די כפרות: מצילים את התרנגולות בתרומה אינטרנטית

כל שנה לקראת יום כיפור עולה מחדש הדיון על אחד המנהגים היהודיים היותר מעוררי מחלוקת במסורת שלנו: מנהג הכפרות. חובבי בעלי חיים לא מבינים למה תרנגולות חפות מפשע צריכות לעבור סבל רב כל כך, ועוד בתוך חג שנועד לכפר על חטאים. רבנים מסויימים מסכימים גם הם שעדיף לבצע את הכפרה באמצעות מטבעות כסף ומבלי לפגוע בבעלי חיים.

לפני שנה קם עמוד פייסבוק בשם “כפרה לחיים ולא למוות”, שיצא כדי להזכיר לשומרי המסורת שניתן לקיים את המנהג גם בדרך פחות אלימה. גם השנה העמוד הזה פועל – אך אליו נוספה יוזמה אקטיבית מעט יותר, הקוראת לגולשים לתרום ח”י שקלים כדי להציל תרנגול. יש לציין שאין קשר ישיר בין היוזמה החדשה לבין עמוד הפייסבוק הוותיק.

היוזמה, שיתוף פעולה של משרד הדיגיטל Gorni והחברה להגנת החי בישראל, מבקשת מהגולשים לתרום ח”י שקלים, שיוקדשו לפידיון תרנגולות בערב החג. על כל תרומה יפדה תרנגול אחד מדוכני הכפרות המפוזרים בארץ, וישוחרר לאחר מעשה למשקים חקלאיים שונים בארץ.

יש לציין שפעילי זכויות בעלי חיים אדוקים לא מוצאים את הפתרון הזה כיעיל במיוחד, שכן לטענתם גם במשקים חקלאיים התרנגולות לא באמת חופשיות, אבל סביר שגם הם מסכימים שזה עדיף על ליפול קורבן למנהג הכפרות האכזרי.

ביקורת נשמעת כמובן גם מצד המגזר הדתי. באתר קוקר מכנים את יוזמי המהלך “הזויים”, ומצטטים את מנהלי פדיון כפרות, שאומרים: “זה דבר מרושע וציני ללכת להשתמש בכספי ציבור בהתרמה ברשת כדי להציל תרנגולת משחיטה, זה מראה כמה הם מחפשים להתנכל לכל דבר של מצוה או מנהג של קודש. הדבר לא יעזור להם, עם ישראל ימשיך את המנהג הזה על אפם ועל חמתם”.

 

מתוך עמוד הפייסבוק “כפרה לחיים ולא למוות”

ניתן גם להטיל ספק באפקטיביות של המהלך. עד כה, נפדו 75 תרנגולות דרך האתר, כשהדד-ליין הולך ומתקרב. אם המספר לא יגדל באופן משמעותי בשעות הקרובות, המהלך הזה ישאר צעד סמלי בלבד, ולא יוכל לגרום לשינוי אמיתי.

אם אתם מעוניינים להציל תרנגול, ניתן לתרום בכרטיסי אשראי או דרך פייפאל (תרומה דרך פייפאל תוסיף עמלה של 1.81 שקלים נוספים), וניתן לבצע אותה כאן.

אסף זד שיתף אותנו בתמונה שאולי תגרום לכם לרצות להציל את התרנגולות, של ה”כפרע-סל”:

אסף כותב: אני לא חושב שצריך להיות טבעוני בשביל להבין כמה שזה מזעזע. המנהג הזה בכלל, והגרסה ההיי-טקית שלו בפרט.

עוד צד לעניין: דדי שי מ”אנונימוס” כותב ב”מאקו” כי יש גם צביעות בהאשמת העוסקים במנהג הפרימטיבי: “הבעיה היא בחוסר-העקביות בכך שהוא לא שם לב שאורח-החיים שלו גם מבוסס על אכזריות לא פחות מיותרת, בכך שהוא אוכל בשר. אי-אפשר להשתיק את הביקורת שלו בטענה שהוא לא נוהג בעקביות: הביקורת עצמה היא צודקת, גם אם ההתנהגות של האדם שמביע את הביקורת אינה צודקת…צודק לחלוטין מי שאומר ששימוש בתרגולים למנהג הכפרות אינו יותר אכזרי באופן משמעותי מהאכזריות כלפיהם באופן כללי בחברה אוכלת-הבשר שלנו. אבל העובדה הזו לא יכולה לשמש כטענה להצדקת ביצוע כפרות בתרנגולות. ההפך הוא הנכון – זהו טיעון לא בעד היחס לתרנגולים במנהג הכפרות. זה טיעון נגד היחס אליהם בתעשיות המזון”.

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן