השרימפס האלה יכולים לראות סרטן

ה-Neogonodactylus oerstedii הם סוג של שרימפס עם יכולת ביולוגית ייחודית: חוש הראייה שלהם כל כך מפותח, שהם יכולים לזהות בעין בלתי מזויינת תאים סרטניים.

מחקר חדש של אוניברסיטת קווינסלנד גילה שהשרימפס האלה יכולים להבחין באור מקוטב, וכך לזהות כיצד האור מוחזר בצורה שונה מתאים סרטניים מאשר בתאים בריאים.

מחקר: לחיצת שדיים עשויה למנוע סרטן

“בני אדם לא יכולים לראות את זה, אבל השרימפס האלה יכולים פשוט להבחים בזה מייד. כשאנחנו רואים צבעים אנחנו רואים גוונים ושלבים, ואובייקטים שיש ביניהם ניגודיות. למשל – תפוח אדום על עץ ירוק. המחקר שלנו מגלה שיש מספר חיות שמסוגלות להשתמש באור מקוטב כדי להבחין ולהבדיל בין אובייקטים שונים”, אמר ג’אסטין מרשל, אחד החוקרים.

כל עוד שרימפים לא יוכלו לדבר ולגלות לרופאים “היי, תראו, יש כאן סרטן!” המחקר הזה לא ממש יוכל לסייע ישירות לבדיקות רפואיות, אבל ההשלכות העקיפות שלו יכולות להיות מהפכניות. באוניברסיטה הצליחו כבר ליצור מצלמה שמשתמשת בנאנו-טכנולוגיה כדי לחקות את הדרך בה עובדות העיניים של השרימפס. המצלמה עוברת בשלב זה בדיקות ויעילותה עדיין לא הוכחה, אך יש סיכוי שבשנים הקרובות יהיה אפשר לזהות תאים סרטניים בעזרת צילום בלבד – מה שיחסוך הרבה כאב וסבל לפציינטים.

שרימפס הם לא בעלי החיים היחידים שמסוגלים לזהות תאים סרטניים. לאחרונה נודע שניתן לאמן גם דבורים כדי שיזהו גידולים סרטניים אצל בני אדם. הדבורים עושות זאת באמצעות חוש הריח, וניתן להשתמש בכלי נשיפה מזכוכית כדי לבצע איבחון ראשוני (וכמובן לא מחייב) לאנשים שחוששים מהמחלה.

דרך Digital Journal | תמונה עליונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן