10 עובדות שבטח לא ידעתם על חומוס

חומוס זה טעים, זה מזין, זה אפילו מטמטם – ולמרות שהשורשים של המאכל ערביים, מזמן ניכסנו אותו לעצמנו וקראנו לו “המאכל הלאומי”. טוב, אין פלא – זה בהחלט אחד הדברים היותר מוצלחים שאפשר למצוא כאן מבחינה קולינרית.

הנה כמה עובדות מעניינות שוודאי לא ידעתם על החומוס. מומלץ לשנן אותן כדי שתוכלו לחזור עליהם בפעם הבאה שתשבו בחומוסיה עם החבר’ה. הן וודאי יגרמו לכם להראות חכמים יותר.

עוד בבלוג של שטראוס: מהם ההבדלים בין חומוס תעשייתי לחומוס חומוסיה, האם חומוס משמין או לא, ועוד מיתוסים שכדאי לתת עליהם את הדעת

1. חומוס עתיק

חומוס הוא אחד המאכלים הקדמונים והעתיקים ביותר המוכרים לאדם, ויש עדויות לכך שאכלו אותו כבר במצריים העתיקה. השידוך של גרגירי חומוס לטחינה ליצירת הסלט האהוב עלינו כל כך גם הספיק לצבור קצת פז”מ, וחוקרי חומוס מסויימים חושבים שהמציא את השילוב הזה לא אחר מאשר צלאח א-דין.

תמונה: Shutterstock

2. חומוס תנ”כי

רוצים עוד הוכחה לכך שהחומוס עתיק? הציצו במגילת רות, פרק ב’ פסוק 14:

ויאמר לה בעז לעת האכל, גשי הלם ואכלת מן הלחם, וטבלת פתך בחמץ.

החמץ הנ”ל אינו חומץ אלא חומוס.

 

3. חומוס מטמטם

“חומוס מטמטם”, שיר הקאלט הנהדר של נייג’ל האדמו”ר הוא גם שיר שכל ישראלי חייב להכיר וגם בעל חשיבות מוזיקלית לא קטנה בתולדות המוזיקה הישראלית: מדובר באחד משירי הראפ הראשונים בעברית שצברו כאן פופולריות והצליחו להגיע לרדיו. כבוד!

4. גם טעים וגם בריא

בנוסף לזה שהוא ממש ממש טעים, חומוס הוא מאכל שאינו משמין וגם מאוד בריא (במיוחד אם אוכלים אותו טרי). בגרגירי החומוס יש תכולה גבוהה של חלבונים, סיבים תזונתיים, ויטמינים, סידן, מגנזיום ועוד ועוד.

אם אתם מפחדים מחורים – וודאי תשמחו לדעת שלפי משרד הבריאות חומוס אפילו טוב לשיניים! אולי נתחיל להשתמש בו במקום במשחה המגעילה.

דרך חומוס להמונים

 

5. ארוחת בוקר

“ארוחת בוקר ישראלית” כוללת בדרך כלל ביצה, סלט וכמה ממרחים – חומוס אינו אחד מהם. אם היינו חיים במדינות ערב לעומת זאת, לנגב צלחת חומוס בתור ארוחת בוקר היתה אופציה לגיטימית ונפוצה מאוד. נשמע שווה.

צילום: מיכאלי


6. נימוס בריטי

מחקר שנערך לפני כחודש גילה פרט מפתיע: תושבי הממלכה הבריטית מתאהבים בחומוס, וגילה שלא פחות מ-41 אחוזים מהם מאחסנים קערת חומוס במקרר. בריטי ישקיע כ-60 ליש”ט בחומוס בכל שנה.

מעניין אם בלונדון, בה יש טלוויזיה מצויינת ואנשים יותר אדיבים, יש חומוס מוצלח יותר. לא בטוח.

תמונה: Shutterstock

7. חומוס בשימורים

בראשית ימי המדינה, לפני שמהנדסי המזון הצליחו להנדס חומוס תעשייתי טעים, מכרו כאן בארץ חומוס בקופסאות שימורים. ואנחנו לא מתכוונים לגרגירי חומוס משומרים, שעדיין נמכרים, אלא למשחת חומוס פר אקסלנס, שמורה היטב בתוך פחית.

המרקם היה של משחת שיניים וגם הטעם היה בהתאם – אבל מה לא עושים בשביל מנת החומוס היומית?

בלבנון עדיין אפשר למצוא שימורים כאלה:

תמונה דרך וויקימדיה

דרך נוסטלגיה און-ליין

 

8. שיא גינס

שיא הגינס למנת החומוס הגדולה בעולם שייך ללבנונים. השף רמזי צ’וירי הכין ביחד עם הסטודנטים של אוניברסיטת אל-קאפאת מנת חומוס במשקל 10,452 קילוגרם. היא הוגשה בצלחת שהוכנה במיוחד לאור המאורע על ידי ארכיטקט מקומי.

למה צריך ארכיטקט בשביל צלחת? כשהיקף הצלחת הזאת הוא 7.17 בהחלט צריך.

 

9. שיר אשיר על חומוס

יחסית לפופולריות שלו בתפריט הישראלי, החומוס לא אוזכר ביותר מדי שירים. על פי שירונט, המילה “חומוס” מופיעה ב-29 שירים בלבד. מצד שני, בתוך השירים האלה אפשר למצוא יצירות של אהוד בנאי, אריק איינשטיין, גבריאל בלחסן, מיקי גבריאלוב, הדג נחש, יענקל’ה רוטבליט ועוד.

כנראה שזו לא הכמות – אלא האיכות.

 

10. אפשר להכין גם בבית

תמונה: Gilabrand

בשביל חומוס טרי וטעים לא חייבים לצאת ליפו או אבו גוש. עם קצת (הרבה) אימון ושימוש במצרכים טריים תוכלו להכין חומוס מעולה אצלכם בבית. הנה מתכון מעולה לדוגמה, דרך “חומוס להמונים”.

מכירים עוד עובדות מעניינות על חומוס? אולי יש לכם המלצה על מתכון מעולה שאפשר להכין בבית? נשמח לשמוע בתגובות.

תודה לשוקי גלילי

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן