סלמנדרה ענקית וחמודה בריח פלפל

הסלמנדרות המוכרות לנו בישראל הן קטנות למדי, אך בסין ויפן אפשר למצוא סלמנדרות ענקיות. קיימים שני זנים של סלמנדרת ענק, זו שמצויה בסין עשויה להגיע לאורך של 180 ס”מ ולמשקל של 36 ק”ג, וחברתה ביפן מגיעה לאורך של 152 ס”מ. הסלמנדרה הענקית הזו משונה מאוד, יש לה הרגל לא ללעוס את האוכל שלה, אלא לשאוף אותו, היא שואפת דגים לתוך הפה שלה בעודם חיים ובכך מסיימים האומללים את חייהם. מסתבר שמתאפשר לה לגדול לממדים כאלו בגלל שהיא מגיעה לבגרות מינית רק בשלב מאוחר, כשהיא כבר ממש גדולה. אבל היא לעולם לא באמת מגיעה לשלב הסופי של בגרות מלאה.

שמה המדעי של הסלמנדרה הענקית הוא homo diluvia testis, כלומר “עד ראייה אנושי של המבול”, ויש לה ריח של פלפל, אותו היא מפרישה כאשר היא מאוימת. ביפן קוראים לה “דג הפלפל” בגלל הריח שלה ובסין היא נקראת “הדג האינפנטילי”, כי היא משמיע קול כשל ילד. הסלמנדרה המתוקה הזו שוכנת בקרקעיות בנהרות סין ויפן, והיא כמעט לא השתנתה במשך מיליוני שנים. בנוסף לשאר המוזרויות שלה, למרות גודלה האדיר היא מאוד זריזה. היא אף נושמת במספר דרכים, דרך האף וגם על ידי ספיגת חמצן דרך העור שלה.

דרך: scribalterror.blogs.com

הסלמנדרה הענקית לא התברכה בראייה טובה, אך היא מפצע על זה בחוש הריח המפותח שלה והקולטנים בעורה, אשר מאפשרים לה לחוש בוויברציות סביבה בתוך המים. יכולות אלו מתגלות כיעילות מאוד כשהגיע הזמן לאכול, כלומר לשאוף דגים, היא אף מסוגלת לשאוף דגים גדולים במיוחד. הסלמנדרה שואפת את האוכל שלה על ידי כך שהיא מרחיבה את הגרון ופותחת את הפה, זה גורם לשאיבה, כך שהמים נכנסים פנימה אל תוך הפה שלה יחד עם כל מה או מי שנמצא בתוכם. כחלק מהתהליך הזה היא גם מזיזה את הלסת שלה ממקומה. מדובר בתהליך שעורך שניות ספורות בלבד.

דרך: wired.com

לסלמנדרה הענקית ממין זכר יש תחביבים נוספים מלבד שאיפת דגים, כמו למשל חפירת מחילות ארוכות בתוך הנהרות. המחילות הללו משמשות לשמירה על הביצים של הסלמנדרה ממין נקבה, והזכר מגן בקנאות על המחילות הללו.

למרבה הצער, כיום היא נמצאת בסכנה הכחדה בגלל הרס בתי הגידול שלה, זיהום סביבתי, שימוש לצורך רפואה פרימיטיבית ואפילו לצורכי מאכל.

תמונת שער: wired.com

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן