הממים החמים ביותר של 2013

מנחם בגין הצנוע, תשדיר הגיוס של ש”ס, או אולי בכלל בועז טופורובסקי בלשכה – מה היה המם האהוב עליכם במהלך השנה האחרונה? דוח שנתי: התקשורת בישראל 2013 סדרי יום, שימושים ומגמות של אוניברסיטת אריאל בעריכת ד”ר אזי לב-און וד”ר רפי מן בדק ומצא מה היו הממים הפופולריים ביותר אשתקד.

מקבץ 12 הממים שבדו”ח משקף בעיקר את האירועים התקשורתיים הבולטים במדינת ישראל (בחירות 2013, ביקור אובמה בישראל, פרשת אייל גולן ועוד) כפי שנראו דרך עיניהם העוקצניות וההומוריסטיות של הגולשים ברשתות החברתיות ואתרי ודפי הממים הייעודיים בישראל. להלן מקבץ של הממים הנפוצים והבולטים ביותר ברשת הישראלית בשנת 2013:

בחירות 2013

יצרני הממים ברשת הישראלית להתייחס לאירועים הבולטים והמשמעותיים יותר שהתרחשו בבחירות. ביניהם: מספר המנדטים שקיבלה הליכוד-ביתנו שהיה נמוך מתחזיות מנהיגיה, הצלחתם היחסית של יאיר לפיד ו”יש עתיד” ושל נפתלי בנט ו”הבית היהודי”, וההערכה שש”ס לא תוכנס לקואליציה. הממים גם עקצו את שאול מופז ו”קדימה”, על מספר המנדטים הנמוך שקיבלו, והביעו חוסר אמון בתהליך הבחירות ובנבחרי הציבור.

תשדיר הגיור של ש”ס

באחד מסרטוני הבחירות של מפלגת ש”ס, מוצגת חתונה שבה מתגלה כי הכלה ממוצא רוסי אינה יהודייה. הסרטון והמחלוקת סביבו הביאו לגל של ממים אינטרנטיים בכותרת “רגע, את לא יהודייה”. הממים התפשטו במהירות ברחבי הרשת וכללו אזכורים תרבותיים רבים על ההצהרה השנויה במחלוקת של ש”ס לגבי גיור העולים מחבר העמים.

ביקור אובמה בישראל

במרץ 2013 הגיע נשיא ארצות הברית ברק אובמה לביקור בן שלושה ימים בישראל. למרות חילוקי הדעות בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שידרו השניים יחסי ידידות כלפי המצלמות. במהלך קבלת הפנים בנמל התעופה בן גוריון, פשט אובמה את מקטורנו, ונתניהו מיהר לעשות כך בעקבותיו. הצילום של שני האישים עורר מספר רב של ממים. ממים אחרים התמקדו במפגש שבין הנשיא שמעון פרס לבין אובמה, בביקורו בכותל המערבי ועוד.

מתקפת הסייבר על ישראל

קבוצת ההאקרים האנרכיסטים “אנונימוס” הכריזה כי בכוונתה לבצע בחודש אפריל מתקפת סייבר חסרת תקדים על אתרי האינטרנט הישראליים. יצרני הממים לא התרגשו מהאיומים ובחרו להתייחס לאירוע באופן הומוריסטי. הממים שפורסמו לעגו להאקרים, וגם לישראלים שפחדו מן המתקפה; ועסקו בשלל פארודיות שקשורות במתקפה האנטי ציונית ברשת.

העדר ייצוג מזרחי על השטרות החדשים

בישיבת הממשלה באפריל 2013 שבה אושרה הנפקתם של שטרות הכסף החדשים שעיצב בנק ישראל, התרעם השר סילבן שלום על העובדה כי האישים שיופיעו על השטרות הם אשכנזים חילונים בלבד. “הדמויות המופיעות על שטרות הכסף אמורות לייצג את העם. לא ייתכן, לא סביר ולא הגיוני שלא נמצאה אפילו דמות אחת ראויה להיות על השטרות מקרב יהדות ספרד” טעו השר. יצרני הממים ברשת ניצלו את דברי שלום ומיהרו להציג ממים שכללו שטרות חלופיים ומשעשעים, ובהם בין היתר תמונותיהם של הזמר אייל גולן, השחקן יהודה לוי, כוכב הריאליטי קותי סבג ועוד.

פרשת הפרדת התלמידים ב”סופרלנד”

כאשר פרסם בפייסבוק מחנך כיתות ז’ מבית ספר ביפו כי בפארק השעשועים “סופרלנד” בראשון לציון נהוגה הפרדה בין תלמידי בתי ספר יהודיים לערביים, הרוחות ברשת סערו. גולשים רבים האשימו את ה”סופרלנד” בגזענות וקראו להחרים אותו. הממים לא איחרו להגיע ורובם עסקו בנושא מנקודת מבט הומוריסטית, שכללה השוואות לארגונים גזעניים ברחבי העולם, תוך עריכת תמונותיו של קמע הפארק וכמו גם מתקני שעשועים בתוכו. בנוסף לכך הוצגו הפוליטיקאים המקומיים כמי שסובלים מגזענות דומה ברחבי העולם.

חגיגות יום הולדתו ה-90 של הנשיא פרס

נשיא המדינה, שמעון פרס, ערך את חגיגות יום הולדת ה-90 שלו באופן פומבי ומתוקשר, ויצרני הממים מיהרו לנצל את שלל התמונות מהאירוע להתייחסות למרום גילו של הנשיא. הממים כוונו לגילו של פרס, לפגישותיו עם הסליבריטאים שהגיעו מרחבי העולם לברכו, ולאירוע המרכזי הארוך שהועבר בשידור חי בערוצי הטלוויזיה השונים.

מנחם בגין צנוע

הפרסומים על ההוצאות של בני משפחת נתניהו, ובכלל זה עלות התקנת מיטה זוגית במטוס אל על שבו טסו ראש הממשלה ורעייתו לארצות הברית, הביאו לשורת ממים שעסקו באורח החיים הצנוע של ראש ממשלה אחר – מנחם בגין. צלם העיתונות הוותיק דוד רובינגר פרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונת ארכיון של בגין משנת 1983, ישן על שני מושבים בטיסה לארצות הברית. “כנראה שמנחם בגין היה טיפש. לא ידע מה מגיע לראש ממשלה אמיתי. 12 שעות לארצות הברית בלי מיטה זוגית”, כתב רובינגר. הממים שפורסמו התייחסו באורח הומוריסטי להצגתו של ראש הממשלה המנוח כדמות המהווה אידאל לצניעות.

הסלפי של ח”כ טופורובסקי

חבר הכנסת הצעיר בועז טופורובסקי ממפלגת “יש עתיד” צילם תמונה עצמית (סלפי) בעת שנשאר במשכן הכנסת בתום דיונים ארוכים אל תוך הלילה, ופרסם את התצלום בעמוד הפייסבוק שלו. “פעם ראשונה שישן בכנסת, אך אין טעם לחזור הביתה כי היום הבא כבר מתחיל. מקווה שלא יכאב יותר מידי… מזל שיש מקלחת בלשכה”, כתב ח”כ טופובסקי לצד התצלום. יצרני הממים הגיבו בשימוש בתצלום עם כתוביות שונות.

סופת השלגים

גם סופת השלגים שהתחוללה בישראל בחודש דצמבר שיתקה את בין היתר את ירושלים וחסמה את הדרך לבירה, שימשה נושא מידי ליצרני הממים. מרבית הממים עסקו בחוסר האונים של הרשויות המקומיות בארץ בכלל ובירושלים בפרט, להתמודד עם פגעי הסערה.

פרשת אייל גולן

לאחר פרסום החשדות בדבר מגעים בין הזמר אייל גולן לקטינות – תחילה תחת איסור לפרסם את שמו – החלו להופיע ממים פארודיים שונים על הזמר. אלה התמקדו בין היתר בעובדה שבאינטרנט הוא כבר זוהה בשמו, למרות צו איסור הפרסום. ממים אחרים הציגו את אייל גולן כרודף קטינות, תוך שימוש בשורות משיריו הידועים או בפרטים מוכרים על חייו הפרטיים.

שוויון זכויות לקהילת הלהט”בים

לקראת סוף שנת 2013 החלה להתפשט בפייסבוק תופעה שבה גולשים החליפו את תמונת הפרופיל האישי שלהם לתמונה של סימן “שווה” (“=”) על רקע כחול, כביטוי להזדהות עם מאבקה של הקהילה הגאה בישראל לשיוויון זכויות. סימן השוויון, שהוצג תחילה בעמוד הפייסבוק “להט”בים דורשים שוויון” הפך במהירות לוויראלי. השימוש הנרחב בסימן זה הוביל יצרני ממים להצגת גרסאות פארודיות. חלקם הביעו ביקורת סמויה או גלויה על יחסה של המדינה כלפי גאים, בעוד שממים אחרים היו הומוריסטיים גרידא, ללא מסרים ביקורתיים.

למהדורה המקוונת של הדוח:

http://aunmedia.org/sites/default/files/research/mediareport2013.pdf

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן