מה קורה כשדוחפים את הראש לתוך מאיץ חלקיקים?

תאונת עבודה שהתרחשה בשנת 1978 מספקת תשובה לשאלה שאף פעם לא חשבתם שתצטרכו לשאול: מה קורה לבן אדם שדוחף את הראש שלו לתוך מאיץ חלקיקים?

ב-Gizmodo פרסמו אתמול את סיפורו של אנטולי פטרוביץ’ בוגורסקי, מדען רוסי שעבד בסוף שנות ה-70 במאיץ החלקיקים הסובייטי, ובטעות הכניס את ראשו אל תוך המאיץ כשניסה לתקן תקלה.

מאיצי חלקיקים נועדו כדי להגביר את מהירותם של חלקיקים על ידי שימוש בשדות חשמליים ומגנטיים, עד לכדי מהירות שקרובה למהירות האור. בזמן התאונה, “פגעה” בראשו של המדען קרן הפרוטון שנעה בתוך המאיץ. המדען המסכן טוען שהוא לא הרגיש שום כאב, אך ראה אור שהיה “בהיר יותר מאלף שמשות”.

תמונה דרך גיזמודו

כפי שניתן לראות בתמונה, הקרן פגעה בחלק האחורי של ראשו של בוגורסקי, קצת מעל האוזן, ואז יצאה באיזור אפו. מייד אחרי התאונה החלק השמאלי של פניו, אותו חצי בו פגעה הקרן, התנפח מאוד. המדענים האחרים היו בטוחים שהוא לא הולך להאריך ימים: קרן הפרוטון הפיקה קרינה בקנה מידה של בין 2000 ל-3000 Gray (יחידת מידה לקרינה). לשם השוואה, ספיגה של מעל 5 Gray מובילה למוות תוך 14 ימים.

אבל בוגורסקי לא מת. הקרינה אמנם השאירה חצי מהפרצוף שלו משותק, והוא סובל מעוד כמה בעיות בריאותיות – אבל תפקודו המנטלי תקין לחלוטין (הוא אפילו קיבל דוקטורט אחרי התאונה), והוא חי עד היום.

אם אתם מוצאים את עצמכם במאיץ חלקיקים עדיין לא היינו ממליצים לכם לתקוע בתוכו את הראש שלכם – אבל אם אתם כבר עושים את זה אתם יכולים להיות רגועים בכך שיש לכם סיכוי מסויים לשרוד ולהשאר בחיים. תודו שעכשיו אתם יכולים לישון הרבה יותר טוב בלילה.

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן