למה שילם משרד הבריאות 118 אלף שקלים על אפליקציה שאפשר לפתח בשעה?

אם אתם לא רוצים לקרוא על עוד מקרה מרגיז של בזבוז משווע מכספי הציבור, אולי כדאי שתעברו לאייטם על החתול. במידה וכן, אפשר כבר להתחיל להוציא את הטוקבקים הציניים מהבוידעם.

במשרד הבריאות עלו על רעיון מגניב ויעיל. אפליקצית סמרטפונים שבליחצת כפתור תציג את סניף טיפת החלב הקרוב ביותר לנוחיותו של המשתמש. הביצוע, למרבה הצער, היה מגניב ויעיל הרבה פחות. בחודש אוגוסט קיבל משרד הבריאות פטור ממכרז על מנת לפתח אפליקציה זו והקצה 118 אלף שקלים לחברת “מטריקס” עבור הפיתוח, שאמור היה להסתיים עד חודש דצמבר השנה. וכך החל פיתוח אפליקציית “שתי טיפות”, שיועדה לעזור להורים מודאגים בעת בהלת נגיף הפוליו, למצוא סניף בו יוכלו לחסן את ילדיהם במהרה.

שתי טיפות

הידיעה בדבר פיתוח אפליקציית “שתי טיפות” ללא מכרז פורסמה בעיתונות וגרמה להאצה ממשית בתהליך הפיתוח עד כי שבוע לאחר תחילת העבודה האפליקציה כבר היתה פעילה. אולם, הסדנא לידע ציבורי, שמתפקידה להפוך מידע ציבורי לנגיש עבור כולם, החליטה להדגים לכולנו כמה מוגזם היה המחיר שהושקע בבניית האפליקציה. בתוך 24 שעות, הצליחו אנשי הגוף הציבורי לפתח אפליקציה דומה הפועלת על אותו עיקרון – מציאת סניפי טיפת חלב ברחבי הארץ.

טיפה לי

אפליקציית “טיפה.לי” של אנשי הסדנא לידע ציבורי פועלת כאתר מבוסס HTML אשר ניתן להכנס אליו הן מהטלפונים הסלולוריים והן מהמחשבים הביתיים. “טיפה.לי” פועלת באופן נוח יותר מ”שתי טיפות” שכן היא מתבססת על היכולת של מכשירים סלולריים לאכן את מיקומם ומציגה את הסניפים על גבי מפה. “שתי טיפות”, לעומת זאת, דורשת הקלדה של מיקום ומציגה את הסניפים הרלוונטיים כטקסט, שאינו מוצג במפה.

אנשי הסדנא לידע ציבורי כתבו בעמוד הפייסבוק שלהם: “המתנדבים הנהדרים שלנו לקחו יוזמה והרימו ביומיים אתר ידידותי שמאפשר לכל אזרח ואזרחית למצוא את טיפת החלב הקרובה אליהם ואת שעות הפתיחה שלה. האתר עובד באייפון, אנדרואיד, טבלטים וכמובן כל מחשב רגיל. אנחנו גאים להציג בפניכם את “טיפה.לי” אגב, המפתחים מדווחים שכמעט כל העבודה הייתה לאסוף את הנתונים מהאינטרנט. אם משרד הבריאות היה משחרר את המידע בפורמט סטנדרטי, הם מעריכים שהיו בונים את היישום בשעה”

טיפה לי

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לאתר כלכליסט כי 118 אלף השקלים מהווים “תקרה תקציבית מקסימלית שהוקצתה לצורך הפרוייקט” וכי הסכום שישולם בפועל הוא נמוך יותר. “הסכום שכן ישולם לבסוף ייגזר משעות העבודה שהוקדשו לפרויקט, בתנאי שיבוצע לשביעות רצונו של המשרד בהתאם לתעריף מידתי שמקובל בפרויקטים כאלה” הוסיפו במשרד הבריאות.

שתי טיפות2

פיתוח האפליקציה החינמית בידי הסדנא לידע ציבורי מהווה דוגמה נהדרת לקלות שבה אפשר לחסוך כספים ציבוריים, אך גם לקלות בה ניתן לבזבזם. המשרדים הממשלתיים פועלים באופן איטי, אינטרסנטי ודיסקרטי. אילו שוחרר המידע אודות סניפי טיפת החלב לציבור הרחב באופן יזום וגלוי, היו קמות כנראה אפליקציות נוספות שמטרתן היתה דומה, ההיצע היה מתרחב ואנחנו, האזרחים, היינו נהנים ממגוון רחב ונגיש יותר של אפליקציות, בזמן קצר הרבה יותר. העיקרון תופס בשלל תחומים ציבוריים ולא רק במקרה הנתון של אפליקציית סניפי טיפות החלב – הפיכת מידע ציבורי לנגיש וזמין לכולם יגרור פיתוחים טכנולוגיים עצמאיים שלא רק שיעזרו לציבור הרחב, אלא גם יחסכו מאות ומליוני שקלים מכיסו. אך האם משהו בכלל עתיד להשתנות?

דרך הארץ

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן