15 טכנולוגיות עתידניות מגניבות שקיימות כבר היום

אחד המאפיינים הקוסמים לנו בטכנולוגיה היא הקצב המהיר שלה. בניגוד לתחומים אחרים, בהם שינוי והתפתחות הם תהליכים ארוכים ומייגעים, אנחנו מספיקים לחוות בימי חיינו שינויים מהירים שדורות קודמים לא ראו בכל חייהם.

לפניכם 15 המצאות שנמצאות כבר בשימוש או בעיצומו של תהליך בחינה, ונראה כי עוד בימי חיינו הן אפילו עשויות לשנות את פני החברה.

1. שבב הורג סרטן שחי בתוך הדם

תמונה: Shutterstock

השם הוא שבב מיקרו-נוזלי, העטוף בגדילי DNA. ה-DNA סופג את התאים הסרטניים הרעים ואם הם נדרשים לצורך בדיקה ניתן לאחזר אותם מהשבב מאוחר יותר. על פי מתכנני השבב בבית החולים Brigham and Women’s Hospital, מנגנון “תפוס ושחרר” של השבב ניתן ליישום הן לצורך אבחנה וריפוי במלחמה בסרטן. השלב הבא הצפוי הוא לבדוק את השבב על בני אדם.

2. אחסון מידע ב-DNA

 

תמונה: Shutterstock

נגמר לכם המקום בזכרון? נסו בגוף. מדענים כבר הצליחו לאחסן ביטים של מידע בגדילי DNA. על פי דיווח בוול סטריט ג’ורנל, מדענים קודדו בדי אן איי – הקוד של החיים – קליפ אודיו של “יש לי חלום” – נאומו של מרטין לותר קינג, תמונה, עותק של “הליקס כפול”, המחקר המדעי המפורסם על די אן איי מ-1953 של פרנסיס קריק וג’יימס ווטסון ו-154 הסונטות של שייקספיר. הם הצליחו לאחזר את המידע בדיוק של 99.99%. בסופו של דבר גם הגוף שלנו יזכור.

 

3. ממשק תקשורת בין מוחית

דמיינו עולם בו תוכלו לשלוח פקודה עם המוח שלכם ומשהו יקרה במציאות. חוקרים באוניברסיטת וושינגטון הצליחו לראשונה בחודש שעבר לשלוח פקודות ממוח של אדם אחר כדי לשלוט בתנועות השרירים של אדם אחר. במונחים טכניים, מדובר בממשק אדם-לאדם הראשון שאינו פולשני. . הקסדה האלקטרואנצפלוגרפית שרשם את פעילות המוח, והקסדה הגולגולתית ששידרה אותה מיושמות בניסויים מדעיים זה שנים, ואף האינטרנט אינה המצאה חדשה. עם זאת, עד כה מדענים ערכו ניסויים בתקשורת מוח-למוח ישירה בין עכברים ובין אדם לעכבר. זו הפעם הראשונה שצוות חוקרים טוען כי ניסה ממשק ראשון מאדם לאדם. לסיפור.

 

4. צבע חכם הופך כל משטח לסולארי

חוקרים בנוטרדאם פיתחו צבע שהופך כל משטח לתא סולארי. המחקר עדיין לא יישומי אך בעתיד הפיתוח הזה עשוי לאפשר להפוך כל משטח למקור אנרגיה.

 

5. הדור הבא של המפציץ החמקן

בתקופתנו מטוסי קרב לא יכולים להסתפק רק ביכולת הטלת פצצות מדויקת, אלא הם צריכים גם לחמוק מאמצעי ההגנה האווירית של האויב. עוד בשנת 1980 עבדו על פיתוחם של חמקנים מפציצים, אך נראה כי החמקן האמריקני B-2 ספיריט, תוצרת חברת Northrop Grumman , הוא חמקן ייחודי בשל עיצובו העתידני. החמקן טס לראשונה עוד ב-1989 וצורתו המשולשת ממזערת את חתימת המכ”ם שלו ובכך גורמת לו לחמוק מאמצעי הגילוי של האויב.

 

6. ננו סיבים שיתפילו מי ים

 

תמונה: Shutterstock

דמיינו עתיד בו מי שתייה יהיו זולים מאוד או חינם פשוט מפני שנוכל לשתות מהים. ננוסיב הוא חומר דק להפליא (פחות מ-100 ננומטרים) שמתפקד היטב כמסנן מלחים משום שגרגר מלח גדול מדי מכדי לחדור בין החורים בננוסיב. בשלב זה עלות החומר יקרה מדי מכדי ליישם אותו בקנה מידה גדול על מי הים.

 

7. עדשות מגע בנוסח שליחות קטלנית

חוקרים באוניברסיטת וושינגטון הצליחו לפתח את עדשות המגע הראשונות בנוסח “שליחות קטלנית”. בניגוד לסרט, עדשות המגע שעברו ניסוי בהצלחה, מציגות בשלב זה למרכיב אך ורק פיקסל בודד ותומכות בתאורה בלבד באמצעות שידור אלחוטי, אך בעתיד, החוקרים מאמינים, עדשות ה-LED יתמכו בקבלת מידע בזמן אמת מהענן ומכשירים דיגיטליים ויספקו למרכיב אותם שכבת נתונים המתייחסים למציאות הפיזית סביבו. בדרך זו, מי שירכיבו עדשות מגע מיוחדות כאלה יראו מציאות מועשרת (augmented reality) גם ללא משקפים או קסדה. לסיפור.

 

8. עדשות מגע עם זום

צוות חוקרים בינלאומי פיתח את עדשות המגע הטלסקופיות הראשונות בעולם. הצוות, בראשותם של ג’וזף פורד מאוניברסיטת קליפורניה ואריק טרמבליי מאוניברסיטת EPFL בשוויץ, מפתחים עדשות מגע המאפשרות לעונד אותן לעשות זום של עד פי שלושה למציאות בקירוב. לסיפור.

 

9. מנוע יונים להנעת חלליות

קשה להאמין שאב-הטיפוס שבתמונה נמצא בבדיקות במעבדות נאסא, אך זו המציאות. מנוע יונים משמש בעיקר להנעת גשושיות או תיקוני מסלול של לוויינים. המנוע משתמש באלומות יונים שהואצו בעזרת שדות מגנטיים חזקים כדי ליצור דחף. על אף שהספקם נמוך מאוד, בגלל כמות האנרגיה החשמלית המוגבלת הזמינה בגשושית או בלוויין, מנועים אלה מייצרים דחף סגולי גבוה מאוד ביחס למנועים רקטיים רגילים ולכן שימושיים בתחום החלל. מנוע היונים בניסוי בנאסא מתבסס על ונים של קסנון, שהוא גז אציל. מדובר במנוע עתידי עבור חלליות ששיטת פעולתו שונה מן המקובל. במקום לנצל ריאקציה כימית עבור יצירת תנועה, משתמש המנוע בתהליך פיזיקלי-חשמלי. במילים יותר מסובכות: מדובר בתהליך עירור יונים בתוך גז קסנון. על פי הצפי, בשנת 2019 המנוע יניע לראשונה חללית במסגרת משימה של נאסא.

 

10. מאוורר בלי להבים

המאוורר הזה של “דייסון” פועל, באופן מפתיע, ללא להבים. זהו מאוורר הניצב על בסיס שעליו מורכבת טבעת חלולה בקוטר 10 אינצ’ים. בתוך הבסיס מוטמן מנוע חשמלי שתפקידו להזרים אוויר מחלל החדר אל תוך הטבעת החלולה. בטבעת זורם אוויר במהירות גדולה ובאמצעות סדק קטן יוצא האוויר שוב לחלל החדר. העומדים אל מול המאוורר מרגישים משב רוח מרענן, במהירות הגדולה פי 15 מזו של אוויר היוצא ממאוורר רגיל, כך טוענים בדייסון.

 

11. סירת מפרש?

אנחנו לא בטוחים אם מדובר בטיל, במטוס או בסירה. מה שבטוח, אין ל-SailRocket Vestas מנוע ובאמצעותה נשבר שיא העולם בשיט 500 מ’ על סירות מפרש מהירות. השיא הרשמי עומד על 54.1 קשר, ובשיט שטרם נמדד על ידי גינס הצליחה הסירה לשוט גם 65.8 קשר, כך טוענים אנשי הפרויקט. בשל מהירויות השיט הגבוהות, נוצרת תופעה בה המים מתאדים ומפריעים להמשך ההפלגה. בכדי להתגבר על העניין הוצעה הצורה יוצאת הדופן של הסירה.

 

12. מחשבים מגולגלים

עולם האלקטרוניקה כבר הצליח להציג אבי-טיפוס של מסכים גמישים. זו בדיוק הטכנולוגיה בה משתמש Rolltop – מחשב המגיע בתצורה הדומה לזו של תרמוס. המחשב בכללותו מורכב מיחידת המחשב, ממסך גמיש, מעט ייעודי ומכבלים. מדובר בקונספט עתידני שרק מעט זמן יפרידו בינינו.

ראו גם: מסכי סמרטפון גמישים: כשנוכל לעקם את האייפון

 

13. סמרטפון שקוף

רובנו התחבט בשאלה אם לרכוש את הסמארטפון האהוב עלינו בשחור או בלבן, אך בעתיד הלא רחוק הם עלולים להיות בצבע שקוף, ומסתבר כי לדבר יתרונות רבים. במקום שנצטרך לשקוע במכשיר האטום שלנו, נוכל לראות את כוס הקפה הריקה שמתחת ושוב לא ניקח לגימת קפה ריקה תוך כדי שאנחנו משתמשים בוואטסאפ. פוליטרון עומלת על פיתוח טלפון כזה, שמלבד הסוללה, כרטיס הזיכרון וכפתור ההפעלה, כל השאר שקוף.
מישהו הזכיר מעט פרטיות?

 

14. יד שלישית, במצב טוב

אם שפר מזלכם ואתם בריאים – ראשית, הרשו לנו לאחל לכם עוד שנים רבות של בריאות טובה. אך הטכנולוגיה העתידית תעשה גם חסד עם קטועי הגפיים. הנה יד מכאנית המחוברת לחיישנים אלקטרונים רבים. עם הצמדתם של חיישנית אלה להמשך הזרוע, יוכל כל אחד לשלוט על יד מכאנית ולבצע פעולות רבות.

15. תדפיס לי אוזן

אמנם זה נשמע כמו בדיחה, אך מדענים עמלים על פיתוחה של אוזן שהודפסה באמצעות לא אחרת מאשר מדפסת תלת מימד. האוזן, שמעוצבת ומתפקדת בדומה לאוזן רגילה, עשויה מתאי אוזן שנלקחו מפרות. יתכן זמן מה עד שנדע אם לא מסוכן להוסיף אוזן מודפסת לאנשים שנפגעו או נולדו ללא אוזניים, אך בהחלט מדובר בתחילתו של מחקר מרתק.

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן