6 תכונות של אנשים אמפתיים במיוחד

אמפתיה מוגדרת כיכולת “להיכנס לנעליים של האחר”, לזהות את המצב הנפשי בו הוא נמצא ולהזדהות איתו. זו היכולת להבין את הרגשות שלו ואת השקפת העולם שלו, ומהמקום הזה לשקול את צעדינו ולפעול בהתאם. בני אדם מטבעם הם חברותיים, פועלים בשיתוף הדדי וכמהים לתקשורת אנושית. מדענים כבר הוכיחו שאנחנו יצורים חברתיים, ושהתפתחנו כך שנחוש אמפתיה לסובבים אותנו ונדאג להם. מבחינה פסיכולוגית, היכולת להעניק אמפתיה מתפתחת בילדות, אך אנחנו יכולים להמשיך לטפח אותה גם במהלך חיינו.

מחקרים שנערכו בתחום הפסיכולוגיה והסוציולוגיה מוכיחים לנו שאנחנו יכולים להפוך את האמפטיה לדרך חיים, וכך לשפר גם את החיים שלנו וגם את חייהם של הסובבים אותנו. בכתבה מעוררת השראה של האתר dailygood.org מציע לנו רומן קייזניק, חוקר התנהגות של אנשים אמפתיים, שישה הרגלים בהם משתמשים אנשים אמפתיים במיוחד על בסיס יומיומי.

 

1. טיפוח סקרנות כלפי זרים

לאנשים אמפטיים יש סקרנות שלא יודעת שובע כלפי זרים. אנשים אלו שמרו היטב על הסקרנות הטבעית שיש לכולנו כילדים, אותה החברה מנסה לנער מאיתנו ואנו מאבדים ככל שאנו מתבגרים. סקרנות עוזרת לנו להיות יותר אמפתיים, בעיקר כשאנחנו פוגשים אנשים שאנחנו לא מכירים, כיוון שכך אנחנו נחשפים לעולמות ודעות שונים משלנו. המטרה היא באמת להתעניין באדם מולנו, ברגשות ובצרכים שלו. אם אתם רוצים לטפח את ההתעניינות שלכם כלפי זרים, הציבו לעצמם אתגר, למשל דברו אם אדם זר אחד פעם בשבוע, כל מה שאתם זקוקים לו הוא אומץ.

 

2. לאתגר את הדעות הקדומות שלנו ולמצוא מכנה משותף

כולנו נוהגים מראש לקטלג אנשים בקבוצות ומראש להסיק הנחות עליהם, אבל זה רק מונע מאיתנו להעריך כל אדם כאינדיבידואל. אנשים אמפתיים נוהגים לאתגר את הדעות הקדומות שלהם ובמקום לחפש את השונה הם מחפשים מכנה משותף. אתם גם יכולים לעשות זאת, למשל שוחחו עם אדם שהאמונות שלו שונות משלכם ונסו להתחבר איתו ולנסות לבדוק מה יש לכם במשותף.

 

3. לנסות לחיות חיים של אחרים

אנשים אמפתים נוהגים להתנסות באופן ישיר בחייהם של אחרים, כדי שיוכלו להרחיב את היכולת האמפטית שלהם עוד יותר. המשמעות היא בעצם “ללכת מייל בנעליו של האחר” ולהתבונן מבפנים על אורח חייו לפני שבוחרים להעביר עליו ביקורת. כולנו יכולים לעשות זאת, למשל, אפשר לשים למטרה אם אנחנו אתאיסטים לבקר בבתי כנסת, או להתנדב בשכונת מצוקה ויש מי שאפילו ירחיקו לכת ויתנדבו במדינת עולם שלישי. האופציות להתנסויות בחיים של אחרים הן אין סופיות, דרוש רק צעד דבר אחד: לבחור התנסות אחת ולבצע אותה.

 

4. להקשיב ולדעת להיפתח

דרושות שתי תכונות כדי להפוך לאיש שיח אמפתי. התכונה הראשונה שנדרשת היא להיות קשובים לאדם מולנו, לא רק למילים אלא לרגשות ולצרכים שלו. אנשים אמפתיים מקשיבים בדריכות ומנסים לתפוס את המצב הרגשי והמנטלי של האדם שנמצא מולם.

התכונה השנייה הנדרשת היא היכולת להעיז להיות פגיעים. אם אנו באמת רוצים להיות אמפתיים כשאנו משוחחים עם מישהו אנו צריכים להעיז לגלות את רגשותינו, פתיחות היא דרך ליצירת קשר אמפתי הדדי. כשהיא במיטבה, אמפתיה בנויה על שיתוף הדדי של האמונות החוויות והרגשות החשובים לנו ביותר.

 

5. לפעול למען שינוי חברתי

אמפתיה לא נוצרת רק בין אינדיבידואלים היא גם יכולה להיות תופעה חברתית המונית, אשר במיטבה היא מובילה לשינויים חברתיים משמעותיים. אפשר לעשות זאת על ידי הצטרפות לארגון חברתי קיים, בהתאם לאמונות ולאידיאלים שלנו. זה יכול אפילו להיות ארגון באינטרנט שפועל למען שינוי פוליטי או חברתי. מעבר למידע על נושאים שחשוב לפעול למענם חשוב גם להפיץ אמפתיה כדי לגרום לאנשים להזדהות עם הכאב של אלו למענם הם פועלים.

 

6. לאתגר את גבולות הדמיון

 

אמפתיה לא צריכה להיות רק כלפי מי שנמצאים בשולי החברה ולאלו שסובלים, חשוב גם להיות אמפתיים כלפי מי שהאמונות והאידיאלים שלהם שונים משלנו. אם רוצים לחולל שינוי, הבנת אנשים שדעותיהם שונות משלנו היא המפתח.

המאה ה-20 הייתה תקופה של התבוננות פנימה כדי למצוא את עצמינו. זה מצוין אך לצד זאת כדאי שהמאה ה-21 תהיה תקופה של התבוננות החוצה והתעניינות באחרים. אם אנחנו רוצים שינוי בכל תחום שהוא אנו זקוקים לאמפתיה, לא די בחוקים ומוסדות שונים. אם אנחנו רוצים שהעולם סבבינו ישתנה, המהפכה שאנו צריכים לחולל היא בקשרים בין בני אדם, וזאת כאמור יעשה על ידי אמפתיה.

תמונות: Shutterstock

 

 

 

 

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן