מגדלים באוויר: הסיכה שפוצצה את ספין הדירות של לפיד

צילום: יהונתן קלינגר

האינטרס בראש ובראשונה של הממשלה, ועכשיו זה מגובה גם בדו”ח בנק ישראל ובעדות של שר השיכון הקודם, היא שמחירי הדירות ימשיכו לעלות. מה שנותר לממשלה ולאוצר זה לעשות קולות כאילו הם פועלים להורדת מחירים. קבינט יחסי הציבור, שידוע יותר בכינויו קבינט הדיור, התכנס ביום ראשון כדי למכור לציבור את התוכנית הגדולה של לפיד ושותפיו להורדת מחירי הדיור. אלא שעמיר פרץ הרס להם את החגיגה. הנה מה שקרה ביום ראשון שלב אחרי שלב.

זה התחיל בסביבות השעה 9 בוקר. לקראת התכנסות קבינט הדיור יצאה באופן מתוזמן ההודעה הבאה שפורסמה בו זמנית בכל עיתוני הכלכלה:

על פי ההודעה, מיליארדים אמורים להיות מתוקצבים לתשתיות על מנת לאפשר את בנייתם של אלפי יחידות דיור. נשמע טוב? לא בדיוק -תיכף נחזור למיליארדים האלה.

קבינט הדיור התכנס זמן קצר אחר כך לדיון חגיגי. במהלכו היתה אמורה להיות מאושרת ההצעה על הקמת ‘החברה הממשלתית לדיור’ לצורך קידום פרויקטים להשכרה. קבינט הדיור הוא הקבינט של לפיד. הוא שולט בו ביד רמה ולהחלטותיו יש בו משמעות מכרעת. לכן היה מדובר רק בכינוס פורמלי. נראה ששום דבר לא יכל לעצור את לפיד מאישור להקמת החברה ,שבראשה יעמוד מקורבו אורי שני. אלא שאז השר עמיר פרץ ,כשעתיים לפני תחילת הישיבה, ניסה להכניס סעיף לפיו החברה הממשלתית תהיה חייבת לפעול בתחומי הערים במקום לאתר קרקעות חקלאיות בסמיכות להן. הנסיון הזה של עמיר פרץ היה לכאורה עקר, שכן אין לו מספיק כוח בקבינט להוסיף או לשנות סעיפים. אך פרץ הוא לא פוליטיקאי שנולד אתמול, הוא הביא עימו את הגיבוי של משרד המשפטים ולמשרד המשפטים כבר יותר קשה להגיד לא.

לכאורה, מדובר בסעיף שולי, שאין שום סיבה שלפיד לא יעתר לו ולבטח הוא לא אמור להוות מכשול לאישור החגיגי של החברה החדשה לדיור. הרי בניה בתוך שטחים עירוניים היא יותר אטרקטיבית להרבה מהזוגות הצעירים,היא גם תמנע הרס של שטחים ירוקים וגם יכולה להעשות כמעט מיידית. רק צריך להרים את הטלפון לסינים והם פה מתקתקים לנו דירות לפי הזמנה בכמה מאות אלפי ש”ח – מחיר סופי ליחידה. לעומת זאת, בנייה על קרקעות חקלאיות היא פתח לאינסוף דיונים על אישורים, ערעורים, הסתיגויות, הסכמות, הפשרות או הכשרת תשתיות. במקרה הטוב כל הנושאים הבירוקטיים האלה יסתיימו עם תום הקדנציה של לפיד וגם אז לא ברור אם מדובר בתום הקדנציה הנוכחית או הבאה. אבל לפיד משום מה התעקש דווקא על הקרקע החקלאית ומבחינתו זה היה בבחינת ‘יהרג ובל יעבור’. הוא כל כך התעקש על כך ,שהוא אפילו הפסיק את הישיבה ודחה את כלל הגדרת פעילויות החברה ,שזה עתה אושרה הקמתה, לישיבה הבאה.

פרץ לא סתם התעקש על הסעיף הזה.הוא ידע מה הוא עושה. הוא אפילו עקץ בדיון את לפיד ושאל אותו:
“לא מבין למה לא משתמשים במלאי הקיים. למה מאתרים מלאי חדש?”
והתשובה ברורה. גם לפרץ. לפיד לא מעוניין להציף עכשיו את השוק בדירות אבל מנגד רוצה להראות עשייה. תהליך הכשרה של קרקע חקלאית לעומת זאת היא בדיוק המתכון של לעשות הרבה (רעש) בלי לבנות כלום. לפיד ,אחרי הכל, יודע היטב שהורדת מחירי הדיור עכשיו תכניס את המשק למשבר ותאלץ אותו להעלות מיסים, ומס נוסף בעיתוי הנוכחי יהיה בבחינת המסמר האחרון בארון הקבורה הפוליטית שלו.
שמה אגב של החברה לדיור שאושרה אתמול היא “דירה להשכיר“. אולי כדי לרמוז לנו, שתפקידה לספר לנו סיפור לא מציאותי כדי להרדים אותנו.
נחזור למיליארדים שהוקצבו לפיתוח תשתיות לבניה מתחילת המאמר. שימו לב שלפיד ,שעד לפני מספר חודשים אמר שהממשלה בגרעון גבוה, פתאם מצא כמה “מיליארדים אבודים”. הוא לא מספר מאיפה יגיע הכסף ולא במקרה. הוא יודע היטב שעד שהקרקע החקלאית תופשר לבניה, הוא כבר יוריש את השאלה הזו לשר האוצר הבא.

בעתיד הרחוק יותר ,אחרי שהנהלת החברה החדשה לדיור תכלה את כל ה-16 מיליון ש”ח שהוקצבו לה (ושודאי ישמשו לפתירת מצוקת הדיור של הבנים של החברים בה) ,היא תגיש את המלצותיה לשר. אם יאושר לה בסוף לאתר שטחי נדל”ן בשטחים חקלאיים , הרי שאלו יהיו המלצות לשום מקום. כאשר יגיע רגע הבחירות יוכל לפיד לעמוד מול בוחריו הקורסים תחת מחירי הדירות הגבוהים ויאמר להם : “תהליך הפשרת הקרקעות לוקח זמן.אני וחברי ביש עתיד הנחנו את היסודות לבניין ב4 שנים הקודמות – אנחנו פה נהיה בשבילכם כדי לבנות אותו ב4 השנים הקרובות. לא נשקוט עד שמחירי הדירות ירדו”.

ואז כל מה שישאר לו הוא רק לקוות שראש החברה הממשלתית לדיור שהקים זה עתה לא יפלוט “שטויות” ,כדי שלא תפלט לו בלי כוונה גם המשימה האמיתית שקבינט הדיור הציב לו:
מקור: כלכליסט
פורסם לראשונה ב-“הכלכלה האמיתית
מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן