ארכיאולוגים מבקשים את עזרת הציבור בפתרון פאזל בן 1200 שנים

כתב חידה בן 1200 שנים עשוי להיפתר בעזרת חוכמת ההמונים. מדובר במעין “משחק מחשב” שיושק ב-25 באוקטובר באתר PictishPuzzle.co.uk, בחסות המוזיאון הלאומי בסקוטלנד והמעצבים הדיגיטליים של הפרויקט.

מטרת הפרויקט היא לבקש מהגולשים לעזור להרכיב אלפי שברי אבן, כדי שיהיה אפשר לשחזר אנדרטה סקוטית פיקטית מימי הביניים, לוח אבן ששמו Hilton of Cadboll Stone.

Hilton of Cadboll Stone detail

The Hilton of Cadboll stone. דרך: David

החוקרים חושבים שהאבן הזו נוצרה בידי הפיקטים – עם שהתגורר במזרח וצפון סקוטלנד ובצפון-מערב אירלנד החל מראשית התקופה הרומית – בחוף המזרחי של סקוטלנד בסביבות שנת 800 לספירה.

ככל הנראה, הפיקטים גלפו את עיצובים בלוחות אבן שגובהן 2.3 מטרים, כדי לחגוג את המעבר שלהם לנצרות.

למרבה הצער, במשך מאות השנים שחלפו מאז, כ-3,000 מלוחות אלו נהרסו, חלקם בטעות, אחרים נהרסו באופן מכוון. בלוח האבן שנמצא משנת 1676, הצלב המקורי שגולף עליו “נמחק” ובמקומו סותת כיתוב לזכר תושב מקומי ושלוש נשותיו.

החלק העליון של לוח האבן מוצג לראווה במוזיאון הלאומי של סקוטלנד באדינבורו, והארכיאולוגים מנסים להבין איך לחבר את שאר החלקים של לוח האבן לצורתם במקורית.

Pictish Carved Stone

The Hilton of Cadboll stone. דרך: dun_deagh

בעזרת בית חולים מקומי, חברת Relicarte וחברת 3dei סרקו את החלקים הפזורים של לוח האבן במכונת רנטגן, על מנת להפוך אותם לפאזל וירטואלי בתלת-ממד. הכוונה היא לאפשר לאנשים להרכיב יחד את החלקים השונים בזמן אמת. פיסות האבן יחולקו לקטגוריות שונות, במטרה להקל על הגולשים במשימה ולחלק אותה לתתי משימות, כך שיוכלו לעבוד יחד עם גולשים נוספים, וכל גולש יוכל לבחור קטגוריה.

הפתרונות המוצעים לקטגוריות של הפאזל ייבחנו וישפטו בידי שאר הגולשים, ולאחר מכן יעברו למומחים. התוכנה עוצבה כך שתהיה ידידותית ותתאים לכל אחד.

הפתרון הסופי של הפאזל יהפוך לפרזנטציה וירטואלית או העתק, שיראה כיצד נראה לוח האבן Hilton of Cadboll Stone לפני מאות שנים. מי שעזרו לפתור את הפאזל יקבלו חלק מהקרדיט, דבר שבמונחים מדעיים נחשב לפרס משמעותי למדי.

תמונת שער: dun_deagh

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן