המחשב העתיק בעולם נמצא בספינה רומית

במוזיאון הארכיאולוגיה הלאומי של אתונה יושב פריט יוצא דופן: חלק ממחשב אנלוגי עתיק מאוד, בן יותר מ-2,000 שנה, שנמצא בהריסות של ספינה רומאית בקרקעית הים. המחשב העתיק הזה, שככל הנראה שומש כדי לבצע חישובים אסטרונומיים, מרתק ארכיאולוגים רבים כבר זמן רב, אך למרבה הצער לא כל הפרטים עליו ידועים.

תמונה: Marsyas

המיצג הארכיאולוגי הזה התגלה לראשונה בשנת 1900, כשצוללים חקרו את הריסות הספינה. כמובן שאחרי כמעט 2000 שנה מתחת למים, המחשב העתיק היה שבור, מאובן והרוס. הצוללים הצליחו למצוא רק חלק אחד ממנו. במהלך השנים נמצאו עוד כמה חלקים ממנו, וכיום החוקרים די תמימי דעים לגבי הצורה בה המחשב הזה היה בנוי וכיצד הוא עבד.

ככל הנראה, ה-Antikythera mechanism כלל 30 גלגלי שיניים מארד. גלגל השיניים הגדול ביותר הוא זה שנמצא במקור. הקוטר שלו הוא 140 מילימטר, ויש לו 223 שיניים. עד היום נמצאו עוד שבעה גלגלי שיניים נוספים. האחרים עדיין אבודים במעמקי הספינה השקועה.

אך כעת, קבוצה של מדענים מתכוננת למבצע צלילה היסטורי, שיאפשר להם לחפש את החלקים הנותרים. המבצע כולל שימוש בחליפת צלילה שעלותה 1.3 מיליון דולר, ותאפשר לצוללנים להגיע לעומק של 150 מטרים. לפני הצלילה עצמה, הצוללנים ישלחו להריסות רובוט שיעזור להם לצלם ולמפות את ההריסות כדי שהם יוכלו לשלוף מהם את הממצאים הארכיאולוגיים בצורה היעילה ביותר. לשם השוואה, עד כה הצוללנים שהצליחו לאתר את חלקי המחשב צללו לעומק של 60 מטרים בלבד.

שחזור של המחשב. תמונה: Mogi

הריסות הספינה הנ”ל לא כוללות רק את שאריות המחשב, שהוא ככל הנראה המחשב המכני העתיק ביותר שחלקים ממנו שרדו עד ימינו, אלא ממצאים רבים אחרים. ככל הנראה, על סיפונה של הספינה שטבעה שהתה אישה רמת מעלה שנשלחה להתחתן יחד עם מתנות יקרות ערך שכללו, בנוסף למחשב האנלוגי, גם פסלים, מטבעות ועוד.

דרך ifl science

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן