5 סודות גנטיים של אנשים מפורסמים

סלבריטאים הם בסך הכל בני אדם בשר ודם. לפעמים קל לשכוח את זה, כשרואים אותם מביטים עלינו מעיתונים וסרטים, בדרך כלל עם כל מיני ריטושי פוטושופ שגורמים להם להראות כמו אלים – אבל סמכו עלינו. למרות שבדרך כלל הם יפים יותר, חכמים יותר ועשירים יותר מאתנו – הם בני אדם בדיוק כמונו.

להזמנת בדיקה לגילוי מחלות גנטיות – לחץ כאן (פרסומת)

רוצים הוכחות? הנה חמישה סיפורים מעניינים על הרצף הגנטי של המפורסמים. מסתבר שב-DNA של חלק מהדמויות הבולטות בהסטוריה יש כל מיני סודות כמו מחלות מסתוריות, שורשים חבויים או סתם שאיפות מעניינות להקים כל מיני גאונים לתחייה. אולי אחרי שתקראו את הסיפורים האלה תבינו שבעצם עדיף להיות אדם רגיל.

1. מה תוחלת החיים הטבעית של אלביס פרסלי?

תמונה: Metro-Goldwyn-Mayer, Inc.

אלביס פרסלי מת בהיותו בן 42, ככל הנראה בעקבות שימוש ביותר מדי כדורים ממריצים. אך בדיקה גנטית שנעשתה על ידי צוות סדרת הטלוויזיה הדוקומנטרית Dead Famous DNA גילתה שגם ללא הכדורים, סיכוייו של הזמר המפורסם בעולם להגיע לשיבה טובה אף פעם לא היו יותר מדי גדולים.

על פי הבדיקה, לפרסלי היו נטיות להשמנה, מחלות לב, מיגרנות ובעיות ראייה. ״במשך שנים, אנשים האשימו את אלביס במותו שלו, כי הוא אכל יותר מדי וצרך הרבה סמים״, אמר מנחה התוכנית: ״כנראה שההתמכרויות האלה לא עזרו, אבל נראה שאלביס היה פגם ברצף ה-DNA שלו״. גם אם אלביס היה מצליח להשאר נקי מסמים – יכול להיות שגופו היה בוגד בו בשלב מוקדם יחסית. מה שגם מעלה את השאלה – אולי הסיבה שהוא אכל כל כך הרבה והתמכר לסמים קשורה למטען הגנטי שלו, ולדרך בה הגוף שלו עבד.

״נראה שלאלביס היתה מחלה רפואית, וכל הדיבורים על זה שהוא הרג את עצמו עם סגנון החיים שלו כנראה היו לא ממש הוגנים״, אמר מנחה התוכנית. האם זה נכון או לא כנראה לא נוכל לדעת – אבל זה לפחות יכול ללמד אותנו שלא תמיד קל כל כך לשפוט מפורסמים, לא בחייהם ועל אחת כמה וכמה לא במותם.

2. מייסד גוגל ומלחמתו בפרקינסון

תמונה: James Duncan Davidson/O’Reilly Media, Inc CC-BY-2.0

לסרגיי ברין, אחד ממייסדי גוגל, יש את כל הכסף שהוא אי פעם יצטרך – אך גם עם כל הכסף בעולם, לא בטוח שברין יצליח להתחמק מהגורל שלו. בבדיקה גנטית, ברין גילה שהוא נושא גן שנקרא LRRK2, גן שמעלה משמעותית את הסיכויים לחלות בפרקינסון.

פרקינסון היא מחלה נוראית. היא גורמת לבני אדם לאבד שליטה בגופם. ברין לא רוצה להגיע למצב כזה. בשנים האחרונות הוא השקיע מיליונים רבים בתרומות לטובת מחקר הפרקינסון. ברין עצמו מעריך שהמחקר הרב סביב הפרקינסון בשנים האחרונות הוריד את סיכוייו לחלות במחלה לעשרה אחוזים בערך (פי עשרה מהסיכוי של אדם ללא הגן הבעייתי לחלות במחלה) – זו לעומת סיכוי של 50 אחוזים אצל נושאי הגן לפני ההתקדמות בתחום.

האם ברין יצליח לנצח את המחלה? קשה לדעת. קשה לדעת אם הוא בכלל יחלה בה – אבל הסיפור הזה מדגים כיצד בדיקה גנטית אחת של מישהו עם מספיק כסף יכולה, פוטנציאלית, לעזור לרבבות חולים אחרים בעולם, שיזכו גם הם ליהנות מפירות השקעתו של ברין בחקר המחלה, ובתקווה להגיע לשיבה טובה.

3. הסוד האפל של אווה בראון

אווה בראון, האישה שהלכה לצד אדולף היטלר, הסתירה סוד גורלי במיוחד ב-DNA שלה. בדיקה שנערכה לאחרונה גילתה רצף DNA שעובר בתורשה מאם לבת וגילויו הוא הוכחה לכך שבראון הגיעה, לפחות מצד האם, ממשפחה יהודית. סביר להניח שבראון, שגדלתה כנוצריה, לא ידעה על השורשים היהודיים שלה – וכמותה כמובן גם היטלר.

הבדיקה נערכה ממספר שערות של בראון שהוצאו מאחת ממברשות השיער שלה, ונמכרו למפיקי סדרת הטלוויזיה Dead Famous DNA תמורת 1,200 פאונד. במקור, מפיקי התוכנית לא התכוונו להסתפק אך בבדיקת השערות של בראון. הם יצרו קשר עם מכחיש השואה דיוויד אירווינג, ושילמו לו 3,000 פאונד על מספר שיערות שלטענתו של אירבינג היו שייכות להיטלר עצמו.

הרכישה הזו גררה ביקורת ציבורית חריפה בבריטניה. רבים חשבו, ובצדק, שערוץ טלוויזיה לא צריך לעשות עסקים עם מכחיש שואה. בכל מקרה, בסופו של דבר התברר ש-3,000 הפאונד האלה בוזבזו לריק: בבדיקה התברר שהשיער כלל לא היה שייך להיטלר.

4. המחלה הקשה של צ׳ארלס דארווין

צ׳ארלס דארווין, כנראה הביולוג הכי חשוב בהסטוריה, סבל כל חייו ממחלה לא מאובחנת. הסימפטומים כללו כאבי בטן נוראיים, הקאות, תשישות כרונית כאבי ראש ועוד. למרות שדארווין נפגש עם 18 רופאים שונים הוא לא הצליח לפענח את המחלה המסתורית שלו – שגם עברה בתורשה לחלק מילדיו.

לאחרונה, 130 שנה לאחר מותו, הצליחו מדענים סוף סוף לפענח את המחלה של דארווין, בעזרת בדיקת DNA של קצוות שיער שלו. מסתבר שמי שהגה את חוקי הברירה הטבעית סבל ממחלת קרוהן. עכשיו גם ברור למה אף אחד לא הצליח לאבחן את המחלה בזמן אמת: קרוהן הוגדרה רק חמישים שנה לאחר מותו של דארווין.

5. הסוד הגדול-קטן של נפוליאון

יש סודות שאנשים לוקחים איתם לקבר ולא יתגלו לעולם. או שכן? כמעט 200 שנים לאחר מותו של נפוליאון, סרט תעודה של ערוץ 4 בבריטניה חשף את הסוד הגדול-קטן של שליט צרפת. התוכנית Dead Famous DNA גילתה כי למצביא הדגול היה איבר מין קטן שהתאים לגובהו. האיבר המדובר הוסר מגופתו של נפוליאון בזמן הניתוח לאחר המוות ונרכש במכירה פומבית ב-1977 על ידי אביה של אוון לאטימר. על פי הממצאים, אורכו של האיבר 4 ס”מ בקירוב.

להזמנת בדיקה לגילוי מחלות גנטיות – לחץ כאן (פרסומת)

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן