תחנת הכח הסולרית החמישית בגודלה בעולם תוקם בישראל

גאווה לאומית חדשה! תחנת כח סולארית חדשה עומדת לקום כאן בישראל – עובדה שהיתה אולי ידועה לבקיאים בתחום האנרגיה, אך די נסתרת מעיני רוב הציבור. בתחילת החודש נחתם בין המדינה לבין חברת נגב אנרגיה הסכם הזיכיון להקמת שדה סולארי בהספק של 110 מגה וואט בסמוך למושב אשלים שבנגב. החברה תממן, תתכנן, תקים ותתפעל את השדה שעתיד לספק חשמל למשך 28 שנה. לאחר תקופה זו יועבר השדה הסולארי לידי המדינה. תקופת הקמת הפרויקט על פי הסכם הזיכיון נקבעה לכ-3 שנים, החל ממועד קבלת אישור ההקמה מהמדינה.

בהודעתה של שיכון ובינוי לבורסה בתחילת החודש צוין כי הזיכיון מותנה במימון הפרויקט וכי בימים אלו נמצאים גורמים בחברה במגעים עם גופים בנקאיים שונים לטובת העניין. החשמל שייוצר בתחנת הכוח יימכר במלואו לחברת החשמל, – לפי מחיר שנקבע בהסכם הזיכיון, בהנחה שהספק ייצור חשמל לא יעלה על 110 MW. הסכם הזיכיון מסדיר גם ייצור חשמל בהספק גבוה יותר, של עד 121 MW , בתעריף מופחת.

תחנת הכוח של שיכון ובינוי תוקם בהשקעה מתוכננת של כ-1.1 מיליארד דולר והיא צפויה לקום עד שנת 2017. ייצור החשמל במתקן יבוצע בטכנולוגיה סולארית תרמית, שעיקרה ריכוז של קרינת השמש לצורך הפקת אנרגיה תרמית (חום) והמרתה לחשמל באמצעים קונבנציונאליים (טורבינת קיטור), תוך שימוש מזערי בגז טבעי לצרכי תגבור בלבד, ותוך ייצור חשמל נקי, תוך מזעור פליטת מזהמים לאוויר.

התחנה, שתוקם בנגב, תהיה התחנה הסולארית החמישית בגודלה בכל העולם, וצפוייה לספק 121 מגהוואט של חשמל, שזה 2.5 אחוזים מהצריכה הממוצעת שלנו. לא כמות מטורפת, אבל בהחלט כזו שיכולה לעזור בזמני עומס ולמנוע הפסקות חשמל יזומות כדי לעמוד בביקושים. התוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל בכל הנוגע לאנרגיה מתחדשת היא להגיע לייצור 10% מסך האנרגיה שלנו כך עד שנת 2020. התחנה הסולארית תהיה מוכנה מעט לפני זה: הקמתה צפויה להתחיל בשנה הבאה.

באשלים יפעלו למעשה שתי תחנות כוח תרמו-סולאריות הפועלות בטכנולוגיה שונות: טכנולוגיה של שקתות (מהמילה שוקת) עליה מתבססת שיכון ובינוי, וטכנולוגיה של ברייטסורס (בתמונה), טכנולוגיית מגדל השמש.

תחנת הכוח הסולארית של ברייטסורס, הגדולה בישראל, תוקם באיזור המועצה המקומית רמת נגב בהשקעה של למעלה מחצי מיליארד דולר. התחנה תוקם על שטח של 3.15 קמ”ר, ותפיק כ121- מגה וואט שישמשו יותר מ-40,000 בתי אב.

תחנת הכוח, פרי פיתוח ישראלי, ותורכב משני חלקים עיקריים: במקום להשתמש בדלקים פוסיליים או באנרגיה גרעינית ליצירת הקיטור, ברייטסורס מנצלת את אנרגית השמש. התחנה מתבססת על שדה של מראות (הליוסטטים) המשקפות את אור השמש אל דוד הנמצא בראשו של המגדל שיתנשא לגובה 240 מטר. במגדל מחממים מים ליצירת קיטור בטמפרטורה ובלחץ גבוהים. הקיטור שנוצר במגדל השמש מוזרם לטורבינה המצויה למרגלות המגדל, שם מיוצר החשמל כבכל מתקן קונבנציונלי המבוסס קיטור. לאחר המעבר בטורבינה מקורר הקיטור ומוחזר למגדל כמים לשימוש חוזר. כמו כן, הקיטור גם יכול להשתלב במתקני אנרגיה קיימים, ולייצר אנרגיה נקייה, איכותית ואמינה.

יש לתהות למה לקח לנו כל כך הרבה זמן לדבר ברצינות על אנרגיה סולארית. הרי זה רק טבעי לנצל את השטחים הפתוחים והשמש היוקדת במדבר כדי לסייע לנו לייצר עוד אנרגיה בדרך שלא תהרוס על הדרך את הסביבה.

מצד שני, כמובן שלא קשה כל כך לענות על התהייה הזו: קבוצות כח, וועדי עובדים חזקים ואינטרסים מניעים (או יותר נכון – מונעים) לא מעט מהלכים במדינה שלנו, גם אם מדובר במהליכם שברור שהתועלת שלהם גדולה.

יש לקוות שתחנת הכח הסולארית תצליח לקום לפי התוכנית – ושאולי היא אפילו, טפו טפו טפו, תוכל להוריד לנו בקצת את חשבון החשמל.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן