סקר של הקריה האקדמית אונו: הגולשים ברשתות החברתיות טומנים ראשם במקלדת

בין השינויים הגדולים ביותר שהרשתות החברתיות הביאו לחיינו, הוא שינוי רדיקאלי של המונח “פרטיות”. היום כבר קשה לזכור שבימים הראשונים של הרשת רוב הגולשים גלשו בצורה אנונימית ולא חשפו אתם שמם האמיתי אלא רק במקרים קיצוניים. היום, כשפייסבוק שולטת בכולנו, אנחנו מספרים לכולם מי אנחנו ומשתפים מידע אינטימי מהחיים שלנו כל הזמן. הפרטיות של היום אינה הפרטיות של פעם.

סקר חדש של הקריה האקדמית אונו בשיתוף מכון גיאוקרטוגרפיה ניסה לבדוק מה ציבור הגולשים בישאל חושב על הפרטיות שלו. הסקר כלל 500 משיבים, גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה. הרוב המכריע של העונים ידעו טוב מאוד שכשהם גולשים ברשות חברתיות הם למעשה שמים את הפרטיות שלהם על הקו: 82% מתוך העונים אמרו שהם מודעים לכך שהרשתות החברתיות, כמו גם אתרים אחרים, אוספים עליהם מידע. 54% אמרו שהם מוטרדים מהמעקב האינטרנטי הזה.

למרות הנתונים החד משמעותיים האלה, מרבית הגולשים מקבלים את המצב כפי שהוא, ולא ממש מנסים לשנות אותו. רק 27% מהגולשים שמוטרדים מהחדירה לפרטיות שינו את הגדרות הגלישה שלהם כך שלא יוכלו לאסוף את המידע שלהם ברשת. כמחצית מהגולשים בכלל לא מודעים לכך כי ניתן לבצע את השינוי בהגדרות.

“מרבית האנשים לא מבינים כי זכותם לפרטיות נשמרת גם ברשת, וכריית המידע האישי ברשת עוברת ישירות למפרסמים ליהנות ממידע אישי עליכם”, אמרה ד”ר מיכל שפירא, ראש החוג לפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו:

“בשנים האחרונות, בעקבות לחץ ציבורי, שינו הרשתות החברתיות, ופייסבוק בראשן, את היכולת של המשתמש להגיד את כמות המידע שהוא מאפשר לאסוף עליו ברשת. מצד שני יש פלח של אנשים שמודעים “למעקב” שנעשה אבל הם מוכנים לשלם את המחיר במקרים שהמידע שהם מקבלים הוא רלוונטי ויש בו ערך מוסף עבורם. ולכן המפתח להצלחה הוא הרלוונטיות של המידע והדיוק בפניה”.

המידע הנאסף אודותנו ברשת משמש בעיקר מפרסמים, כדי להתאים לנו פרסומות שתואמות את תחומי העניין שלנו. בפעם הבאה שאתם מגלים שהפרסומת שקופצת באפליקציה הסלולרית של פייסבוק בדיוק מתאימה למה שהתעניינתם בו – דעו שזה לא מקרי. גולשים רבים, אגב, כלל לא רואים בעניין הזה כמשהו בעייתי. פייסבוק מספקת לכולנו שירותים רבים בחינם, וה”מחיר” שהיא דורשת מאתנו לשלם הוא להשתמש במידע שלנו כדי להציג בפנינו פרסומות מותאמות שמניבות לה את הרווחים.

גולשים אחרים, לעומת זאת, יזכירו לכם את הימים הראשונים של הרשת – בהם הדבר הכי גרוע שהיה אפשר לעשות זה לחשוף את השם האמיתי שלכם. יכול להיות שאלה מתגעגעים לפרטיות הישנה, הקלאסית, כזו בה המידע שלכם באמת היה שלכם, ולא אמצעי סחר בידיים של אנשי פרסום.

תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן