עשרה דברים שאולי לא ידעתם על חוק דמי מחלה

בין אם אתם חולים או “חולים”, בטוח לקחתם כמה ימי מחלה שהובילו לזיעה קרה בסוף החודש. לפעמים החששות מוצדקים אבל לפעמים הסרטים של הבוס שלכם מאכיל אתכם הם שטויות במקרה הטוב ולא חוקיים במקרה הרע.

מזג אוויר מוזר, ילדים, האנגאובר ועוד מיליון סיבות גורמות לנו לפספס יום עבודה פה ושם. קבלו את המדריך המקוצר של חוק דמי המחלה. קחו כמה דקות עכשיו ותחסכו כמה ספקות בסוף החודש.

1. החוק נועד להגן עליכם

חוק דמי מחלה נועד לאפשר לעובדים ולבני משפחותיהם להתקיים בכבוד, גם אם העובד נאלץ להיעדר ממקום עבודתו עקב מחלתו או מחלת בני משפחתו. החוק נועד להגן עליכם לכן אל תפחדו להשתמש בו בעת הצורך.

2. זכאות לתשלום

עובד אינו זכאי לתשלום עבור יום המחלה הראשון. עבור הימים השני והשלישי יקבל 50% משכרו ועבור היום הרביעי ואילך 100%.

3. לכמה ימים אנחנו זכאים?

לפי החוק, עובד זכאי לתשלום עבור 18 ימי מחלה בשנה לכל היותר, וזאת בהנחה שלא צבר ימי מחלה בשנים קודמות. צבירת ימי מחלה מתאפשרת עד למכסה של 90 יום. עקרונית, מעסיק אינו חייב בתשלום עבור ימי מחלה שלא נוצלו, אלא אם כן קיים הסדר כזה בינו לבין העובד.

4. הודעה למעסיק

כדי ליהנות מזכויות אלה, על העובד לידע את מעסיקו בדבר מחלתו לא יאוחר משלושה ימים מיום ההיעדרות הראשון. בנוסף, יש להציג אישור מרופא, בו פירוט אודות המחלה ומספר ימי המחלה המאושרים.

5. היעדרות עקב מחלת ילדכם

היעדרות ממקום העבודה עקב מחלת ילדו של העובד, שגילו אינו עולה על 16 שנים, תחשב כימי מחלה עד לשמונה ימים בשנה זאת על חשבון ימי המחלה שצבר. זכאות זו מותנית בכך שבן הזוג לא נעדר ממקום עבודתו בשל סיבה זהה. אם מדובר בהורה יחיד, או הורה שהילד בחזקתו הבלעדית, תינתן לו זכאות ל-12 ימי מחלה בשנה.

6. היעדרות בעקבות מחלת הורה

עובד שנאלץ להיעדר ממקום עבודתו בגלל מחלת הורה שמלאו לו לפחות 65 שנה ושמחלתו מחייבת עזרה, יכול לנצל עד 6 ימי מחלה בשנה. זאת, בתנאי שאחיו של העובד לא נעדרו גם הם מעבודתם מאותה הסיבה באותם הימים. זכות זו תקפה גם כאשר מדובר בהורה של בן או בת הזוג. חשוב לציין שזכות זו אינה תקפה אם ההורה מאושפז במוסד סיעודי.

7. היעדרות בעקבות מחלת בן/בת הזוג

במקרים בהם בני זוג חולים ותלויים בעזרת הזולת, ניתן לנצל עד 6 ימי מחלה בשנה. זאת, בהנחה שהילדים לא ניצלו ימי מחלה בגין אותה סיבה ובאותם הימים.

8. היעדרות בעקבות תמיכה בבן/בת הזוג

עובדים יכולים לנצל עד 7 ימי מחלה, כדי להתלוות אל בת זוגתם בבדיקות הכרוכות במעקב כגון: היריון, טיפולים שונים, או בשל הלידה עצמה.

9. עבדתם במהלך ימי המחלה?

במידה והתבקשתם לעבוד בזמן ימי המחלה, גם אם העבודה היא חלקית (לא יום עבודה מלא) לא תהיו זכאים לניצול יום מחלה. במקרה זה המעסיק נדרש לשלם לכם על יום עבודה מלא. המעסיק לא יכול להטיל עליכם משימות שהמחלה לא מאפשרת לכם לבצע.

10. פיטורים בזמן ימי מחלה

חל איסור לפטר עובד הנעדר בשל מחלה, בתקופת ימי המחלה הצבורים שלו.

לאחר שאמרנו את כל זה, זכרו שהמעסיק יכול לנסות ולהוכיח שלא חליתם באמת, אז הימנעו מתמונות ים בפייסבוק.

המידע מובע על ידי קבוצת ‘גמבה’ היוצרת והבעלים של אפליקציית lawya אפליקציית ייעוץ משפטי ראשוני בחינם. להורדה כנסו לכאן.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן