10 עובדות מפתיעות על דחייה

כל מי שאי פעם חווה דחייה יודע שמדובר בחוויה מאוד לא פשוטה. במבט לאחור, לאחר שהזמן מרפא את הכאב הנפשי, זה נראה מטופש. אז מישהי אמרה לך “לא” או מישהו דחה אותך. ביג דיל.

זה לא שאין אלף ינשופים על העצים. זה לא שדחייה מאדם אחד מספרת בהכרח משהו עמוק בנוגע לאדם הדחוי. אבל בזמן אמת, כשהדחייה עדיין צורבת, מדובר באחת ההרגשות הכי לא נעימות במנעד הרגשות האנושיים.

העובדה שכל כך הרבה אנשים מרגישים רע מאוד אחרי שדחו אותם אינה מקרית. יש לכך סיבות פסיכולוגיות ופיזיולוגיות מוכחות. הנה 10 עובדות הנוגעות לדחיות שפורסמו במגזין Psychology Today שאולי יגרמו לכם להרגיש קצת יותר טוב לגבי זה שאתם מרגישים כל כך רע אחרי דחייה.

1. כאבי דחייה וכאבים פיזיים הם קרובי משפחה

מחקרים גילו שאותם איזורים במח מופעלים כשאנחנו חווים דחייה וכשאנחנו חווים כאבים פיזיים. מבחינת המח שלנו הכאב הנפשי לא כל כך שונה מהכאב הפיזי.

תמונה: Shutterstock

2. משכחי כאבים עוזרים להתגבר גם על דחייה

כהמשך ישיר של הסעיף הקודם, משכחי כאבים נפוצים, כאלה שמשתמשים בהם כשיש כאב ראש, יכולים גם להקל על הכאב הנפשי שאנחנו חווים אחרי דחייה. אנשים שלקחו משכחי כאבים וביקשו לנסות להיזכר באירוע רגשי מטלטל דיווחו על פחות סבל ועצבות מאשר אנשים שלא לקחו שום כדור והתבקשו לעשות אותו דבר.

3. לדחיה היה תפקיד קריטי בהתפתחות של המין האנושי

למה המח מתייחס בכזו רצינות לכאבים נפשיים? ככל הנראה מסיבה התפתחותית. כשהאנושות היתה צעירה, אדם שהיה נדחה משבט היה למעשה מקבל סוג של עונש מוות. כשאנחנו מרגישים דחויים המוח שלנו גורם להרבה סבל נפשי כדי לאותת לנו שמשהו לא בסדר, ושאנחנו צריכים להתחיל לנסות למצוא את מקומנו שוב בשבט.

תמונה: Shutterstock

4. קל יותר לשחזר כאבי דחייה

אם תנסו להיזכר בכאב פיזי חד שעברתם, סביר להניח שלא תרגישו כלום. לעומת זאת, אם תנסו לצייר לעצמכם בראש תמונה של האהבה הנכזבת הראשונה שלכם סביר להניח שתתמלאו באותו עצב ודכאון שהיה לכם כשהיא דחתה אתכם. המוח שלנו יכול לשחזר כאבי דחייה די בקלות, ככל הנראה כחלק מה”העדפה” שלו להזכיר לנו שדחייה היא מסוכנת.

5. דחיות מערערות את הצורך הבסיסי שלנו להשתייך

בבסיסנו, אנחנו יצורים חברתיים. אנחנו רוצים להשתייך לקבוצה, וכשאנחנו נדחים כל התפישה הזו מתערערת. זו הסיבה שהרבה פעמים מספיק לשמוע “לא” אחד שהוא כביכול חסר משמעות כדי להרגיש את כל הבסיס הרגשי שלכם מתערער.

6. דחיות גורמות לנו להיות אלימים

מחקר שנערך ב-2001 גילה שאנשים שעברו דחייה נמצאים בסיכון גבוה יותר להתמכר לסמים, להשתמש באלימות או להצטרף לכנופיות. רבים ממקרי הטבח בבתי הספר בארצות הברית הגיעו מצד אנשים שחוו דחיות.

7. דחיות גורמות לנו לשנוא את עצמנו

לאחר שאנחנו חווים דחייה אנחנו לא מחזקים את עצמנו, אלא רק מנסים להחליש את עצמנו. דחייה גורמת לנו להתמקד במגרעות שלנו, להאשים את עצמנו בדחייה ולהתחיל לשנוא את עצמנו. מי שלא יוצא מהמעגל הזה יכול למצוא את עצמו נדחה שוב ושוב ושוב רק כי הוא לא מצליח לאהוב את עצמו מספיק כדי שגם אחרים ילמדו לעשות את זה.

8. דחיות מורידות את האינטילגנציה

מחקרים מצאו שאנשים שחוו לאחרונה דחיות מצליחים להגיע לתוצאות טובות פחות במבחני IQ מכאלה שלא חוו כאלה. כנראה שכשהראש עסוק בשנאה עצמית אין לו יותר מדי מקום לכל סוג אחר של חשיבה.

9. אנשים שנדחו אינם שומעים לקול ההגיון

אין טעם לנסות לשכנע אדם שחווה דחיה כואבת שהכאב שלו אינו הגיוני. כשהנפש כל כך כואבת שום מחשבה הגיונית לא עוזרת.

10. יש דרכים לסייע לכאבי דחייה

למרות זאת, יש דרכים לסייע לכאבים נפשיים. אנשים שסובלים כאלה לא צריכים לעבור זאת לבד, ולגשת לטיפול פסיכולוגי או אפילו פסיכיאטרי זה בסדר גמור. זכרו שגם הדחייה הכי כואבת של היום יכולה להיראות לא משמעותית בעוד כחודש. אם יש אמירה שאינה קלישאה בלבד היא שהזמן הוא באמת הרופא הכי טוב בהקשר זה.

תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן