פעילי זכויות בעלי החיים נגד “הום סנטר”: הפסיקו למכור מלכודות הדבק (תגובה)

מאות גולשים מציפים ביממה האחרונה את עמוד הפייסבוק של הום סנטר . העמוד נמצא תחת “התקפה” מצד פעילי זכויות בעלי חיים, שמוחים על כך שהרשת מוכרת מלכודות דבר ללכידת מכרסמים.

המלכודות, שכבר הורדו בעבר ממדפי הרשת, נחשבות לאכזריות במיוחד, שכן ייעודן הוא ללכוד מכרסמים קטנים ולא לאפשר להם לברוח עד למותם. בניגוד למלכודות אחרות, את מלכודות הדבק אי אפשר “לפתוח”, ולכן לא ניתן לשחרר את החיות שנתפסות בהן.

בנוסף, המלכודות עלולות לפגוע גם בבעלי חיים אחרים, ולא רק במכרסמים. חתול או כלב שידבק במלכודת אולי לא ימות ממנה – אך הסרתה מורכבת ועלולה לפגוע בבריאותו. בארצות אחרות בעולם קיימות מגבלות על השימוש במלכודת – וגם בישראל נעשה בעבר נסיון חקיקה כדי להוציאה מחוץ לחוק.

אורי שביט, בעלת הבלוג “טבעוניות נהנות יותרכתבה:

שלום לאנשי הום סנטר.

רבים זועמים, רבים כותבים אליכם, ובצדק. כאשר פגיעה באחר נעשית בשוגג או מתוך חוסר הבנה או ידיעה – עוד ניתן לסלוח עליה. אבל כאשר בוחרים בצורה מודעת לפגוע באחרים באופן המזיק, המכאיב והמזעזע ביותר – לא נותרת יותר אמפטיה.

הרשת שלכם מודעת לאכזריות שבמלכודות הדבק מזה שנים ואף התחייבה שלא למכור אותן בסניפיה. אבל כנראה שרווח כספי הוא מניע חשוב יותר כשזה מגיע למחשבה על שלומם של אחרים, גם אם הם “רק” עכבר, חולדה, ארנב, סנאי, יונה או חתול – כל אלה מהנפגעים המיידים של המוצר שאתם מוכרים בסניפיכם.

אינני צריכה להסביר – אתם כבר יודעים שזה אכזרי. אתם כבר יודעים שיש דרכים אחרות והרבה פחות פוגעניות. אתם כבר הבטחתם שלא תמכרו את המלכודות ההאלה. עם פרוס ימי הסליחות – נדמה לי שאתם גם יודעים ממי עליכם לבקש סליחה ולהסיר מיידית את כל מלכודות הדבק מהמדפים, הפעם לתמיד.

והיא לא היחידה:

משרד החקלאות פירסם ב-2011 עמדה המתנגדת למלכודות דבק בשל עבירה על חוק צער בעלי חיים, מלכודות דבק אינן חוקיות בישראל. חוק צער בעלי חיים (1994) 2. (א) לא יענה אדם בעל חיים, לא יתאכזר אליו ולא יתעלל בו בדרך כלשהי.17. (א) העובר על הוראות סעיף 2, דינו מאסר שלוש שנים.

שרת החקלאות אורית נוקד דאז אמרה: “כמי שנושא הצרכנות עומד במרכז עשייתה הציבורית, אני מברכת על התופעה של צרכנים הלוקחים יוזמה ודורשים שקולם ישמע, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנושא בתחום אחריותי כשרת החקלאות ופיתוח הכפר. לעניין מלכודות הדבק; שמחתי לשמוע שמשווקים שכבר הורידו מוצר זה ממדפיהם ואני חושבת שטוב יעשו כלל המשווקים אם יפסיקו למכור, מיוזמתם, את מלכודות הדבק ויפה שעה אחת קודם.
בד בבד הנחתי את הלשכה המשפטית במשרדי לבדוק אפשרות של התקנת תקנות האוסרות לחלוטין על מכירת מלכודות מסוג זה בעתיד”.

רשתות כגון אייס ורמי לוי כבר הורידו את המלכודות האלה מהמדפים כשנודעה להם מידת האכזריות שכרוכה בהן. כאן צריך להגיד: כל עוד מכירת המלכודת האכזרית חוקית, זכותה המלאה של הום סנטר למכור אותה ללקוחות. עם זאת, המחאה של פעילי זכויות בעלי החיים לגיטימית מאוד – וזכותם המלאה מלחות על כך, וכמובן להמנע מלקנות בסניפי הרשת.

תגובת “הום סנטר” היום זהה לתגובה דומה שמסרה ב-2011: “לקוחות יקרים שלום, תודה רבה על פנייתכם ומעורבותכם בנושא מלכודות הדבק. הנהלת הרשת פנתה בעקבות זה לגורמים מוסמכים במשרד החקלאות, לווטרינר ראשי, על מנת לקבל את עמדתם בסוגייה זו. על פי חוות דעתם המקצועית, הנהלת הרשת תחליט על צעדי ההמשך המתבקשים. רשת הום סנטר מחוייבת לאחריות סביבתית וחברתית ומשקיעה רבות לטובת הקהילה והסביבה. אנו מאחלים לכולכם חג שמח וגמר חתימה טובה. רשת הום סנטר”.

מתוך נגד חנויות שמעודדת לכידת חיות באמצעות דבק

תודה לאורי שביט ושלום פרץ.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן