הפקת האופנה הזו מתארת ניצול של אשה על ידי חבורת גברים באוטובוס

בדרך כלל הפקות מגזיניות הן סתמיות למדי. הן לא מנסות לספר סיפור. הדוגמנית תלויה בחלל כמו בובת על חוט ובכך נגמר העניין. אם מדובר במגזין יוקרתי ונחשב, אז ההפקות יפות, מושקעות וסוריאליסטיות אבל הן לא נועדו לזעזע ובטח לא לאתגר את התקינות הפוליטית.

ראו גם: בלוגרית הצטלמה בהפקת אופנה ביום השואה בבית קברות יהודי

ואז מגיע ראז’ שטי, צלם אופנה הפועל בהודו, שהפיץ כמה צילומים פרובוקטיביים במיוחד תחת הכותרת “הפנייה הלא נכונה” ובהם רואים דוגמנית הודית יפה מנסה לפלס את דרכה באוטובוס כשידיים גבריות מכל כיוון מנסות לגעת בה. האווירה מתוחה וטעונה כשהיא לבד מול הגברים המסוקסים הללו שמנסים לאחוז בו עם סממנים לאונס. סקס עובד? לא תמיד.

לדבריו של הצלם, הסשן הפיזי הזה לא מבוסס על הנערה ההודית שנאנסה באוטובוס בניו דלהי ב-2012 על ידי חבורת גברים אבל קשה להאמין שמדובר בצירוף מקרים. הוא בעצמו הודה שחשב על היוזמה לפני שנתיים אבל זו התעכבה מסיבות טכניות. “להיות צלם וחלק מהחברה, הנושא טלטל אותי מבפנים”, הוא סיפר. “אני חי בחברה עם אמי, אחותי, זוגתי ומשהו כזה יכול לקרות להן”.

כשנשאל מדוע החליט להעביר את מסריו דרך אופנה, הוא ענה שזו פשוט הדרך שהוא מכיר. “להיות צלם משמעו שהמדיום היחיד העומד לרשותי הוא תמונות. זו אמנות. פשוטו כמשמעו. ליצור סרטים, לצייר, לכתוב שירים – בדרכים אלו אתה מעביר מסר. בהיותי צלם אופנה, אני מעביר את המסר בדרך הכי טובה עבורי”.

כמובן, ההפקה עוררה דיון סוער. חלק מהתגובות היו אוהדות וטענו שהוא מצליח להאיר זרקור על בעיה קיימת בחברה ההודית וזה מבורך, אבל רוב התגובות היו קשות כגון “זה חסר רגישות”, “מישהו אשכרה ניסה לעשות הפקה קולית דרך הסיפור הטרגי בהודו? זה פשוט דפוק”. הצלם כמובן התגונן “אני שמח שהתמונות עוררו דיון ומודעות. בשום צורה לא התכוונתי לייפות את הנעשה. המסר הוא שזה יכול לקרות לכל אחת”.

נזכרתי בהפקה אחרת, מהפנטת במיוחד בשחור-לבן, שיצר הצלם האגדי סטיבן מייזל ל”ווג איטליה”. שם הוא צילם דוגמניות צמרת כגון לינדה אוונג’ליסטה וקארן אלסון בלוויה כשהן לבושות שחור ומתאבלות על קבר. הרבה אנשים הרימו אז גבה וביקרו את התצלומים שבסופו של יום נועדו למכור אופנה, אך אי אפשר להתעלם מכך שההפקה הנצחית הזו גם העבירה את האסתטיקה של המוות באופן מושלם.

עם זאת, במקרה של הצילומים החדשים עלול לעבור את המסר: להטריד נשים זה קול! נכון, הטענה השחוקה היא שבאמנות כמו באמנות, הכל עובד אבל לפעמים התוצאות הן הפוכות. ההפקה הזו לא מתגלה לפני עיני גברים מתוך מחשבה לומר להם שזה פסול. בעיקר נערות ונשים רבות יביטו אל ההפקה בהערצה, יקנאו בדוגמנית שם ויתעסקו במחיר החצאית במקום אולי, איפה לומדים הגנה עצמית.

 

דרך Buzfeed

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן