מוצרי אפל ומדיניות העדר

השבוע הגיעו לראשונה לארץ דגימות ראשונות מהמכשירים החדשים שהשיקה אפל, האייפון S5 וה- 5c. מאז השחרור הרשמי שלהם לפני שבועיים, הם כבר הספיקו לשבור שיאי מכירה בארה”ב, וכצפוי, הטירוף עתיד להגיע גם אלינו. אבל הפעם, לצערי, אפל בחרה בדרך הכי עצלנית והכי משונה שניתן לדמיין, כדי לנסות ולהגדיל את רווחיהם הגדולים ממילא.

המכשירים האלה מראים בצורה הכי בוטה את הזלזול שמפגינה אפל באינטיליגנציה של קהל לקוחותיה. ה”חידושים” לכאורה שהיא מציגה אינם הכרחיים, אינם נחוצים ואינם משפרים את המכשיר באף מובן פרקטי. הם מתחלקים לשני סוגים עיקריים: ענייני מראה ואסטתיקה כמו מעטפת הפלסטיק ב- 5c , הצבעים החדשים בשני הדגמים, וה- 7 IOS; ושינויים נוספים, כמו עניין זיהוי טביעות האצבע המיותר, הטעינה המהירה יותר של משחקים כבדים, והשינוי שעשו במצלמה.

ענייני האסתטיקה מוכיחים שוב שאפל מנסים לפנות למכנה המשותף הנמוך ביותר. אנשים שלא באמת אכפת להם מביצועי הנייד שלהם, ושלא רוצים לראות מעבר למראה של האפליקציות ושל המכשיר עצמו. אנשים שפשוט רוצים טלפון יפה עם ממשק שנראה טוב לעין. אפל מייצרים מעטפת פלסטיק במקום זכוכית ומתכת, מוסיפים כמה צבעים, ומשיקים מערכת הפעלה חדשה שהשינוי המרכזי בה הוא בסמלי האפליקציות, והציבור התמים משתגע.

הם הסיבה שהדגם הכי נמכר מבין הדגמים החדשים שיצאו הוא דגם ה- S5 המוזהב. למה? בגלל שהוא מצופה בציפוי דמוי זהב. כן, שמעתם נכון. הדגם הכי מצליח מבין אלו ששוחררו הצליח רק בגלל שאנשים רצו טלפון זהוב. אני מניח שאם מחר אפל יודיעו על מכשיר “חדש”, והשינוי היחידי בו יהיה שהמעטפת תהיה מצופה נצנצים, הוא יאזל מהמדפים עוד לפני שיגיע אליהם.

מערכת הזיהוי של טביעות האצבעות מופיעה מנגד כשינוי הטכני הגדול של השחרור האחרון. אבל, מעבר לעובדה שהיא לא מציעה תרומה ממשית, ולא משפרת את חווית השימוש בנייד בשום צורה, היא גם מייצרת במשרדי אפל את המאגר הכי גדול של טביעות אצבעות בעולם. הנזק הפוטנציאלי שעלול להגרם מהשינוי הלא נחוץ והמיותר הזה גדול בהרבה מהתרומה שהוא יכול להעניק, אם בכלל.

מה חשבו לעצמם המפתחים של המאפיין הזה? איך לעזאזל מישהו יכול לחשוב שזה רעיון טוב? האם זה עד כדי כך קשה לאדם הממוצע ליצור סיסמה לנייד, שהוא יוכל לזכור, על מנת לנעול ולפתוח אותו? לא. זה הוכח כבר בעבר. במשך שנים הסתדרנו עם סיסמאות, ומנגנון הפתיחה באמצעות טביעת אצבע מטעמי נוחות (או עצלנות, אתם תשפטו), עלול להסב נזק עצום למשתמשים בו ולפרטיותם.

בנוגע לטעינה המהירה של משחקים כבדים, אני רק רוצה לשאול, מי באמת משחק משחקים כבדים בנייד? הטלפונים הניידים בעיקר משמשים למשחקים פשוטים יחסית, עם גרפיקה לא מסובכת, וכאלה שלא תופסים הרבה מקום בזיכרון. אין שום סיבה אמיתית לשחק משחקים כבדים בנייד, וזו לא הסיבה שאנשים משתמשים בניידים לרוב. לכן גם השינוי הזה מיותר, והוא יהיה מיותר כל עוד קיימות קונסולות משחקים אמיתיות בשוק. (אתם יודעים, כאלה שלא יכולות להכנס לכיס של בן אדם).

השינוי במצלמה הוא מזערי וכמעט בלתי ניתן להבחנה. המצלמה מנקודת מבט טכנית, היא פחות או יותר אותה מצלמה כמו באייפון 5. ההבדל היחידי הוא שהיא אמורה לאפשר איכות תמונה טובה יותר, בתנאי תאורה מעט פחות טובים. או שכך לפחות נטען. נכון לעכשיו, התוצאות דווקא מראות על חוסר בהבדל משמעותי, והשיפור הקטן והלא רציני הזה לא באמת חייב את אפל להוציא מכשיר חדש.

למען האמת, אף אחד מהשינויים לא חידש או שיפר בהרבה דבר מהדגם הקודם. אז למה אפל הוציאו אותו? התשובה מאוד פשוטה. כסף. מדיניות העדר שקיימת סביב מוצרים של אפל הפכו את הרכישה שלהם לקונצנזוס בחברה. כל אחד רוצה להיות בעלים של מכשיר כזה, לאו דווקא בגלל היתרונות הטכניים שהוא מקנה, אלא בגלל הסטטוס החברתי הנלווה אליהם.

בשל אותו קונצנזוס, נהייתה מוסכמה רחבה בחברה לרכוש בעדריות מוצרים של אפל לאחר כל שחרור חדש של דגם, או מספר דגמים, שיוצאים לשוק. ראשי אפל ראו כנראה שהמאבק שהמתחרות שלהם נותנות כנגדם עלול לערער את מעמדה של אפל כשליטה המוחלטת בשוק הסמארטפונים, ולגרור הפסד של הרבה רווחים.

כצעד למנוע את הפסד הרווחים הזה, ובדומה למה שהם עשו עם האייפון 4s, הם מנסים לתת לציבור חידוש של הדגם הנוכחי, כמעין מנת ביניים. זאת כמובן, לפני שתגיע המנה העיקרית הבאה, בדמות של דגם חדש לגמרי. החדשות הרעות הן שרוב הציבור נפל במלכודת הזו בעבר, ויפול שוב בעתיד.

זה פשוט נראה בלתי נמנע, אלא אם כן יקרה התרחיש הדמיוני שבו מכירות הדגמים החדשים יכשלו מחוץ לארה”ב, ואפל לא תתפתה לצאת בשחרורים דומים בעתיד. אבל זה לא יקרה. כל הכבשים הצייתניות ילכו בצורה מסודרת לאפל סטור הקרובה למקום מגוריהם, לעוד מנה מפס הייצור של התאגיד מקליפורניה.

המכירות של המכשיר הזה יצליחו בדיוק כמו שהמכירות של כל מוצר חדש של אפל הצליחו בעשור האחרון. והחדשות הרעות עוד יותר הן שההצלחה במכירות לא תגרום למיגור התופעה, אלא רק להוצאה של עוד “מכשירי ביניים” מגוכחים שכאלה. זו הדרך של אפל להגיד: “אנחנו לא מרוצים מהרווחים הנוכחיים שלנו, ואתם הרי תקנו כל דבר, אז קבלו שיפור קטן ולא משמעותי של מכשיר שהוצאנו לא מזמן”.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן