זכויות הנכים בביטוח לאומי

אוכלוסיית הנכים במדינת ישראל מתמודדת עם מציאות חיים לא פשוטה. עבור חלק גדול מהם, גם פעילויות שנחשבות ברורות מאליהן עבור אנשים בריאים, הופכות להרבה יותר מסובכות. בין אם מדובר באדם המרותק לכיסא גלגלים בשל פגיעה במערכת עצבים, אדם מוגבל כתוצאה מפציעה בתאונה, או כזה שהגיע למצב לא פשוט כתוצאה ממחלה – ההתמודדות אינה פשוטה ומצריכה אומץ ונחישות. מכיוון שבישראל קיימת חובה של ביטוח כללי, לכלל הציבור, ולצורך כך קיים הביטוח הלאומי, שמורות לנכים זכויות שונות מטעם מוסד זה. כדי לקבל את הזכויות הללו הלכה למעשה, יש צורך לפעול בצורה מסודרת ולעמוד בקריטריונים.

זכאים לקצבה

הזכות החשובה ביותר השמורה לנכים מטעם הביטוח הלאומי היא זכות לקצבת נכות. על מנת שהמוסד יאשר את הקצבה, הידועה גם בשם “קצבת נכות כללית” יש צורך לפועל בתהליך של הגשת תביעה. דבר זה דומה למדי למתרחש בביטוחים פרטיים, לפני אישור התקיימותו של מקרה ביטוח. לאחר הגשת התביעה מזמנים את הנכה להתייצב מול וועדה רפואית אשר מוסמכת לעיין במסמכים רפואיים ולבדוק את מצבו של הנכה. קביעת אחוזי הנכות תהיה בהתאם לרשימת ליקויים ותקנות הביטוח הלאומי. לאחר סיומו של תהליך האישור יקבל הנכה את הסכום שנקצב לו, מדי חודש בחודשו, בדומה למשכורת. חשוב לדעת שגובה הקצבה איננו אחיד. הסכום שישולם נקבע התאם ליכולת של הנכה לעבוד. קביעה זו נמדדת בסולם של “דרגת אי כושר”. סולם זה נקבע באחוזים ואינו תואם בהכרח את הנכות הרפואית שנקבעה. כך, עבור חלק מהאנשים תקבע קצבה חלקית, אחרים יזכו לקבל קצבה בשיעור מלא, ואחרים יכולים לקבל תוספת בהתאם למצב איש כגון שהיה במוסד, קיומם של בני משפחה התלויים בהם ועוד.

זכאים לניידות

אנשים רבים שמעו על האפשרות להסב רכב רגיל לכזה המתאים לנהיגה על ידם אדם מוגבל בגופו. גם ישראל ישנן חברות מקצועות הפועלות בתחום הסבת הרכבים לנכים ובהן א.צ.מ (אבזור מכוניות נכים). בהקשר זה חשוב לדעת שבתחום התנועה והניידות, שמורות לנכים זכויות רבות במוסד לביטוח לאומי, וזאת מעבר לקצבת הנכות המגיעה להם. • ראשית, עבור נכים, המוגבלים מטבע הדברים ביכולת התנועה החופשית, שמורה הזכות לקבל קצבה חודשית שמוגדרת בתור סיוע מיוחד. • שנית, ישנה אפשרות לקבל הלוואה לרכישת רכב, לרבות כזה שבוצעו בו התאמות מיוחדות. ההלוואה ניתנת הן כאשר מדובר על רכישת רכב ראשון והן כאשר מדובר על החלפה של רכב קיים ברכב חדש יותר. • שלישית, קיימת אפשרות לקבלת הלוואת מענק לצורך רכישת אביזרי רכב ייעודיים. מדובר על סכום שניתן בתור הלוואה, אולם לאחר תקופה של מספר שנים היא הופכת למענק.

הזכות לעבוד

ראוי לציין שעל פי התקנות החדשות, זכאים הנכים לצאת לעבודה בלי לאבד את זכאותם לקצבאות שונות. משמעות הדבר היא שבניגוד לעבר, יציאה לעבודה לא תגרור מצב פרדוכסלי של הפחתת קצבה באופן לא פרופורציונאלי.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן