עידן דיגיטלי של העצמה אישית

ישנם שני תהליכים מאוד משמעותיים שהאנושות עוברת במהלך שני העשורים האחרונים. התפתחויות אילו שינו למעשה את העולם שהכרנו והפכו אותו למשהו שונה, בעל קצב, פעולות ותוצאות שונות. על שני התהליכים הללו מדברים לרוב בצורה נפרדת אך למעשה הם קשורים ושלובים זה בזה ברמות השונות.

התהליך הראשון הוא כמובן השינוי הדיגיטלי. בעשורים האחרונים קצב ההתקדמות של המדיה ההמונית והדיגיטלית מהיר ונמרץ. חווינו מעבר בין קלטות, תקליטורים לקבצי מוזיקה בתוך עשור. עברנו מערוצים מעטים של טלוויזיה לטלוויזיה רב-ערוצית, והשלב הנוכחי שהוסיף לכך גם שידורי אינטרנט לצפייה ישירה ושידורים מוקלטים כבקשתך.

התהליך המשמעותי הנוסף שעובר על העולם הוא שינוי שהוא מעט פחות בולט אך ההשפעות שלו עצומות. מדובר בשינוי ברמת המודעות שלנו ברמה האישית, החברתית ואף העולמית. די להזכיר שינויים רבים מבחינה סביבתית כמו התחזקות מגמות שמירות הסביבה, מודעות בריאותית למזון ופעילות גופנית ושינוי מודעות והתפיסה שלנו בדבר הזכות והיכולת שלנו ליצירת המציאות של חיינו והשגת מימוש עצמי.

שילוב שתי המגמות הללו הביאו למספר של משמעותיים:

אני ואתה נשנה את העולם

הזכרנו מקודם את ההתפתחות הטכנולוגית והשינויים בתפוצת המדיה, אך כמובן שחל שינוי לא רק בתפוצת המידע אלא גם ביחסים שלנו עם המידע. אם בעבר היה גוף מרכזי (שלטון או מונופול תקשורתי) שיצר מידע ואנו יכולנו בעיקר להתעסק בצריכה שלו, בשני העשורים האחרונים השתנה לתנועה דו-כיוונית, והכוח התקשורתי פועל גם הפוך – מלמטה כלפי מעלה.

בלוגים פרטיים, רשתות חברתיות ותהליכים שקורים בתקשורת המורכבת ביננו, מייצרים פעמים רבות את החדשות עצמן. המחאה החברתית בקיץ 2011 התחילה מהפייסבוק כאשר התקשורת נגררה לסיקור שלה. דוגמה נוספת היא השינוי התפיסתי לגבי צריכת בשר וטבעונות, גם כאן מדובר בהתרחשות שתחילה מלמטה מהקשרים והתקשורת ברמה הבודדת שהתפשטה לרמה החברתית.

גם גופים גדולים כמו חברות ענק ורשויות ממשלתיות נאלצו להתאים את עצמם לשינויים. אותם גופים גדולים שהתרגלו לפרסום חד כיווני בשלטי חוצות, רדיו וטלוויזיה, משקיעות היום סכומים גדולים בפרסום בערוצי וידאו מקוונים ומדיה חברתית ומשיבות על שאלות בזמן קצר בדפי העסק שלהם. אפילו דבר שאולי היה נשמע לפני מספר שנים מופרך הפך למציאות – מהדורות החדשות מבקשות מאיתנו בנחמדות בסוף המשדר – “תעשו לנו לייק”.

בלי סודות

ברמה הבין-לאומית התרחשויות שקרו ממש בשנתיים האחרונות הובילו לחשיפת מסמכים רבים (ויקיליקס, סנאודן ואחרים). מידע גלוי חדש שמגדיר מחדש את מארג הכוחות בין המדינות השונות, אך בעיקר מגדיר מחדש את היחסים בין המדינה לבין מי שמרכיב אותה – האזרחים. האפשרות לחשיפה שכזו של המסמכים הסתמכה כמובן על רשת האינטרנט המבוזרת ותפוצתה. למותר לציין את ההשפעה התודעתית שיש למידע זה עלינו.

גם ברמה האישית רמת החשיפה עלתה משמעותית. בין אם אנו חרדים לפרטיות שלנו פחות או יותר, אי אפשר להתכחש לעובדה שרמת החשיפה שלנו (גם מרצון) עלתה משמעותית בהשוואה לדור הקודם. אנו יכולים למצוא מידע כזה או אחר ברחבי הרשת (ובמיוחד ברשתות החברתיות) כמעט על כל אדם (לפחות כזה שאינו שוהה ברוב זמנו בגן ילדים או בית אבות).

השינוי הוא לא טכני אלא גם כאן מדובר בשינוי תפיסתי, בעולם החדש שמתהווה הדרישה שלנו להיות גלויים יותר עולה ולפעמים נהיית כמעט הכרחית להצלחה מקצועית. לא במקרה דמיות משפיעות הן אלו ששמו את עצמם בחזית העסק (ג.יפית, לבנת פורן, אלון גל וזה עוד מבלי להזכיר את תרבות הסלבס), מי שמסתגל לשינוי מאפשר לעצמו לגעת ולהשפיע על יותר אנשים.

ממידע לידע וביטוי

העולם הדיגיטלי גם מאפשר לנו את אותה יכולת ביטוי שהיתה חסרה לנו לעיתים בעבר. אם יש לך צורך בעזרה באיזה נושא, או אפילו רצון לפריקות יום קשה, עכשיו יש את הבמה לכך ויש יותר מאזינים, כנראה מאי פעם. מהליכה סודית לקבלת עזרה מקצועית, הקשיים שלנו הפכו לגלויים ואיתה גם התמיכה ההדדית שלה אנו זקוקים.

העידן הדיגיטלי הוא עידן של העצמה אישית. בימים עברו, אם היתה לאדם בעיה הוא הלך לרופא בתקווה שיתפוס אותו מרוכז כדי לקבל עצה ומזור מתאימים. העידן החדש מאפשר לנו לחפש, לבדוק ולהתייעץ על כל בעיה כמעט, זאת לפני שראינו את הרופא (או כל איש מומחה אחר). מעבר לכך שזה מחייב מאנשי המקצוע להעלות את רמתם, זה מדגיש בפנינו את האחריות שלנו על מצבנו הגופני והנפשי.

לכן, אין זה פלא שבעידן החדש יש תפוצה של שיטות אלטרנטיביות רבות, בין אם מדובר ברפואה משלימה או אף תחומים חדשים של ממש שלא היו קיימים לפני דור כגון אימון אישי (קואצ’ינג). גם קורסים להתפתחות אישית הן לא נתפסים כבר כקבוצת תמיכה שעושים ה’מסוכסכים עם עצמם’, אלא ההיפך, לרבים זהו אות של כבוד להשקעה בעצמם והאחריות שהם לוקחים על חייהם.

ומה הלאה?

בקצב ההתרחשויות והשינויים קשה לחזות בביטחון מוחלט את ההמשך (חוץ מכך שזה הולך להיות מעניין). עם זאת ניתן להעריך שהמגמות שהתחילו ימשכו ואף יתרחבו. הממשלות יאלצו להיות שקופות יותר, כי זאת הציפיה שלנו מהן והם הן לא ינהגו כך הן כנראה יוחלפו (או שמסמכים שוב יודלפו). מחאות ושינויים חברתיים יצמחו ברשתות החברתיות ויעזרו באמצעיים דיגיטליים.

ומה איתנו? כל אחד מאיתנו הופך להיות יותר חשוף וגילוי, אך גם מתאפשר לנו לבטא את מי שאנחנו. אנו נמשיך להסתגל לעולם שבוא הכוח וההשפעה של אחד מאיתנו על עצמו והעולם גדולה יותר. לנו נשאר להבין מה אנו יכולים לעשות עם האפשרויות האלו כדי לשנות לטובה את עצמנו ואת העולם.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן