15 עובדות מדהימות שלא ידעתם על חציל

הוא סגול, הוא גדול, הוא מעולה בפיצה עם ביצה וסלט, הוא מלך הסביח, ויש מלא דברים שאתם לא יודעים עליו.

קבלו את החציל – אחד מהירקות הכי סימפטיים שאפשר למצוא על המדף בסופר, אך גם אחד מהמסתוריים שבהם. אספנו בשבילכם 15 פרטים שוודאי לא ידעתם על המרכיב הלא-כל-כך-סודי של המוסקה והסביח, ואנחנו מבטיחים שמעכשיו תתקשרו להסתכל על הסגול הזה אותו דבר.

1. חציל הוא בכלל לא ירק – אז מה אם כתבנו בפיסקה העליונה שהוא ירק? החציל הוא למעשה ענבה (Berry) – והוא קרוב משפחה של העגבנייה, עוד סוג של פרי שאנשים מתבלבלים מדי פעם וקוראים לו ירק.

2. הטעם תלוי בגרעינים – אם אתם קונים הרבה חצילים, אתם וודאי יודעים שפעמים החצילים שלכם יוצאים מרים מאוד ולפעמים לא. המרירות של החציל תלויה במספר הגרעינים שיש בו.

ככל שיש יותר מהם – כך הוא יותר מר. מסיבה זו, כשאתם בוחרים חציל נסו למצוא שני חצילים שנראים פחות או יותר באותו גודל וצורה. הרימו את שניהם ובידקו מי קל יותר. החציל הקל יכלול פחות גרעינים – ועל כך יהיה פחות מר.

תמונה: Shutterstock

3. איך בוחרים חציל מוצלח? לא מצליחים למצוא שני חצילים זהים לשקילה? אין בעיה – קבלו טיפים שיעזרו לכם לבחור חציל מצטיין וטעים: חפשו חציל חלק ומבריק, עם גוף מוצק ולא רך.

דאגו לכך שהגבעול שעל ראש החציל יהיה ירוק. דלגו מראש על החצילים הענקיים ובחרו כאלה בינוניים בגודלם.

4. הקשר לביצים – תהיתם פעם למה לחציל קוראים באנגלית Eggplant (“שיח ביצה”)? הסיבה די פשוטה: בקולוניות הבריטיות של הודו גילו הבריטים לראשונה את החציל. הזן שהם גילו אז היה לבן וקטן – ממש כמו ביצה. השאר היסטוריה.

5. טיול להודו – ואם כבר מדברים על הודו, ההנחה הרווחת היא כי מקור החצילים הוא בהודו – שם נותנים ללא-ירק הזה כבוד של מלך ומכנים אותו “מלך הירקות”.

6. אתה אומר חיצל, אני אומר חציל – הבנו מאיפה מגיע השם האנגלי, אבל מי החליט לקרוא לזה בעברית דווקא “חציל”? התשובה היא אברהם לונץ, סופר ישראלי, שקרא לחציל חציל בהסתמך על המילה הערבית حَيْصَل, חיצל.

7. פסססט, אפשר סיגריה? חציל הוא הפרי / ירק (גם אנחנו מבולבלים כבר) עם הכמויות הכי גדולות של ניקוטין בטבע. בתשעה קילו חצילים אפשר למצוא כמות ניקוטין שוות ערך לזו שיש בסיגריה אחת.

תמונה: Shutterstock

8. אויב העם האיראני – פילוסופים בפרס העתיקה לא ממש אהבו את החציל, וטענו שאכילתו יכולה לגרום לשלל מחלות שונות – החל מחצ’קונים עד לאפילפסיה.

9. יתרונות בריאותיים – למעשה, הפילוסופים הפרסיים היו רחוקים מאוד מהאמת. החציל מפוצץ בויטמין P, מעולה להורדת רמת הכולסטרול ואפילו מומלץ מאוד לצריכה אצל חולי סרטן. בקיצור: אין שום קשר למחלות.

10. כריסטופר מלוני הוא לא חציל – כריסטופר מלוני, זמר אמריקני, נראה כמו חציל. ואת זה לא אנחנו אומרים – אלא גוגל. אם מעלים לחיפוש התמונות של גוגל תמונה של חציל מסויים – מנוע החיפוש מוצא את תמונת הזמר הזה בתוצאות. הדמיון באמת די מרשים. דרך BuzzFeed

11. לא רק סגול: אנחנו רגילים לאכול את החצילים שלנו כשהם סגולים, אבל אפשר למצוא גם חצילים לבנים, ירוקים וחצילי “זברה” שצבעם סגלגל-לבן.

תמונה: Shutterstock

12. כוכב בעיתון – הניו-יורק טיימס פרסם לאחרונה כתבה ארוכה שהיללה את החציל, וטענה שאפשר לאכול אותו בכל ארוחה ובכל יום. “אני אבחר בחציל על פני כל סוג של בשר”, כתב העיתונאי מארק ביטמן – ושם את החציל תחת אור הזרקורים של אחד העיתונים החשובים בעולם.

13. אמנות חצילים – רוצים לתלות תמונה אמנותית של חציל בסלון שלכם? אתם כנראה לא היחידים – כי באתר Fine Art America מוצעים למכירה שלל תמונות, הדפסים ויצירות אמנות אחרות בכיכוב חצילים.

 

14. מומלץ לאכול גם את הקליפה – לא תמיד אוהבים לאכול קליפות של פירות וירקות – אבל במקרה של החציל שווה לא לקלף לפני שאוכלים. קליפת החציל כוללת לא מעט יתרונות בריאותיים שחבל לוותר עליהם. כמובן שאם אוכלים עם הקליפה – מומלץ לשטוף את החציל טוב טוב לפני ההכנה.

15. לסיום: באבא גאנוש – אולי המאכל הכי מיתולוגי שבמרכזו חצילים, הבאבא גאנוש הוא סלט חצילים בטחינה שתמיד טעים להתקל בו. רוצים להכין? קלו חציל על אש חיה (אפשר גם בכיריים), ואז קלפו אותו ורסקו אותו למחית. העבירו לקערה, הוסיפו 2 כוסות טחינה גולמית, שום לפי הטעם, שליש כוס מיץ לימון ומעט מלח והתחילו לערבב.

המשיכו לתבל לפי הצורך – והשתדלו לא לחסל את כל הסלט בפעם אחת.

תמונה: Basel15

יש לכם סודות חצילים משלכם? אל תשמרו לעצמכם! שתפו אותנו בתגובות.

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

1 תגובה
ישנים
חדשים פופולרים
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
אני

הוא גם הירק הרשמי של מחנה שיבטה

Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן