הפתעה: הירח שלנו יותר צעיר ממה שחשבנו

במהלך כינוס מיוחד שערכה אתמול ה-Royal Society, האסטרונום ריק קארלסון הטיל “פצצה”: על פי חישוביו המבוססים על שיטות חדשות להערכת היווצרותם של סלעים מהירח, בניגוד לסברות המדענים עד כה, הירח נוצר לפני בערך 4.45 מיליארד שנה (למעשה – בין 4.4 ל-4.45 מיליארד שנים).

מדובר בהפרש של כמה מאות מיליוני שנים מהערכה הקודמת לגילו של הירח – 4.56 מיליארד שנים. יחי ההבדל הקטן.

על פי הערכות המדענים, הירח נוצר כאשר עצם בערך בגודלו של מאדים התנגש בעוצמה בכדור הארץ הצעיר. מההדף “הועפו” מספר סלעים לחלל, שהתנגשו זה בזה, נמסו ואז התגבשו לסלע אחד גדול שאנחנו מכירים בתור הירח.

תמונה: Shutterstock

התיאוריה החדשה לגבי “הולדת” הירח שלנו תוכל להאיר גם כיצד נוצר כדור הארץ. לפי התיאוריות הנוכחיות, גם הכוכב שלנו נוצר מהתנגשות של סלעים בזמן שהשמש שלנו עדיין היתה צעירה. הסלעים התנגשו זה בזה, נמסו והתגבשו כך שהמתכות שקעו למטה והגזים עלו למעלה והפכו לאטמוספירה. כמה מאות מיליוני שנים מאוחר יותר, אחד הסלעים “שאיחר” למסיבה התנגש בעוצמה בכדור הארץ הצעיר, נמס בתוכו והחומר שנהדף הפך לירח.

ההתנגשות על הסלע שהפך לירח השאירה גם “צלקות” בכדור הארץ – ומדענים מתחילים למצוא עכשיו הוכחות שבאותה תקופה התרחשו שינויים רבים במבנה של הכוכב שלנו. לכו תדעו – אולי הבניין שלכם בנוי על פיסת אדמה שהיא בעצם חלק מה”אב הקדמון” של הירח.

דרך io9

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן