ב-IBM מפתחים שבב שעובד כמו מוח אנושי

יודעים איך עובד המעבד של המחשב שלכם? אם המעבד החדשני שהציגה IBM יצליח, ייתכן שבעוד מספר שנים התשובה לשאלה הזו תהיה “בדיוק כמו שעובד המוח שלנו”.

המעבד החדש, שמכונה בשלב זה TrueNorth, עובד בארכיטקטורה שונה לגמרי מהמעבדים שנמצאים במחשבים ובסמרטפונים שלנו. ההשראה לארכיטקטורה החדשה נובעת ישירות מהמוח שלנו: הוא כולל מיליון “תאי עצב” (נוירונים) הניתנים לתכנות ו-256 מיליון סינפסות.

המשמעות היא מעבד יעיל במיוחד שכולל 5.4 מיליארד טרנזיסטורים וצורך רק 70 מיליוואט של חשמל – זאת לעומת מעבדים סטנדרטיים שכוללים עד 1.4 מיליארד טרנזיסטורים בלבד וצורכים בין 35 ל-140 וואט של חשמל.

אבטיפוס של המעבד החדש של IBM הצליח לזהות ולקטלג מספר עצמים נעים במקביל בסרט וידאו. זה אולי נתון מרשים יחסית לארכיטקטורה החדשה, אבל כאין וכאפס לעומת מה שמעבדים “רגילים” יודעים לעשות. מהנדסים שבחנו את הנתונים של השבב לא ממש התרשמו מהיישום שלו, וטוענים שאין יותר מדי סיכוי שהטכנולוגיה הזו תבשיל. “השבב הזה מאוד מוגבל בהרבה דברים, וגם הביצועים שלו אינם כפי שהם נראים”, כתב יאן להצ’אן, שמתפקד כיום כמנהל המחקר אינטילגנציה מלאכותית של פייסבוק: “המשימה הספציפית שביצעו באמצעותו לא תרשים אף אחד שעוסק באינטילגנציה מלאכותית”.

אם נשווה אם כח החישוב של המעבד לכזה של מוח, נוכל להגיד שהמעבד הנוכחי שווה ערך למוח של דבורה. הדרך בינו לבין מוח אנושי עוד ארוכה.

מצד שני, אנחנו רק בתחילת הדרך. “ה-TrueNorth הוא כמו הטרנזיסטור הראשון”, אמר טרנס ג’יי סג’נובסקי, מנהל המעבדה למיחשוב ניורו-ביולוגי במכון Stalk: “יקחו כמה דורות עד שיהיה אפשר להסתכל עליו במוצר שלם, אבל כשזה יקרה, יהיה מדובר בארכיטקטורה שתהיה ניתנת לשינוי ותוכל לאפשר לסמרטפונים להציג ביצועים ששבבים גרפיים רגילים לא יוכלו לעולם לעשות”.

דרך New York Times | תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן