איך סותמים חור שחור?

פגשנו אותם בבית קפה בתל אביב. שלושה בחורים צעירים עם ברק בעיניים. בוגרי תואר ראשון, חברים כבר תקופה, מנסים לממש ביחד את הרעיון שלהם. הם דיברו בהתלהבות, אך מקרוב ניתן היה לזהות את סימני העייפות סביב העיניים, לשמוע את קולו של החשש מתגנב מידי פעם לשטף הדיבור. הם נפגשו כבר עם מספר משקיעים, כולם אהבו אותם, אי אפשר שלא. מכולם הם קיבלו את אותן התשובות: “זה מוקדם מידי בעבורנו, תתקדמו עוד קצת”. “אתם נראים טוב, הרעיון נשמע טוב, אבל אנחנו לא יכולים להשקיע בשלב זה”.

הם מחלקים את השבוע שלהם בעבודה על הסטארטאפ ובניסיונות למצוא פרויקטים מהצד שיכניסו להם קצת כסף. קשה להם גם לשווק את עצמם כנותני שירות וגם לבנות ולשווק את הסטארטאפ בו זמנית. יש להם חשבונות לשלם ובנוסף הסטארטאפ שואב כסף. עכשיו, לדוגמה, הם צריכים לשלם למישהו שיעזור להם בצד של השרת. בפגישה האחרונה עם משקיע הם הציעו לו 33% מהסטארטאפ תמורת משכורת חודשית של 7000 ₪ לכל אחד. לחץ כלכלי מביא לטעויות קשות, לוותר על כל כך הרבה אחוזים בשלב כל כך מוקדם בעבור השקעה כל כך מעטה. בסבבים הבאים של ההשקעות החלק שלהם ידולל באופן משמעותי והם יישארו עם אחזקות מעטות, דבר אשר ירחיק משקיעים מנוסים המחפשים יזם בעל עניין אשר מחזיק באחוזים משמעותיים מהחברה, אחרת היזם יאבד עניין בחברה ויהיה נתון בקלות להשפעת פיתויים מבחוץ.

החבר’ה האלה אינם שונים מכל סטארטאפ אחר. הדרך לעולם אינה חלקה, סטארטאפ הוא עסק דינמי. רבים מתחילים בכיוון אחד ומצליחים לאחר שפנו לכיוון אחר (מישהו אמר אינסטגרם?), הפיתוח לעולם אינו חלק, הפוקוס תמיד זז מכאן לשם, הדרך קשה.

זה לא אומר שהסטארטאפ שהם בונים לא יצליח, זה רק אומר שאם הייתה דרך אחרת, כזו שתאפשר להם להקים אותו בצורה אחרת…

יש פה חור שחור, חור השואב אליו חלומות, כישרונות, זמן, כסף וידע. מרגע התגבשות הרעיון ועד שהסטארטאפ פוגש את הכסף- חולפת לפחות שנה. שנה בה היזמים פועלים לבד, בוואקום, תחת לחצים כלכליים כבדים ומתח רב. בשנה זו מתהוות אין ספור בעיות אשר בסופו של דבר מובילות לכישלונו ולסגירתו של הסטארטאפ. שוחחנו כבר עם עשרות יזמים, בחורים ובחורות נהדרים, מוכשרים, מלאי מוטיבציה ורעיונות. השיחות בפגישות אלו מחממות את הלב וקורעות אותו בו זמנית. כולם רוצים, כולם חולמים ולרובם קשה. קשה להם לקדם את הסטארטאפ שלהם ומצד שני לקיים את עצמם.

הם לא יכולים לעבוד במשרה מלאה מסיבות מובנות, משרה מלאה עם השעות המטורפות שנדרשות היום לא תאפשר להם לבנות את החלום שלהם, שהוא בעצם גם החלום והעתיד שלנו. בעיה נוספת: כאשר עובדים בחברה מסוימת, זה פשוט לא כל כך נעים לעסוק בפרויקטים נוספים. הראש, באופן טבעי, טרוד בדברים אחרים ולא בעבודה וזה לא כל כך הוגן כלפי המעסיק. ויש את נושא ה IP- אם הם עובדים בחברה ומפתחים רעיון מהצד, למי שייכות הזכויות? בקיצור, משרה מלאה ומסורתית אינה מעשית בעבורם ולמצוא עבודות מהצד זה עסק בפני עצמו. עסק שדורש זמן רב.

אין גופים אשר עוזרים ליזמים בשלב הזה. איש אינו מוכן ו/או רוצה לטפח ולגדל את הסטרטאפים בשלב הרעיון בלבד, זהו סיכון רב מדי עבור משקיעים ומטעמים מובנים. בשנים האחרונות המגמה אף הקצינה, אם לפני 4-5 שנים מספיק היה לבוא עם POC או אלפא מבטיח ולבצע את ההשקה לאחר קבלת ההשקעה, כיום מרבית המשקיעים מבקשים לראות מוצר עובד עם טראפיק ולקוחות. סכום הכסף והזמן הנדרשים להביא את החברה למצב מוכנות להשקעה הולכים וגדלים. היזמים מוצאים את עצמם במלכוד, כורעים תחת הנטל הכלכלי וחסרי יכולות לשנות את המצב. לחץ- ובמיוחד לחץ כלכלי- גורם לטעיות, להחלטות לא נכונות, פזיזות. הכנסת משקיעים בעייתיים, יציאה מוקדמת לשוק, השקת מוצר לא גמור. אין להם את הכסף הדרוש לשכור עזרה מקצועית ולכן הם עוסקים בדברים שהם פחות מבינים בהם: תכנתים הם גם הגרפיקאים, אנשי סרבר אמונים על ה UX, מוותרים על מחקר שוק מלא או על בדיקת עומסים וכך, לבסוף, הסטארטאפ נכשל ואלפי שעות עבודה, כסף והזדמנויות יורדים לטמיון ביחד אתו.

את זה אפשר למנוע ופה בדיוק אנו נכנסים. ב Ninja Garden אנו מספקים ליזמים תעסוקה ליום יומיים בשבוע במתן שירותי מיקור חוץ (Outsourcing) בתחום המומחיות שלהם, באמצעותה הם ירוויחו שכר וישמרו על רצף הזכויות הסוציאליות שלהם. כאשר אתה יזם, אתה עובד 24/7, גם כשאתה ישן המוח שלך ממשיך לעבוד. ככה זה, הדברים מתגבשים ודורשים בחינה ושינוי מתמידים, מי שנתקע עוצר. בפיילוט שביצענו מצאנו כי יומיים עבודה בשבוע אינם מחלישים את המיזם ואינם מפריעים כלל להתקדמות שלו, אלא להיפך- מחזקים אותו.

ברייק מנטאלי מהעסק, הפסקה מכל טרפת המחשבות והתמקדות בפתרון בעיות אחרות, כל אלו מביאים איתם בכל פעם נקודת מבט נוספת, משב אוויר רענן של רעיונות ומאפשרים לבחון את הדברים בכל פעם מחדש. החופש לפעול מתוך ידיעה שיש מספיק כסף לאכול ולשלם את שכר הדירה מאפשר ליזם לא להתמקד בדאגות ואז להיות עסוק בהן אלא מעניקה לו את השקט הנפשי הנדרש והפניות להתמקד בנושאים החשובים של הסטארטאפ, למשל “כיצד מגיעים לקהל האמריקאי?”

עם Ninja Garden היזם לא פועל בוואקום. מדובר בקהילה, בבית, במקום בו אפשר להתייעץ, לבדוק, לנסות ולפתח את המוצר, :Time sharing היזמים עוזרים לסטארטאפים אחרים ומקבלים מהם עזרה. אנו מספקים ללא תמורה חלל עבודה, ייעוץ מאנשי מקצוע כגון רואי חשבון, עורכי דין, מנטורים, גישה לאנשי וחברות מפתח ועוד, כל היסודות החשובים אשר יבנו את הבסיס לסטאראפ בצורה נכונה וימנעו בעיות בעתיד.

לחברות שעובדות איתנו זו הזדמנות לעבוד עם ה”מארק צוקרברגים” הבאים על הפרויקט שלהם ולהרוויח מכל העולמות: צוות מעולה ומנוסה בדיוק בפלטפורמה הנדרשת להם, אחריות מלאה שלנו על כל הפרויקט, חיבור מוקדם לטכנולוגיות ולטרנדים החדשים בשוק ועזרה לקהילת הסטארטאפיסטים בישראל.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן