כיסוח פיזיקאלי לפרסומת ויראלית

 

אם לא הספקתם לראות, ברשת רצה פרסומת ויראלית של BMW:

ההסבר המקובל לכך שאפשר למשוך את המפה מבלי להפיל את הכלים, מדבר על ‘אינרציה’ או ‘התמדה’. לכל מסה יש נטיה להשאר באותה מהירות (במקרה הזה, מהירות אפס או מצב של מנוחה). אפשר לחשוב על אינרציה כעל התנגדות שיש למסה לשינוי במהירותה – ככל שהשינוי גדול יותר, כך הההתנגדות גדולה יותר.

בשפה פיזיקאלית נוכל לומר שהתאוצה (או שינוי המהירות) שווה לכוח הפועל לחלק למסה. מכאן, שאם המסה גדולה מאוד, התאוצה תהיה קטנה בהתאם. כאשר אנו מושכים את המפה במהירות רבה, אנו בעצם ‘מבקשים’ מהכלים שעל השולחן לשנות את מהירותם מאפס למהירות גבוהה בפרק זמן מזערי – או פשוט לנוע בתאוצה גבוהה ביותר. הכלים, במקרה זה ‘מסרבים’ כלומר נשארים במקום בשל האינרציה, או הנטייה שלהם להתמיד.

לעומת, זאת, כאשר מושכים את המפה לאט, הכלים ‘מתבקשים’ להאיץהרבה פחות, ולכן ההתנגדות שלהם לשינוי נמוכה, והם נמשכים עם המפה.

כאשר ראיתי את הפרסומת, משהו לא הסתדר לי. הרעיון של BMW הוא להציג את התאוצה המעולה של האופנוע, שנגזרת מהכוח של המנוע האימתני, אבל כדי לבצע את הטריק צריך דוקא מהירות ולא תאוצה! הבעיה היא, שהמהירות של האופנוע בשבריר השניה הראשון יחסית נמוכה ולכן בשום אופן לא ניתן למשוך את המפה מבלי לגרור איתה את הכלים.

וכנראה שזה צרם גם לאדם וג’יימי -מכסחי המיתוסים.

בסרטון הם מראים ומסבירים למה הפרסומת לא אפשרית, ואיך צריך לעשות אותה נכון.
הם פשוט גדולים.

עוד על אינרציה במדע ושאר רוח: פיזיקה עם ספיידרמן

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן