מדענים יפנים: יש לנו הוכחה שהיקום הוא רק הולוגרמה

כשאנחנו מביטים לשמיים בלילה ותוהים אילו סודות צופן היקום, יש מצב שאנחנו שואלים את השאלה הלא נכונה. מדענים יפניים הגיעו לאחרונה לממצאים שמחזקים את התאוריה שהיקום שלנו אינו אלא אשליה, סוג של הולוגרמה שמסתירה מציאות מורכבת יותר שפועלת “מאחורי הקלעים”.

הממצאים החדשים מגיעים כדי לתמוך בתאוריה שהגה הפיזיקאי חואן מלדקנה ב-1997. התאוריה של מלדקנה התייחסה לתאורית המיתרים שטוענת שהצורה הגיאומטרית של חלקיקים אינה נקודה, אלא צורה המזכירה מיתר. מלדקנה היה זה שטען שתאוריית המיתרים, שמבוססת מתמטית, היא רק הולוגרמה, שמאחוריה עומד יקום פשוט ושטוח יותר שאינו כולל כח משיכה.

ראו גם: מדענים פיתחו מבחן שיבדוק אם אנחנו חיים בסרט

ההסבר של מלדקנה עזר לפיזיקאים לפתור שפע של בעיות של תאוריית המיתרים אל מול תאוריות פיזיקליות אחרות כמו תורת היחסות ותורת הקוונטים. העובדה שהתאוריה הזו היא רק הולוגרמה אפשרה להם להשתמש בכל אחת מהתאוריות כדי לפתור סוגים שונים של בעיות שלאו דווקא הסתדרו על פי התאוריה השנייה.

היכן נכנסים היפנים לתמונה? במחקר חדש שערך יושיפומי הייאקוטאקה מאוניברסיטת איברקי שביפן. במחקר החדש ניסה הפיזיקאי היפני לחשב בעיה זהה באמצעות כל אחת מהתאוריות: תאוריית המיתרים ותאוריית השדות הקוואנטית. למרות שהחישובים עצמם נעשו בשיטה שונה לגמרי, בסופו של דבר שני המחשבים שביצעו אותם הגיעו לאותן מסקנות.

“יש כאן הוכחה מתמטית, כנראה בפעם הראשונה, להשערה ותיקה”, אמר לאונרד סוסקינד, פיזיקאי מאוניברסיטת סטנפורד שהיה בין הראשונים לחקור את התאוריה לפיה היקום כולו הוא בסך הכל הולוגרמה.

מעט מאוד אנשים בעולם מסוגלים באמת להבין את ההשלכות המדעיות, כמו גם את החישובים והתאוריות שעומדות מאחורי המחקר החדש. גם אם היקום הוא אכן רק הולוגרמה שמסתירה מציאות אחרת, האם זה באמת משפיע על החיים שלנו, או שמדובר רק בעוד נעלמים שאפשר להכניס למשוואות מסובכות שמסבירות תהליכים פיזיקליים שרחוקים מאיתנו שנות אור?

קשה לענות אפילו על השאלה הזו בלי דוקטורט בפיזיקה (לכל הפחות). אך ההצצה שלנו מדי פעם לעולם הגדול עליו שופכות אור הפקולטות לפיזיקה באוניברסיטאות השונות כן מצליח לצבוע את היקום בצבעים אחרים, ולהראות לנו שגם כשאנחנו חושבים שאנחנו יודעים הכל, רוב הסיכויים שאנחנו יודעים מעט מאוד.

מחקרים של פיזיקאים העלו בעבר את ההשערה, כי היקום הוא למעשה הולוגרמה ענקית בעוד שהמציאות מתנהלת בכלל במרחב דו-מימדי. קבוצת פיזיקאים מאוניברסיטת הארוורד פיתחו לפני שנתיים שיטה שעשויה לאפשר לבדוק, להוכיח או להפריך את הסברה שאנחנו חיים בתוך המטריקס. על פי המחקר, על מנת לייצר סימולציה של מציאות, צריך להרכיב סביבת עבודה תלת מימדית המייצגת עצמים ותהליכים בעולם האמיתי. במרחב כזה יש צורך בסריג למדידת מרחקים בין עצמים וירטואליים וכדי להמחיש בסימולציה את התקדמות הזמן. אם זה המקרה, טוב שאנחנו חיים בסימולציה ולא נדפקנו בעולם מציאותי דו-מימדי משעמם.

דרך higher perspective | תודה לטלי קורל

תמונה: מהסרט פרומתיאוס

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן