קפאין ואלכוהול – לא רעיון טוב

פחיות שתיה של אלכוהול וקפאין הינן מוצר צריכה פופולארי בארה”ב. מסתבר, שצעירים מחבבים את השילוב המנצח בין שני העולמות: מצד אחד, אלכוהול המביא לתחושה נעימה ושחרור מעכבות, ומאידך קפאין, המגביר את העירנות ונוגד חלק מהתסמינים הפחות נעימים הכרוכים בצריכת אלכוהול. גם בארץ נפוץ השילוב הזה (רד-בול + וודקה, למשל) אך עדיין לא באותה פחית. הגליון האחרון של סיינטיפיק אמריקן מדווח שבשנה האחרונה, מדינות כמו מישיגן ואוקלהומה עושות צעדים מעשיים על מנת להגביל הפצת משקאות קפאין עם אלכוהול, וזאת בשל מקרים בהם צעירים הגיעו לבתי חולים עם רמות אלכוהול מסוכנות בדם בעקבות צריכת משקאות אלו.

מובן, שגם אם יצליחו למנוע את שיווק הפחיות, עדיין ניתן יהיה לערבב אלכוהול עם קפאין, ולכן חשוב להבין את הסכנות הטמונות בכך, כפי שמוסבר במאמר. אלכוהול במהותו הינו סם הרגעה, משכך ומרדים. הוא עושה זאת על ידי שחרור נוירוטרנסמיטר בשם GABA שמתפקד כמרסן ומאט (ואף מגביל) של פעילות עצבית במוח. השפעתו יכולה להביא להשקטה של חרדות, תחושת רוגע, וגם שחרור מעכבות (‘נכנס יין, יצא סוד’).

ברמות גבוהות יותר של אלכוהול בדם, ההשפעה יכולה להביא להאטה של פעילות מוטורית וקוגניטיבית, תסמינים גרוטסקיים שונים, חוסר הכרה ואפילו מוות (ראה טבלה). אם למשל, שתיתי שתי כוסות מרטיני ושליש כוס בירה ואני גבר השוקל 70 ק”ג, כמות האלכוהול בדמי תהיה 0.13, מה שאומר שאסור לי בשום פנים ואופן לנהוג! תוכלו לנסות עוד אפשרויות בעזרת מחשבון לחישוב ריכוז אלכוהול בדם. קפאין, מנגד, הינו סם פסיכואקטיבי מעורר. מולקולת הקפאין מעכבת קישור של הנוירוטרנסמיטר אדנוזין, שהינו בעצמו מגביל ומרסן של פעילות עצבית. יוצא מכאן שהקפאין פועל במנגנון של ‘הפוך על הפוך’, בכך שהוא מגביל פעילותו של חומר מגביל.הערנות שמביא הקפאין היא אכן מבורכת, אך ברמות גבוהות יופיעו גם עצבנות, חרדות, ודופק מואץ. על ההשפעות ארוכות הטווח של קפאין כבר נכתב רבות.

לכאורה אלכוהול וקפאין הינם חומרים בעלי השפעה מנוגדת (“גז וברקס ביחד”), אך יש להם גם אפקט משותף – העלאת רמת הדופמין במוח. רמות גבוהות של דופמין מלוות (בין השאר) בתחושה של נועם ואופוריה. שילוב קפאין ואלכוהול מעצים את אפקט הדופמין (מה שעושים גם סוגים אחרים של סמים) ומכאן האטרקטיביות הרבה. הנקודה היא, שהקפאין מצמצם חלק מתסמיני השכרות ובכך מאפשר שתייה רבה יותר. כך, רמת העירנות המוגברת יוצרת אשלייה מסוכנת של פיכחון בעוד ריכוז האלכוהול בדם הולך וגדל. המחשבה, שהקפאין איכשהו ‘מבטל’ את השפעת האלכוהול, קשורה מן הסתם למיתוס שכוס קפה חזק עוזרת לשיכור ‘לחזור לעצמו’.

 

שתה קפה – תוכל לעשות דברים מטופשים במהירות ועם יותר אנרגיה!

ההשלכה המיידית, כמובן, היא על נהיגה. אותו ‘שיכור עירני’ משוכנע שהוא מסוגל לנהוג כהלכה, בעוד שלמעשה מוחו ספוג האלכוהול רחוק מאוד מתפקוד תקין. במחקר שנערך ב-2001 התברר שקפאין אינו תורם לשיפור בזמן התגובה תחת השפעת אלכוהול, ומחקר נוסף מ-2008, בקרב תלמידי קולג’, מצביע על מספר כפול של אירועי ניצול מיני ופציעה תחת צריכה משולבת של אלכוהול וקפאין, בהשוואה לצריכה של אלכוהול בלבד. לאור האמור, יש רק לקוות (ולדרוש) שפחיות משולבות אלכוהול וקפאין לא יגיעו לישראל, ושהמערבבים את השניים באופן עצמי יהיו מודעים להשלכות. מישהו אמר תשדירי שירות?

קישורים אלכוהול וקפה – תמהיל קטלני מאת דניאל גיגי

רוח גבית מאתר הברמנים ‘זמן אמיתי’

הילה רפופורט מדווחת על מחקר הבודק את השפעת רד-בול-וודקה

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן