פרסומאי/איש קריאייטיב – תכיר את המקצוע הבא שלך: מימון המונים

מימון המונים נולד לפני קצת יותר מארבע שנים, כשהאתרים הראשונים, indigogo ו- kickstarter, עלו לאוויר. אמנם במונחים של עידן הסטארט-אפ 4 שנים זו תקופת חיים שלימה, אולם בינתיים עקומת הצמיחה של התחום רק הולכת וממריאה. סיכומי 2011 הציגו הייקף גיוסים של 1.2 מליארד דולר בארה”ב, וההערכות לשנה החולפת מצביעות על הכפלת הסכום הזה.

 אחת התשורות בקמפיין כנסת פתוחה. התומך הופך לשותף

 

במקור, צמחה השיטה במטרה, כמובן, לגייס כסף התחלתי לפתיחת פרוייקט טכנולוגי, אמנותי, חברתי או אישי. אולם כיום כל מי שעוסק בתחום מבין, כי קמפיין מימון המונים הוא למעשה סוג משוכלל מאוד של קמפיין פרסומי. אולי אפילו התפתחות אבולוציונית של הפרסום.

הפרסום הקלאסי, זה שלמדנו בבית הספר, מתבסס על משוואה עם שני צדדים – ייצרן (המפרסם) וצרכן (הנחשף). אתה מייצר אלמנט פרסומי, ומשתמש בכסף על מנת לחשוף אותו לכמה שיותר אנשים, בהנחה שהמסר שייצרת מעניין מספיק בשביל להניע אותם לפעולה. בשנים האחרונות למדנו והפנמנו את שילוב מימדי האינטראקטיבייות, הקהילתיות והתגובתיות שמאפשר לנו המרחב הוירטואלי. אבל עדיין, בסופו של קמפיין, היה מצד אחד מוצר, ומהצד השני – צרכן פוטנציאלי.

מימון המונים מערבב את המשוואה הזו. נכון שבתחילת הקמפיין ישנו מוצר שמישהו מפתח (לצורך העניין, אין ממש הבדל בין מוצר טכנולוגי, אמנותי או פילנטרופי), וציבור רחב שמוזמן לתמוך בו. אבל בסוף הקמפיין, נולד משהו אחר לגמרי. למעשה נוצרת סביב המוצר קהילה של אנשים, שהחליטו מסיבה כזו או אחרת לקחת חלק מעורב ופעיל בחיי המוצר. הם עשו את האקט המשמעותי ביותר – שמו כסף. גודל הסכום (כמעט) לא משנה. אפילו תרומת 10 שקלים מייצרת קשר חזק הרבה יותר מכל חשיפה מקרית לפרסומת. יותר אפילו מלייק או שייר. מרגע ששמת כסף על פיתוח או מימוש המוצר, הוא הופך לחלק מסויים מחייך, ואתה – לחלק מחייו. אתה תתעניין ותעקוב אחר כל התקדמות שלו, תספר עליו לחבריך, וכמובן תמהר לרכוש אותו (אם עדין לא עשית זאת דרך קמפיין הגיוס) ברגע שהוא יצא לשוק.

אולם, ממש כמו בעולם הפרסום הקלאסי, גם כאן כדי להצליח צריך לבלוט. גם כאן אנחנו נדרשים ליצירתיות. החל מהאופן שבו אנחנו מספרים על הפרוייקט, דרך שמות מדרגות התומכים, סוגי התשורות וכמובן סרט הפרזנטציה. אלפי פרוייקטים עולים לאוויר מדי חודש. נניח שעשרה אחוזים מהם, פחות או יותר, מציגים מוצר אטרקטיבי באופן יוצא דופן, ועשרה אחוז נוספים מציגים מוצר בלתי מעניין בעליל. כל היתר נלחמים על תשומת לבו של התומך הפוטנציאלי בעזרת פחות או יותר אותם כלים. מכאן – היצירתיות מדברת. כל בחירה משמעותית, ותשפט על ידי אלפי אנשים באופן הנחרץ ביותר. זה מלחיץ ומרגש בעת ובעונה אחת.

בעבור מי שנרגש, כמוני, מיופייה של השיטה, אני משתף בבלוג שלי את סיפור הדרך של קמפיין הגיוס שהובלתי ב-headstart לאתר כנסת פתוחה, וכן את קמפיין מימון ההמונים שאני מוביל כרגע. אחרי שתסיימו לקרוא, אני ממליץ בחום פשוט לקחת נושא הקרוב ללבכם, ולפתוח קמפיין. מומלץ בעיקר למכורים לאנדרנלין.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן