13 אנשים אמיצים חושפים הכל מהצוואר

“נתקע לי כמו עצם בגרון” הוא ביטוי שנזרק לאוויר כלאחר יד אבל עבור לא מעט נשים וגברים שחלו בסרטן בלוטת התריס, משפט זה טלטל את כל עולמם.

לאחרונה עלו לכותרות השחקנית והדוגמנית עדי הימלבלוי ויוצאת ה”אח הגדול” אורטל גושן, שחשפו בתקשורת את ההתמודדות שלהן עם המחלה הלא נדירה הזו, והן לא לבד. רק בישראל מאובחנים מדי שנה בין 800-1,000 חולים וחולות חדשים כאשר מספר המקרים המדווחים של המחלה מצוי בעלייה תלולה עקב שיפור יכולת האבחון. אבל עדיין רבים אינם מודעים בכלל למה שקורה בגופם.

למי שלא בקיא, סרטן בלוטת התריס נפוץ יותר בקרב בני ארבעים ומעלה ובעיקר בקרב נשים. אבל הוא עלול להופיע אצל כל אחד ואחת ללא התראה בגיל עשרים. אם אתם מרגישים גוש בגרון, צרידות מתמשכת, בלוטות לימפה נפוחות וקושי בבליעה או בנשימה, חשוב זה שתלכו להיבדק ולא להניח שזה ייעלם מעצמו. כי זה לא.

לרגל חודש המודעות למחלה אספנו ב”חורים ברשת” 11 נשים ושני גברים לפרויקט צילום מיוחד, בו הם חושפים על צווארם משפט אחד שנחקק שמסמל יותר מכל את המאבק האישי שלהם. אם יש דבר שמאחד את כל המשתתפים, מעבר לכך שהחלימו מהמחלה, זו אופטימיות למרות הכל. אף אחד לא תפש את עצמו כמסכן, קורבן או כזה הזקוק לחמלה. למרות זאת, כמעט כולם מתייחסים למחלה כאל “הדבר הזה”, שטלטל את עולמם באמצע החיים.

משתתפי הפרויקט חשפו בפני המצלמות באומץ רב את הצלקת החשופה שלהם במסע הפרטי הלא פשוט שעברו. אלה תובנות של אנשים, כמוני וכמוכם, שפשוט התעוררו בוקר אחד למציאות קצת אחרת מכפי שציפו והבינו על בשרם משהו על שבריריות החיים, פרופורציות ועוצמות נפשיות.

עדי הימלבלוי, שחקנית ודוגמנית: “אומץ הוא הכוח להרפות מן המוכר”

צילום: אלכס ליפקין, איפור ושיער: עומר אסף

“‘אומץ הוא הכוח להרפות מן המוכר’ (ריימונד לינדקוויסט) זה משפט שמסמל עבורי מאוד את התקופה הזו ואני יכולה להגיד שאני חיה את העכשיו. כשאני מרפה מהמוכר והידוע אני יכולה לראות יותר פרטים בתמונה הכוללת וזה מאפשר לי להיות יותר קשובה לעצמי. מה שמחזק אותי ומדייק אותי לעצמי”.

איך מטפלים בסרטן בלוטת התריס

דר’ אבי חפץ, מנהל היחידה לכירורגיה ואונקולוגיה של ראש צוואר, א.ר.ם – המרכז לרפואת אף אוזן גרון, פה ולסתות באסותא, שטיפל בעדי הימלבלוי וניתח אותה:בלוטת התריס ממוקמת מתחת לפיקת הגרון ויש לה תפקיד חשוב ומגן בוויסות חילוף החומרים ותפקוד האיברים בגוף. הטיפול בסרטן בלוטת התריס מתחיל לרוב בניתוח להסרת הבלוטה ובלוטות לימפה החשודות כנגועות. לאחר הניתוח נערך טיפול משלים ביוד רדיואקטיבי (אבלציה) כדי להרוס את שאריות של הרקמה הסרטנית והרקמה הבריאה. מצב זה משאיר את החולה ללא בלוטת תריס החיונית ובמצב של תת פעילות שגורם לירידה בפעילות הגוף ותחושות דיכאון, קושי בריכוז, עייפות, שכחה, חוסר סבילות לקור, עצירות, צבירת משקל ואף ירידה בקצב הלב והסינון הכלייתי. ולכן על החולה לקבל הורמון תריס T3 חליפי מלאכותי באופן קבוע כל חייו.

לאחר הניתוח והאבלציה על החולה להישאר במעקב על מנת להבטיח שלא תהיה חזרה של הגידול. חלק מבדיקות המעקב נעשות במצב המדמה מחסור בהורמוני בלוטת התריס, עובדה החושפת את החולה לתסמינים שתוארו. עם זאת, ניתן לבצע את הטיפול בעזרת תירוג’ן (Thyrogen), שמאפשר להימנע מהצורך להפסיק את השימוש בהורמון התריס החליפי ובכך למנוע כניסה למצב של תת פעילות ופגיעה באיכות החיים והתפקוד. על פי סל הבריאות, כל חולה זכאי לקבל תירוג’ן בשתי זריקות גם לשלב הטיפול המשלים ביוד רדיואקטיבי וגם למעקב”. קליק כדי לקרוא את כל מה שאתם חייבים לדעת על סרטן בלוטת התריס.

אורטל גושן, השתתפה ב”אח הגדול”: “למרות הכל ניצחתי”

צילום: אלדד קרין, שצילם את התמונות למטה, איפור ושיער: בר ברק, ע. איפור שיער: קרן דולב

“גיליתי את זה לפני שלושה חודשים במהלך התוכנית. רציתי שהאדמה תבלע אותי. לא הפסקתי לבכות. זה מין רגע בחיים שאת לא חושבת שזה יקרה לך. ועוד אני, עם כל שמחת החיים שלי. אבל האדם שאני עזר לי לצאת מזה. החלמתי ועברתי את הגרוע מכל. אחרי כל זה, הכל הבל הבלים. מבחינתי אני המנצחת כי זכיתי בחיים שלי”.

 

טלי לוסטיגמן, עורכת ומנהלת תוכן: “לי זה כן קרה”

“לפני שנה עשו לי אולטרה סאונד. הטכנאי צרח עלי שזה יכול להיות סרטן ושאעשה ביופסיה. עשיתי ביופסיה ועברתי ניתוח לפני שלושה חודשים. זה היה פחד מצמית. אנשים בריאים מרגישים ש”לי זה לא יקרה” אבל לי זה כן קרה. המשפט הזה ממחיש לי את חוסר השליטה שיש לנו על חיינו”.

 

גיורא שרעבי, הייטקיסט: “להספיק כמה שאפשר”

“גיליתי את המחלה לפני 14 שנה. עברתי טיפול וזה חזר לי שוב. כעבור שנה זה שוב חזר ומאז אני נקי. הייתי בחור בן 35 וחשבתי ‘מה, אני חולה סרטן?’. זה מראה את שבריריות החיים. מאז אני מנסה להספיק כמה שאפשר, לעשות דברים לא בנאליים כי קיבלתי הזדמנות שנייה”.

 

איריס טוסי, עובדת בעיריית תל אביב: “אני צוחקת לה בפנים”

“גיליתי את זה ב-1987 כשחליתי בשפעת. הגעתי לרופא והוא שאל: ‘לא ראית שיש לך משהו בגרון?’. רק כשעזבתי את בית החולים, בו עשיתי ביופסיה, הבנתי שזה גידול ממאיר. זה חזר לי ארבע פעמים וכיום טפו טפו אני בסדר. לקחתי את זה בפרופורציות. לא נשברתי ומעולם לא נתתי למחלה לנהל לי את החיים. אני צוחקת לה בפנים”.

 

יערה די סגני, מנהלת קשרי חוץ בחברה לתועלת הציבור ובלוגרית: “זה הזמן לפרוש כנפיים”

“זה קרה לפני שנתיים, בביקור שגרתי אצל רופאת המשפחה. היא שאלה כמה זמן יש לי את הגוש בצוואר, שלא ידעתי על קיומו. עברתי ניתוח באותה שנה. בהתחלה כעסתי על הגוף שבגד אך בהמשך הרגשתי שאני מוכנה לפרוש כנפיים. הורדתי במשקל, הלכתי ללמוד, התחלתי לכתוב ויצאתי לעבוד מחוץ לבית. עברתי מהפך חיובי”.

 

חגית זוארץ, זמרת: “סגרתי לסרטן את התריס”

“גיליתי את זה במקרה לפני כשנה כשבדקתי את מיתרי הקול שלי. הרופא מישש בלי קשר את אזור הבלוטה ושלח לאולטרסאונד. הייתי בשוק כשהתברר לי שזה סרטני. אני אופטימית חסרת תקנה, הייתה לי תחושה שאני מוגנת. היום כל זה מאחורי ולמדתי שאני יותר חזקה ממה שחשבתי. בחרתי את המשפט ‘סגרתי לסרטן את התריס’ כי אני מסתכלת רק על הטוב ושום דבר לא עוצר אותי”.

 

חגית אברון, בעלת אתר פנאי וכותבת ספרים בתחום: “למדתי להשמיע את קולי”

“גיליתי את זה לפני שלוש שנים כשזה היה במצב מאוד מתקדם, ממש בדקה האחרונה. לא חטפתי את הסוג הקשה של המחלה אבל הוא הגידול היה סמוך למיתרי הקול. כרתו לי את העצב שם ונדרשה לי חצי שנה לחזור לדבר כמו שצריך. אני מאמינה שלא סתם הסרטן התיישב לי על הצוואר. בעבר לא השמעתי את דעתי ולמדתי להשמיע את קולי מתוך מקום של כבוד לעצמי”.

עידו מימון, מפיק מוזיקלי: “סוף סוף אני כבר לא מפחד מהסוף”

“גיליתי את זה כשהייתי בטירונות בצבא, ב-2009. כשהטכנאי אמר ‘יש לך גוש’ זה היה הרגע הכי נורא בעולם. בסוף שיחררו אותי מהצבא. מה ששמר עלי ועזר לי לשמור על ראש נקי הייתה המוזיקה. יש משפט בשיר של נצ’ נצ’ שפותח את האלבום שלי: ‘סוף סוף אני כבר לא מפחד מהסוף’.

 

רונית סימיונוביץ’, עובדת ביחידת השירות של מי אביבים ואחותה של איריס טוסי: “אני מובילה, לא המחלה”

“בגיל 22 הרגשתי גוש ותוך שבועיים הייתי בחדר הניתוח. לא פחדתי כי ראיתי את אחותי ואמי מתמודדות עם המחלה. המשכתי בחיי, התחתנתי וילדתי. ב-2001 גילו לי גושים בגרון ועברתי עד כה שלושה ניתוחים. לא שקעתי במרה שחורה. קיבלתי את זה כחלק מגורלי אבל אני לא מובלת, אלא מובילה. כשזו הגישה בחיים הרבה יותר קל”.

 

מילה בידני, עובדת בהייטק: “הפכתי לאדם רגוע יותר”

“גיליתי את המחלה בקיץ לפני שנתיים כשאמי נפטרה, כשישבתי ומיששתי לעצמי את הגרון. אחרי השבעה הלכתי לבדוק ואמרו לי שזה גידול. עברתי שני ניתוחים באותו מקום. הבנתי שזה יכול לקרות לכל אחד וצריך לקחת את החיים בפרופורציות. יצא לי טוב מכל הסיפור כי אם פעם הייתי טיפוס היסטרי עכשיו אני אדם יותר רגוע יותר”.

 

פזית דישון, מהנדסת תוכנה בחברת סטארטאפ: “לא נעים, לא נורא”

“לפני פחות משנה עשו לי אולטרה סאונד ובמקרה גילו את הגוש. לא נכנסתי ללחץ וברגע שעברתי את הניתוח מבחינתי זה היה מאחורי. היה לי קשה יותר להתמודד עם הצלקת יותר מאשר עם המחלה עצמה. כשאני מביטה על התקופה, אני יכולה לומר שזה היה ‘לא נעים אבל לא נורא’. אם כבר לקבל סרטן אז כזה”.

 

עדן בן ארי, רכזת כוח אדם ורווחה: “אני לא מסתירה יותר צלקות”

“גיליתי את זה ב-2009 ובקיץ באותה שנה עשיתי כריתה מלאה וטיפול ביוד. אני לא חושבת שזה מקרי שהסרטן קרה בגרון, דרכו מתקשרים עם העולם. פעם נטיתי להסתיר ולהדחיק והיום כבר לא. שנה אחרי, בחתונה שלי, המאפרת ניסתה לשכנע אותי לאפר את זה אבל זה נראה מוזר וביקשתי שיהיה חשוף. החלטתי שאני לא מכסה יותר צלקות”.

 

למרות השכיחות העולה של סרטן בלוטת התריס, בארץ אין עמותת חולים. בימים אילו עסוקים בהקמת עמותה שכזאת שמטרתה לעזור לחולים ולבני משפחותיהם להתמודד עם המחלה. לשם כך הם זקוקים למתנדבים שיעזרו בהקמתה. נא לפנות במייל [email protected] ונעביר את הפניות לכתובת המתאימה.

נוסף על כך, פועלת קבוצה בפייסבוק וקבוצת תמיכה בפורום של תפוז הנקראת “סרטן בבלוטת התריס: תמיכההמורכבת מרופאים בכירים ומחולים שחוו את המחלה על גופם ורוצים לעזור לחולים אחרים. היו מודעים לצוואר שלכם, מדהים מה שבלוטה כל כך קטנה יודעת לעשות – שימרו עליה.

קליק כדי לקרוא את כל מה שאתם חייבים לדעת על סרטן בלוטת התריס.

קונספט וקריאייטיב: יסמין לוי. הפקת עדי הימלבלוי: צילום: אלכס ליפקין, איפור שיער: עומר אסף. הפקה: לי יפה. צילום: אלדד קרין, איפור ושיער: בר ברק, ע. איפור ושיער: קרן דולב, סטייליסטית: לימור ריהאנה, אסיסטנטית: שני אלקין. בגדים באדיבות קסטרו, מקעקע: גיא אמריו מ”Underground”.

תודה רבה גם לרמי לוי שיווק השקמה על הסיוע האדיב.

צילום: סשה גרין. עדי הימלבלוי וגיא אמריו מתכוננים לצילומים

לרגל חודש המודעות לסרטן בלוטת התריס, אורטל גושן, עדי הימלבלוי ואחרים מזמינים אותך להצטרף לפעילות חשובה: 1. השלימי את המשפט בתגובה: “שמרי על הצוואר שלך כי…” בהתייחסות לחבר או חברה. 2. תייגי את החברה ב-@ ופרסמי. 3. מעלים סטטוס דומה בחשבון הפייסבוק, האינטסגרם או הטוויטר שלך ומוסיפים את התגית checkyourneck#. הפרס לזוכים: 300 שקל בתווי שי בסניפי רמי לוי שיווק השקמה. לתקנון המבצע.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן