שגרירות ישראל בארה”ב הפיצה חשבון לינקדאין מזויף לנשיא איראן

ממלכתיות, אחריות, שיקול דעת – אלה מקצת מהתכונות שמבדילות בין מדינה מתוקנת לקבוצה של פורקי עול שמעוללים תעלולים פשוט מפני שהם יכולים. לרוע המזל, נראה כי שגרירות ישראל בארה”ב נמנית על הקבוצה השנייה.

נשיא איראן החדש, חסן רוחאני, נאם אמש באו”ם נאום מפויס ופנה לארה”ב עם מסר של שלום. בנאום פייסני הנשיא החדש של איראן הסכים לפעול בשקיפות בנוגע בעניין הגרעין (אך לא להפסיק את העשרת האורניום).

מומחים חלוקים בדעתם אם הרוחות החדשות מאיראן מצביעות על שינוי כיוון אסטרטגי או שהן עניין של סגנון ותו לא. גם בממשלת ישראל הדעות חלוקות: לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה למשלחת הישראלית לאו”ם להיעדר מאולם המליאה של העצרת הכללית בזמן נאומו של נשיא איראן חסן רוחאני, פירסם שר האוצר, יאיר לפיד, הודעה בה כינה את ההחלטה “טעות”.

“ישראל אינה צריכה להצטייר כסרבנית סדרתית של משא-ומתן וכמדינה שאינה מעוניינת בפתרונות בדרכי שלום”, מסר. “עלינו לתת לאיראנים להיות סרבני השלום, ולא להיראות כמי שאינם פתוחים לשינויים”, אמר לפיד. נתניהו, מנגד, אמר: “כשמנהיגי אירן יחדלו מלהכחיש את שואת העם היהודי ומלקרוא להשמדת מדינת ישראל ויכירו בזכות קיומה המשלחת הישראלית תקשיב לנאומיהם בעצרת הכללית”. נתניהו התעלם מכך שהאיראנים החלו להתנער מהכחשת השואה לאחרונה ורוחאני חזר על הדברים אתמול. עם זאת, אין תשובות פשטניות בנושא איך ישראל צריכה לנהוג ביחס לאיראן וכל עמדה שניתן להגן עליה מבחינה אסטרטגית היא לגיטימית.

קשה לומר דברים דומים על שגרירות ישראל בארה”ב ורמת הבנתה במדיה חברתית. לקראת הנאום של רוחאני באו”ם ביקשה השגרירות “להמחיש את כישוריו” של רוחאני באמצעות פרופיל לינקדאין מזויף שצויץ בחשבון הרשמי של השגרירות בטוויטר ופייסבוק.

כשאחמדינג’אד שנא את כל העולם כל הזמן היה מאוד קל לשנוא אותו בחזרה – אך כשנכנס לזירה מנהיג שיודע להתבטא גם אחרת הרבה יותר קשה להתמודד איתו: האם הוא דובר אמת, או רק מכניס למערב תקוות שווא כדי להקל את הסנקציות על המדינה שלנו?

אנשי השגרירות בארה”ב, כאמור, לא נופלים בקסמיו של הנשיא. בדף הלינקדין המזוייף הם כינו אותו “איש מכירות מנוסה, מקצוען יחסי ציבור ותומך בפיתוח הגרעין”.

“מאז שנבחרתי לנשיא איראן ב-2013, פיתחתי וביצעתי קמפיין יחסי ציבור חסר תקדים לממשלת איראן”, נכתב בעמוד: “דרך סדרה של הצהרות, ציוצים וחיוכים, מיתגתי מחדש את משטר האייתוללות מדכא זכויות האדם כמשטר מתחשב ומקור לתקווה לקהילה הבינלאומית”.

קצת פאתטי, לא? אין ספק כי המעשה עצמו – שימוש בכלים של מדיה חברתית כדי להעביר מסר – הוא יצירתי. אך זהו מהלך שמתאים למשתמש שפועל בשם עצמו בלבד ולא למדינה. אילו איראן הייתה מפיצה פרופיל פייסבוק מזויף של ראש הממשלה נתניהו התגובה הרווחת כאן בארץ הייתה של זלזול וביטול עקב רמה כה נמוכה של הסברה.

דווקא הדברים שכתובים בפרופיל המזויף מעניינים ומחדשים בחלקם לרוב הקוראים, אך זהו מקרה קלאסי של גימיק שמאפיל על התוכן שהוא אמור להעביר.

אם ישראל הרשמית רצתה להעביר מסר בעניין רוחאני, הדרך הנכונה לעשות זאת הייתה באמצעות דברים ישירים ורציניים ולא בעזרת ניסיון די פתטי ליצור תוכן ויראלי. הניסיון הזה התגלה מהר מאוד גם כבומרנג עבור ישראל. אם המטרה להצביע על פרצופו האמיתי של האיש שעומד בראש איראן ומקדם את תוכנית הגרעין שלה, הרי שגם בראש ישראל עומד נשיא – שמעון פרס – שיזם את תוכנית הגרעין הישראלית, כך אומרים.

עוד טענה שעלתה כנגד הטענה שאיראן לא מצייתת לקהילה הבינלאומית היא כי ישראל היא סרבנית ותיקה לחתימה על האמנה להפצת נשק גרעיני. במצב עניינים כה רגיש, כאשר איראן משנה כיוון או מנסה לשכנע ששינתה כיוון, נדמה שהמדיניות בה בחרה ישראל חסרת מחשבה ומזיקה.

מצד שני – זה עדיף על הטריקים הקבועים של עובדי שגרירות ישראל באירלנד – אז כנראה שעדיין לא אבדנו. זה מה שהיה לעמיר שיבי להגיד בעניין:

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן