השתלבות הנכים בחברה הישראלית

בשנים האחרונות חל שינוי של ממש ביחס של החברה בישראל כלפי אוכלוסיית הנכים. יתכן שהדבר נובע ממאבקים של נכים, שנערכו בהזדמנויות שונות כנגד גזירות שהוטלו עליהם. מאבקים אלה הראו שגם אדם המוגבל בגופו יכול להיאבק באי צדק ולנצח. מלבד מאבקי הנכים, אין ספק שהשתלבות הנכים בחברה הישראלית היא גם פועל יוצא של שיפורים טכנולוגיים חשובים. חברות שפועלות ליצירת אמצעי הנגשה למוגבלים וחברות כמו אצמ, שפועלות בתחכום התאמות כלי רכב ייעודיים לנכים, מאפשרות לאנשים הסובלים מנכות לצאת מביתם ולהערות באוכלוסייה הכללית. כאשר יותר נכים נעים בדרכים באמצעות רכב מתאים, כאשר יותר אזרחים מוגבלים יכולים לבלות בקולנוע, כאשר רואים אותם יותר במסעדות, בבתי הקפה, במקומות בעבודה ובמקומות הבילוי – זוהי הדרך שבה ההשתלבות מתרחשת הלכה למעשה.

גם עובדים, גם לומדים

לפני שנים לא רבות, האפשרויות של אדם נכה להרגיש כחלק מאוכלוסיית האנשים הבריאים בגופם, לא היו רבות. חסמים רבים נערמו והצטברו, כמעט בכל התחומים. אם היינו לוקחים לדוגמא אדם שסבל מנכות ורצה ללמוד באוניברסיטה, היינו מגלים שמבנה מוסד הלימודים העמיד קשיים בשל עיצוב שכולל מדרגות רבות, מעלית בלתי מונגשת וצוות עובדים שאינו מודע דיו לצרכי האדם המוגבל בגופו. מאז, הרבה יותר נכים ומוגבלים משתלבים בלימודים גבוהים בזכות מספר גורמים:

  • הגורם הראשון הוא קביעת חוקים ותקנות המורים על מוסדות וארגונים לדאוג לסידורי הנגשה לנכים ולמוגבלים. מדובר על אמצעים שונים כגון רמפות לכיסא גלגלים, שילוט לכבדי ראיה ואמצעים רבים נוספים.
  • גורם נוסף בעל חשיבות הוא שיפור בניידות הכללית לפגועי גפיים. התאמנות מיוחדות ושיפורים שמוכנסים בכלי רכב, על ידי ארגונים כמו חברת א.צ.מ, למשל, מאפשרים לרבים חופש תנועה גדול מאי פעם.
  • שיפורים טכנולוגיים כגון מחשבים ניידים ובעיקר טאבלטים ואמצעי עזר לשימוש בטכנולוגית מחשב למוגבלים נעשו נפוצים יותר.
  • קיומם של אתרי אינטרנט המותאמים לאנשים בעלי ליקויי ראיה חמורים, מאפשרים לאנשים על סף העיוורון גישה למאגרי מידע בלתי נדלים.

בזכות כל השיפורים הטכנולוגיים הללו, שבאם יחד עם מודעות חברתית שהולכת וגדלה, יותר נכים ומוגבלים משתלבים באקדמיה. מדובר כאן על כרטיס כניסה למוביליות חברתית, לרכישת מקצוע משתלם יותר וליכולת למימוש עצמי טובה יותר. מכיוון שנגענו בלימודים כהכנה לעולם העבודה, חשוב להזכיר שגם שינויי חקיקה הביאו לשילוב טוב יותר בעולם העבודה. חוקים שמחייבים מעסיקים להתקין אמצעי הנגשה, עידוד מעסיקים להעסיק אנשים מוגבלים ועמותות שונות שתרמו למודעות חברתית סייעו בקליטת יותר נכים בשוק העבודה. גם חוק שמנע פגיעה בקצבאות נכות לאלה שיצאו לעבוד התקבל והיה בעל משמעות רבה להשתלבות הנכים בחברה.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן