מה עומד מאחורי התוכנית לחיסול המזומנים?

צוות בראשותו של מנכ”ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, ובהשתתפות מנהל רשות המסים משה אשר, מפכ”ל המשטרה יוחנן דנינו וגורמים נוספים, יגבש תוך 90 יום המלצות ליישום הגבלת השימוש בכסף מזומן במשק. האם אנו עדים למותו האיטי אך העקבי של מזומנים בדור הזה?

קברניטי הכלכלה אומרים לנו שיש צורך בהגבלת המזומן כדי לתפוס מעלימי מס או למנוע פעילויות עברייניות אחרות. אכן הרבה עבריינים עושים שימוש במזומן, אבל מנגד כבר שכחנו שיש רוב של מיליוני אזרחים שעושים בו גם שימוש חוקי למהדרין. ולמרות זאת אנו חיים בתקופה שבה כל מי שיש לו כמות גדולה של מזומנים נכנס ישר למשבצת “החשוד”. הרשויות “לימדו” אותנו ששימוש גדול בכסף מזומן נעשה על מנת להסתיר ביצוע של עבירה פלילית. זה מספיק בשביל לגייס את דעת הקהל כדי לקבל לגיטימציה לפעול נגד המזומן.
אבל האם בגלל קבוצה של עבריינים אנחנו צריכים לוותר בכזו קלות על הפרטיות היחידה שעוד נותרה לנו מהכסף? האם אנחנו צריכים לתת לממשלה את ההרשאה לאתר, לצפות ולעקוב אחרי כל העסקאות הפיננסיות שלנו? מה יעשה אזרח ללא מזומנים כשירצה לבצע פעולה חוקית אבל כזו שלא תחשף ברבים – כמו למשל לערוך בדיקה לגילוי איידס במכון פרטי, לממן נסיעה שאינו מעוניין שידעו עליה או סתם לתרום בסתר? מה יקרה אם המדינה תרצה לגבות מאיתנו בבוקר אחד עשרות אחוזי מס מכל הכסף האלקטרוני שלנו, כפי שכבר התרחש בקפריסין? מה יהיה גורלם של אלו שבחרו לא להיכנע למסחטת העמלות ולכן לא מחזיקים בחשבון בנק? האם אתם מוכנים שכל העסקאות שלכם יעברו ללא יוצא מן הכלל דרך מערכת הבנקאות בצורה כזו או אחרת דרך סימון כרטיס אשראי, כרטיס חיוב תוך כדי תשלום עמלות?

אזרחים שהחליטו לחיות בלי חשבון בנק. בקרוב יחויבו על פי חוק לפתוח חשבון? (לצפייה ישירה לחצו כאן).

ומי דוחף לשינוי הזה חוץ מהממשלה? כמובן אלו שיהנו הכי הרבה מהשינוי. מדובר בחברות האשראי שיהנו מעמלות גבוהות יותר ובעיקר הבנקים ,שמחזיקים רק אחוז קטן מהכסף שמופקד אצלם במזומן. מזומן היום יכול לגרום לשיבוש חמור בעבודת הבנקים לתקופה של ימים או שבועות, אם וכאשר למעלה מכמה אחוזים מלקוחותיהם ירצו למשוך את המזומן מהסניפים בבת אחת. לא פלא לפיכך שהצוות שהוטל עליו להיות אחראי על יישום ההגבלות הוא הבנק של כל הבנקים, בנק ישראל. לא פלא שאנחנו מקבלים טפטופים בתקשורת על “הכדאיות” בביטול המזומן מגופי אשראי ומאנשים שלכאורה נגועים בניגוד עניינים.
מחקר של ויזה העולמית
למרבה הצער, המגמה ברורה: אנחנו בתהליך איטי אבל עיקבי לאבד את החופש שלנו בשימוש במזומנים והתהליך הזה כבר התחיל בארצות אירופה, ארה”ב ושאר אמריקה. באיחוד האירופי שוקלים כעת להגביל את השימוש במזומן לעד 7500€. ביוון כל העסקאות במזומן מעל 1500€ נאסרו. באיטליה כל עסקה מעל 1500€ בין אנשים ועסקים או בין עסקים, לא נחשבת חוקית אם היא נעשתה במזומן. במקסיקו ישנה הצעת חוק שבה נאסר לרכוש נדל”ן במזומן. בנוסף,החוק החדש אוסר על שימוש של יותר מ7700 דולר במזומן בעסקאות רכישה של כלי רכב , סירות , מטוסים ומוצרי יוקרה . העונש למפר חוק זה כ-15 שנות מאסר. כמו על רצח אצלינו. בשבדיה הגדילו לעשות כשבנקים (אלא מה) ביטלו שם כליל את השימוש במזומן.

ככל שהמצב הכלכלי מחמיר הממשלות ברחבי העולם פוזלות יותר ויותר לכיוון הכסף שלנו.לפיכך הן רוצות להגביר עוד את הפיקוח עליו. ככל שהמצב יחמיר כך לממשלה גם תהיה תמיכה ציבורית גדולה יותר לפעול לצמצום השימוש במזומנים, שכן שוב היא תעלה את הטיעון הקבוע שהמיסים לא היו עולים רק אילו לא היו מעלימי מס. זה טיעון שתמיד קונה את הקהל הרחב למרות שהוא לא מדויק. היא מתעלמת גם מהעובדה שבמקביל לכרישים הגדולים יש מעלימי מס שזו דרכם היחידה להתקיים בכבוד בלי עזרה ממשלתית.אלא שהממשלה פשוט לא מעוניינת במצב שנתרוצץ עם ערימות גדולות של כסף מזומן. הם רוצים את הכסף שלנו בבנקים איפה שהם יכולים לעקוב אחריו , להתחקות אחריו ולהשגיח מקרוב על תנועותיו. וכשאינטרס הממשלה נפגש עם אינטרס הבנקים – מי כבר יוכל לעצור אותם חוץ מהתעוררות הציבור?

פורסם במקור בבלוג “הכלכלה האמיתית”
תמונת שער: Shutterstock
מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן