אני ועצמי: 30 תמונות הסלפיז של 2013

כתבה: רונית אפטר

“סלפי” (Selfie) היא מילת השנה כפי שנבחרה לאחרונה על ידי עורכי המילון אוקספורד לסיכום 2013. ואמנם, אין יותר עכשווית ממילת הסלנג המתייחסת לצילום עצמי בסמרטפון עבור שיתוף ברשתות חברתיות כמו פייסבוק או אינסטגרם. זה לא רק דור אחד של צעירים שמתעסק באובססיביות בתיעוד עצמי. כולם עושים את זה, מאייל שני ועד קים קרדישיאן.

הצילום העצמי שנקרא בלעז “סלפי” (Selfie) הפך לסגנון הצילום המועדף של רבים ורבות באינסטגרם ובכלל. הרי זה די פשוט, ולא תמיד צריך מראה כי רוב מכשירי הסלולר והמחשבים הניידים כוללים מצלמה קדמית. חוץ מזה, מי יצלם אותנו אם לא עצמנו? חמוש בסמרטפון, משתמש ברשתות חברתיות, מחובר תמיד. יש משהו מטריד ב”סלפי” (אולי “עצמיש” בעברית?): אולי זו היד החסרה עם המצלמה או הזווית הבלתי אפשרית. בכל אופן ה”סלפי” כאן כדי להישאר.

הטבה לגולשי חורים ברשת ב “זאפו” – מתנות מודפסות.
מגנט בעיצוב אישי במתנה + 15% הנחה בכל הזמנה

עצבו מתנה מיוחדת לחנוכה – כיסוי לנייד בעיצוב אישי
כיסוי לנייד בעיצוב אישילקבלת ההטבה מלאו את הטופס(פרסומת):

דואר אלקטרוני *
שם
 

סלפי על סוגיו הרבים החל הרבה לפני האינסטגרם, ולמעשה היה בשימוש עוד לפני שבכלל היה אינטרנט, מצלמה או מכשור סלולרי. הרי מהו אותו הסלפי אם לא דיוקן עצמי מודרני? והרי אנשים נהגו לתעד את עצמם עוד משחר ההיסטוריה, מאז רכש האדם את הידע הדרוש עבור ציורים מורכבים.

ההיסטוריה של הדיוקן העצמי, האבות הקדמונים של הסלפיז, ארוכה כמעט כמו ההיסטוריה האנושית. התפתחות הסלפיז הייתה בהתאם להתפתחות הטכנולוגית. כאשר הומצאה המצלמה עדיין צוירו דיוקנאות עצמאיים, בגלל שהמכשור הראשוני לצילום היה מסורבל. אך עם השנים המצלמות הפכו למוצר המוני ונוח לשימוש. היה אפשר לצלם את עצמנו בסלפי רגיל כשהמצלמה מכוונת עלינו או לצלם את עצמנו מול המראה.

עד שנות ה-2000, צילומי הסלפיז שלנו לרוב לא היו נחלת הכלל, ואוכסנו באלבום התמונות המשפחתי. במהלך שנות ה-90′ התחלנו להסתגל לאינטרנט שהחל לצבור תאוצה, ויחד איתו הגיעו גם מצלמות הרשת והטלפונים הסלולריים שהלכו והשתכללו. אך גם בימים אלו הסלפי האינטרנטי עדיין לא הפך פופולארי. האיכות הירודה של הצילום והמכשור הפשוט לא אפשרו הרבה מנעד יצירתי, האופציות הבודדות היו להצטלם ליד המחשב ולעשות פרצופים. גם היעדר פלטפורמות חברתיות נוחות לא ממש אפשרו להעלות את מעט הסלפיז שניתן היה לצלם.

למרבה המזל, לצד ההתפתחות האינטרנטית גם הופיעו מכשירי סלולר מתוחכמים יותר עם פונקציית צילום בתחילת שנות ה-2000. הסלפיז הראשונים החלו באתר לשיתוף התמונות flickr החל ב-2004, לאחר מכן עם התפתחות הרשת החברתית הגדולה הראשונה Myspace התופעה החלה לצבור תאוצה. עם כניסתו של הפייסבוק, ובו בעת לצד שכלול נוסף במכשור הסלולרי, הסלפיז הפכו לתופעה חברתית, הן בקרב אנשים אנונימיים והן בקרב סלבז.

הסלפיז הפכו לתופעה חברתית רחבת היקף רק לפני שלוש שנים, עם הופעת האינסטגרם, הרשת החברתית הגדולה והפופולארית ביותר המבוססת על תמונות. התופעה תפחה וצברה ממדים אדירים כיוון שהאינסטגרם שילב לראשונה בין פונקציה לאחסון נוח ומהיר למספר אדיר של תמונות לבין רשת חברתית. באמצעותו היה סוף סוף אפשרי לצלם ולהעלות לאינטרנט תמונות רבות במהירות גבוהה, ולשתף בו זמנית עם המוני עם אנשים, כל זאת ממכשיר הטלפון שלנו.

בעוד הסלפיז שלנו, האנשים האנונימיים, מקסימים ומעניינים, מעל לכל מה שמושך את תשומת ליבינו אלו הסלפיז של הסלבז. אומנם יש צילום פפראצי, אך הסלפי נותן לנו זווית הסתכלות שונה ואישית יותר עליהם. הוא נותן הצצה לחיים האמיתיים של הסלבז, הם נראים באמצעותו פחות מאיימים ומלטושים ומקבלים מימד אנושי. מעבר לכך, דווקא ברשת חברתית בה הפרופילים של הסלבז נגישים לכל, נוצרת תחושה של אינטימיות בכך שהם בוחרים לשתף אותנו ברגעים בחייהם, מאחורי הקלעים, בזמנים קצץ פחות זוהרים.

האינסטגרם גם הפך לכלי בו הצילומים עצמם הם חדשות, על ידי העלאת סלפי בצירוף כמה מילים סלבז יכולים להודיע על דברים שמתרחשים בחייהם. כך למדנו על התספורת החדשה של מיילי סיירוס, על החופשות הרבות של ריאנה ועל אהבתו של ג’סטין ביבר לצלם עצמו בלי חולצה.

הסלפיז אהודים בקרב הסלבז הנשים והגברים כאחד. אך בעוד הספלפיז הרגילים אהודים על שני המינים, צילומי המראה מסתבר פופולאריים בעיקר בקרב הנשים, למעט ג’סטין ביבר שהוא תופעה נדירה. בזמן ש”דה רוק”, יו גקמן וגברים אחרים מעלים תמונות שלהם מהאימון בחדר הכושר, הנשים לרוב, כקים קרדשיאן ומיילי סיירוס, אוהבות להעלות תמונות שלהן מול המראה, כך שהן חושפות בו זמנית את גופן, פניהן וגם את מכשיר הטלפון שלהן. כך, הסלבז הנשים נותנות לנו הצצה מגניבה של מראה הטלפון שלהן, סוגו וכן הכיסוי בהן הן משתמשות. באמצעות צילומים אלו אנו למדים שיש סלבז שכלל לא משתמשות בכיסויי טלפון בעוד אחרות בוחרות בכיסויים ייחודיים ויפים במיוחד. מעבר לעניין שהם מעוררים, הסלפיז מזכירים לכולנו כמה חשוב לשים בצד את הסמרטפון ולתת לו מנוחה לפעמים.

לרגל הבחירה של אוקספורד וסתם כי אפשר, לפניכם שיקוף של פני הדור: אתם צופים במקבץ של סלפיז צופים בסמרטפון שלהם מתעדים את עצמם מול המראה ומשתפים את כל העולם בצילום.

בתמונת השער: מתוך קמפיין של עיתון קייפ טיימס בדרום אפריקה בשנה שעברה, שהפך תמונות מפורסמות לסלפיז כדי להמחיש עד כמה קרוב לחדשות.

1. בר רפאלי

דרך: barrefaeli

2. מיילי סיירוס

דרך: mileycyrus

3. הלן פלנגן

דרך: hjgflanagan

4. ניק ג’ונס

5. אשלי טיסדייל

דרך: ashleytis

6. קים קרדשיאן

דרך: kimkardashian

7. ריטה אורה

דרך: ritaora

8. וויטני פורט

דרך: whitneyeveport

9. קלי ברוקס

דרך: iamkb

10. קנדל וקלואי ג’נרס

דרך: kendalljenner

11. ג’ודי מארש

דרך: jodiemarshtv

12. לנה דנהאם

דרך: lenadunham

13. היידי קלום

דרך:heidiklum

14. אדריאנה לימה

דרך: adrianalima

15. אלקסה צ’אנג

דרך: chungalexa

17. סופיה ורגרה

דרך: sofiavergara

18. ונסה הדג’נס

דרך: vanessahudgens

19. קייט אפטון

החיים קשים

 

 

20. לינדזי לוהן

דרך: lindsaylohan

21. אלי גולדינג

דרך: elliegoulding

22. ג’סטין ביבר

דרך: justinbieber

23. מירנדה קר

דרך:mirandakerr

24. קארלי קלוז

דרך: karliekloss

25. אשלי בנסון

דרך:itsashbenzo

26. פרנצ’סיקה איסטווד

דרך:francescaeastwood

27. אוברי אודיי

דרך: aubreyoday

28. ג’סיקה אלבה

דרך: jessicaalba

29. פופי דלווין

דרך: poppydelevingne

30. קארין רויטפלד

התמונה הזו של קארין רויטפלד, דוגמנית לשעבר ובעבר העורכת הראשית של ווג פריז, עוררה הבה הדים מאז פורסמה לפני חודש. הדיון נחלק בין אלה שהתלהבו מאוד מהצילום לבין אלה שכתבו שסלפי כזה אינו מכובד לאשה בת 59.

ראו גם: 15 צילומים עצמיים מצחיקים במיוחד (תמונות)

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן