “להכניס להם מילים לפה” הם צוברים תסכול על המפיק שמנסה להוציא מהם סאונד בייט ספציפי. נשאלתי יותר מפעם אחת על ידי הסובייקט “רק תגיד לי מה אתה רוצה שאגיד!”. לפעמים משפט כזה יהיה הרחבה לדברים שהם כבר אמרו ולפעמים זה בדיחה שחשבת שתעביר הכי טוב את הסצנה. לאחר שביליתי כמה חודשים עם הסובייקטים הללו אני כבר יודע לזהות את “הקול” שלהם.

גדעון לוי וקתרין מתוך “מחוברים”

8. לשחק אותה משועמם

תבדוק את הנייד שלך, תדפדף בין דפים, תתחיל לנגוס בעוגייה, רק תשיג את תשומת לבו של הסובייקט בראיון. אתה אפילו לומר לו שאתה משועמם ושיספר לך משהו מעניין. אם הוא שואל “האם אני משעמם אותך?” תגיד לו “כן, אתה משעמם אותי. תן לי בשר”. זה בדרך כלל יוביל לפאוזה ארוכה ואז לתחילתו של סאונד בייט משובח.

9. להחזיק מראה

פעם כשראיינתי סובייקטים מכורים לסמים ואלכוהוליסטים שאלתי אותם “מה אתם רואים במראה?”. התשובות שלהם נתנו מספיק חומרים לכל הראיון. כעס? כאב? רחמים עצמיים? ככל שצברתי יותר נסיון והפכתי למראיין טוב יותר גיליתי שברגע שחשפתי בפני הסובייקטים מראה אמיתית מול פניהם זה הוביל לתשובות עמוקות, כנות ומורכבות יותר.

10. להגיד להם שיש מצב שלא תשתמש בראיון שלהם

הסובייקטים מתחרים עם משתתפים אחרים בתוכנית על זמן מסך. כשאחד מהם חושש לתת את הסחורה אני דואג להבהיר להם שמרואיינים אחרים הלכו רחוק יותר ונתנו לי סיפורים חושפניים ואישיים יותר ולכן אלה הסיפורים שיופיעו בתוכנית. בדרך זו, הסובייקטים יחשפו יותר מעצמם כדי שלא נשמיט אותם מהתוכנית. באופן כללי, יש לי רגשות מעורבים על המניפולציות שהפעלנו על הסובייקטים אבל יש לי רגעי סיפוק כמו בתוכנית ריאליטי Interventions, כשרוב המכורים לסמים והאלכוהוליסטים שהשתתפו נמצאים עדיין בגמילה. זה הישג מרשים”.

תמונת שער: מתוך האח הגדול

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן