אז יש לך רעיון לסטארטאפ

אז יש לכם רעיון לסטארטאפ.

ראשית, הרשו לי לבאס אתכם: הסטטיסטיקה מספרתשלפחות 3  מתוך 4 סטארטאפים נכשלים. על אף שבפועל, כאשר לוקחים בחשבון נתונים כגון החזר נמוך מול הזמן וההשקעה, מגיעים לאחוזי כישלון של 9 מתוך 10. גם כאשר אנו משווים את הנתונים הללו אל מול אחוזי ההצלחה של הסטארטאפים במסגרת תוכנית ההאצה המצליחה בעולם,Ycombinator,  אנו רואים שבמקרה הטוב- הסטטיסטיקה עומדתעל 1 מתוך 10 ואף פחות. אז לאחר שהנחנו את המספרים הללו על השולחן ובכל זאת בא לכם להמשיך, יש מספר דברים שכדאי לכם לדעת.

משאבים

בראש ובראשונה- סטארטאפ הוא עסק. נכון, פעמים רבות נקודת ההתחלה שלו הינה חלום, רצון לשנות, לתקן ולשפר, אך כל אלו אינם נחשבים כאשר ניגשים עם הסטארטאפ למכולת.

התפקיד הראשי של היזם הוא להעמיד משאבים מספיקים לרשות הסטארטאפ. משאבים מגיעים בכובעים שונים, החל משעות אדם, דרך גיוס הון וכלה בהכנסות. כמו בתורת היחסות, ישנה אמת אחת פשוטה והיא: כאשר הסטארטאפ צורך או דורש יותר משאבים מאלו העומדים לרשותו, הוא נכשל. יזמים נושאים באחריות אישית לכל ובקלות הם יכולים להיקלע לסחרחרה של בעיות משפטיות וצרות כלכליות. הם מוצאים את עצמם במלחמת קיום יום יומית וחווים ירידה באמון הסביבה ובדימוי העצמי שלהם כיזמים. לכישלון מחיר קשה המלווה בהשלכות נפשיות וחומריות. זה כלל לא פשוט ולעיתים אף כמעט בלתי אפשרי להקים סטארטאפ חדש במצב כזה. לכן הכלל החשוב ביותר הוא הטריוויאלי ביותר- לפני שיוצאים לדרך, יש להכיר אותה היטב.

 

לא טוב היות האדם לבדו

הנה לכם אנדרסטייטמנט- סטארטאפ זה קשה. עומס המשימות כבד מדי בעבור יזם בודד. מדובר בעסק דינאמי, תמיד יש צורך בעוד חוות דעת ובזווית ראיה נוספת. זו חוויה מלחיצה שממש לא מומלץ לעבור אותה לבד. בנוסף, בגיוס הון לצוות יש משקל רב ועיקרי במערך השיקולים של המשקיע, עובדה ידוע היאשמשקיעים אינם אוהבים להשקיע ביזם בודד.

סטארטאפים משנים את דרכם ולכן הצוות מגיע לפני הרעיון.

אם אתם שואלים אותי- שלושה זה המספר האופטימלי של מייסדים, אבל פה באמת אין טוב או רע, מאחר והדבר תלוי בסט הכישורים הנדרש בסטאטאפ. אסור להתפשר בכל הנוגע לשותפים. התפשרות על השותפים משמעותה התפשרות על הסטארטאפ. בחרו אנשים שכיף לכם להיות איתם, שניתן לעבוד איתם, שחולמים ורוצים איתכם, אנשים אנרגטיים שמשלימים אתכם מבחינה מקצועית ואישית, שותפים. גם פה הכלל החשוב הוא הטריוויאלי ביותר- “טובים השניים מין האחד”. ישנן דרכים רבות למצוא שותפים לדרך:

אתרים ייעודיים כגון:Founders-nation.com,cofounderslab.com, founderdating.com. קבוצות פייסבוק יעודיות,:פה,פהופה,meetups, האקאטונים, פורומים, רשתות חברתיות ועוד.

 

כחלק מהקמת הצוות כדאי לתאם ציפיות, לקבוע תחומי אחריות וכמובן להכין הסכם מייסדים. לעיתים אינטרסים משתנים וחשוב שיהיה מסמך שיסדיר את ההבנות הראשונות.

כאמור- לפני שיוצאים לדרך, יש להכיר אותה היטב.

 

רעיון:

אז יש לנו כבר צוות וכעת בוחנים את הרעיון. בבדיקה חשוב לא “להתאהב” ברעיון אלא לבצע מחקר טוב, ללמוד את השוק, להכיר את המתחרים, ואת הרצונות והמהווים של המשתמשים הפוטנציאלים (תמיד שחושבים על הרעיון צריך לחשוב על המשתמשים שלו).

חפשו היטב, לחפש זה לא להכניס סטרינג אחד בגוגל, לדפדף על פני שלושה עמודים ולסכם ב” יופי,  אנחנו מכירים את הכל”. להיפך, יש לגוון במילות מפתח ולהשתמש במנועי חיפוש שונים, לקרוא ולהעמיק בכתבות, בבלוגים, מאגרי מידע, אתרישאלות ותשובות, לשאול חברים. תשמרו את כל מה שאתם מוצאים, תתייגו. אני משתמש ב Evernote, ובמגזין שפתחתיבFlipboard.

ליזמים פעילים בדרך כלל ישנה רשימה של רעיונות, הרבה מהם יודעים כבר בזמן העבודה על סטארטאפ אחד מה הם יעשו בשני.

אם הרעיון לא מחזיק מים- קדימה,  להמשיך הלאה, למחוק. עדיף לבזבז חודשיים בבדיקות מאשר להתחיל לעבוד על משהו לא נכון, לא מתאים. תמחקו ותעברו הלאה. שבו ביחד, תעברו על הרשימות, תזרקו רעיונות לאוויר, תהנו מהחלק היצירתי, מהדמיון, מהפנטזיה. זהו שלב ה”כן”.יש למילה הזו כוח רב, היא נותנת לנו אור ירוק להמשיך, בניגוד למילה “לא” שמינקות, מסמלת בעבורינו אור אדום, לעצור.תבנו תרבות של כן, אל תהרגו את היצירתיות, היא נחוצה לכם כמו אוויר לנשימה. אל תתווכחו, אלא להפך, פרשו כנפיים, תזרמו, אל דאגה, יישאר לכם מספיק זמן למדוע לא, זה החלק הקל ביותר. נסגרתם על רעיון, עכשיו נסו  להסביר אותו

: מה אתם עושים ומה היתרון שלכם. אח”כ למדו להסביר את הרעיון בחמישה משפטים, הסוויט ספוט, הקילר פיצ’ר, המתג הזה שילהיב את הסובבים בפסקה אחת ברורה. ברגע שזה יהיה נהיר לכם, זה יוכל להיות  נהיר גם לסביבה. גם פה הכלל הבסיסh הוא טרוויאלי: “דברים שאתם לא מצליחים להסביר לעצמכם, לא תצליחו להסביר לאחרים”.

 

כסף

אז יש לנו צוות טוב עם יחסים מוסדרים, יש לנו רעיון לאחר מחקר שוק, יש לנו One-Sentence Pitch ו pitch elevator . מעולה. כעת פונים לדבר הגדול. ראשית בונים אסטרטגיה.  מבינים מה נדרש, כמה זמן יש להשקיע ומהן המשמעויות הכלכליות. לשם כך פותחים אקסל ומכינים תכנית עסקית. התוכניות שלי מפורטות ביותר והן נבנות ומתעדכנות בכל עת. על התכנית העסקית לכלול הסבר, תקציר על החברה, השוק והמטרות, הסבר על התוכנית העסקית, גאנט עם מטרות, יעדים ותקצוב עלויות על מנת להגיע לכל שלב באסטרטגיה שקבעתם, ניתוח  של ה ebit וניתוח של cash flow, סביבה תחרותית, תכנית שיווקית, קהל יעד ודרכי שיווק. אל תתחילו לפתח לפני שיש לכם תכנית עסקית. לפני שמתחילים צריך לדעת מאין באים, לאן הולכים וכמה יעלה להגיע לשם. נסו להעמיס כל עלות שאתם חושבים שתצוץ בדרך, טלפונים, פגישות, קפה, תה, אוכל, חשבונות. שימו לב כמה זמן נדרש (בדרך כלל קרוב לשנה עד שפוגשים את הכסף הרציני הראשון) וראו כיצד אתם מממנים את הסטארטאפ ואת עצמכם בתקופה גורלית זו. חשוב שכל המייסדים יהיו באותו הראש. כאשר אחד עובד במשרה מלאה, אחד בכלל לא והשלישי במשרה חלקית, זה פשוט לא יקרה. כאמרת המוסקטרים: אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד. שוויון.

אמת מסכמת “כסף ומשאבים זו לנצח הבעיה העיקרית אשר תעמוד בפני היזמים”

 

מיתוג

קשה להגיע משום מקום ולהתברג ישר למקום הנכון,  לצמרת. בנו את עצמכם: פייסבוק, טוויטר, אינסטגראם, פינטרסט, בדקו מה מתאים לכם ותתחילו לייצר תוכן מעניין. צרו מערכות יחסים: תל אביב מלאה באירועים חברתיים הרלונטיים לכם מבחינה עסקית. לכו, שוחחו מבלי להתבייש ולהסס, כולם נלהבים מיזמים נלהבים ומלאי ביטחון. חפשו פורומים המתאימים לתחום העיסוק שלכם, אנשים משפיעים בתחום, סטארטאפים חדשים. כאשר תהיו חלק מהתמונה, תתחילו לקבל מסגרת. הכלל פה “הזוכים הם אלה שנמצאים בפרונט”

 

מנטור

האנשים ש”עשו את זה”, שכבר נמצאים שם.- אם תוכלו להתחבר לאדם כזה, הרווח כולו שלכם. הניסיון, היכולת לקבל עצה אובייקטיבית, הידיעה שעומד מולכם אדם הרוצה בטובתכם וינסה לעשות את הטוב ביותר למענכם, כל אלו שווים כישלון או הצלחה. בחרו בכובד ראש, מכיוון שבחירה לא נכנה תעלה בחיי הסטארט-אפ במקרה הרע  ובאחזקות בחברה שהלכו לעזאזל במקרה הטוב. איך מתחברים? פשוט יוצרים מערכת יחסים.

מוטו מסכם, לא צריך להמציא כל פעם את הגלגל מחדש: “אין חכם כבעל הניסיון”.

 

יזם הוא האמן של עולם העסקים. הוא השילוש הקדוש: גם הבורא, גם השליח וגם הרוח של הסטארטאפ.

סטארטאפ הוא דת ואמונה וכמו לכל דת ואמונה, צריכה להיות לה משנה מסודרת כדי להמשיך להתקיים.

הכלל פה הוא ברור, על מנת להצליח צריך להשקיע “והגית בו (בסטארטאפ) יומם ולילה”.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן