5 טכנולוגיות שתרמה סטאר טרק לעולם

הסדרה סטאר טרק (“מסע בין כוכבים”) מלהיבה את דמיונם של רבים כבר קרוב ל-50 שנה, וסיפקה השראה לרבים מצופיה לחפש קריירה במדעים או בהנדסה.

הטכנולוגיות שהוצגו בסדרה הקדימו את זמנן, ועד היום פיתוחן הוא מטרה לחוקרים שונים. כאן אסקור בקצרה חמש טכנולוגיות שהבשילו למוצרים קיימים:

Trek Girl

מעריצה של הסדרה מחזיקה טאבלט מודרני

1. טאבלטים:

האייפד הראשון הופיע בשנת 2010, ויצר מאפס שוק חדש שכיום כמעט לכל אחד מאיתנו יש נגיעה בו. קדם לו האייפון הראשון, שיצא בשנת 2007, והפך את הרעיון של מסך מגע לפופולרי. הרעיון של מחשב קל (יחסית) עם סוג של מסך מגע הופיע כבר ב”ניוטון” של אפל, שיצא ב-1998 ונכשל מסחרית. אבל כבר בסדרה המקורית הופיע הרעיון של לוח כתיבה ממוחשב חלקית, ובסדרה “דור ההמשך”, ב-1987, הופיעו מחשבי לוח שדומים להפליא לטאבלטים של היום. למעשה, כמעט מפתיעה העובדה שבמסגרת מאבק הפטנטים על עיצוב המכשירים האלה בין אפל לסמסונג לא התערבה חברת CBS, בעלת הזכויות על הסדרה.

Communicator

2. מכשירי קשר

בסדרה המקורית הצוות על הקרקע בכוכב השתמש במכשירי קשר קטנים וקלים כדי לתקשר אחד עם השני ועם הספינה. בסדרות ההמשך המכשירים האלה הצטמצמו אפילו עוד יותר, במה שנראה כמו בחירה תמוהה מבחינה עיצובית, ועברו להיות תגים קטנים הצמודים לחולצות הצוות.

הסלולרי הראשון הושק רק ב-1973. עשרות שנים מאוחר יותר, חלק מהטלפונים הסלולריים של היום, במיוחד מכשירי ה”קונכייה”, דומים בצורה מפתיע בצורה שלהם למכשירי הקשר שהופיעו בסדרה. חברת מוטורולה אפילו ייצרה סדרה של מכשירים תחת השם StarTAC.

ועדיין, חשוב לציין שבזמן שהמכשירים בסדרה שימשו לתקשורת עם ספינה במסלול סביב כוכב הלכת, המכשירי סלולרי שלנו עובדים במרחק של קילומטרים בודדים ממגדל התקשורת הקרוב, וטלפונים לווייניים עדיין גדולים ומגושמים יחסית למה שרואים בסדרות.

3. מזרקי דחף

נראה שפוביה ממחטים די נעלמה במאה ה-23, מאחר והצוות הרפואי משתמש ב-hypospray, מזרק ש”יורה” את תכולתו לגוף דרך העור. הרעיון פותח כדי לעקוף כללי שידור מחמירים של חברת NBC, שאסרו על שימוש במזרקים.
הטכנולוגיה עצמה הייתה קיימת עוד לפני הסדרה, ומשמשת בשנים האחרונות את צבא ארה”ב לחיסון החיילים, אבל עד לאחרונה מזרקים כאלה דרשו חיבור לחשמל או למשאבה, ורק לאחרונה פותח מזרק נייד המונע ע”י קפסולות של גז דחוס.

 

Tricorder

 

4. טריקורדר רפואי
טריקורד הוא חיישן קטן ונייד, המאפשר לסרוק מטופל פוטנציאלי ולזהות ולאבחן מחלות ובעיות רפואיות שונות מרחוק, מבלי צורך בבדיקות פולשניות, משהו שכל אמא הייתה שמחה לראות בידי רופא הילדים שלה.
המוצר עדיין לא קיים מסחרית בשוק, אבל במסגרת תחרות ה-X-Prize מוצע פרס של 10 מליון דולר לחברה הראשונה שתצליח לפתח מוצר שיצליח לאבחן 15 מחלות באמצעים ניידים ולא-פולשניים. עד עכשיו נרשמו לתחרות יותר מ-250 צוותים, וחברה אחת כבר נחלה הצלחה בקמפיין גיוס-המונים לפיתוח אב טיפוס ראשוני של חיישן רפואי נייד.

5. פייזר
הפייזר, אקדח/רובה האנרגיה המשמש בסדרה, הוא נשק ייחודי, מהבחינה שאפשר לכוון את העוצמה שלו ולהשתמש בו כדי להמם את האוייב בלי לגרום נזק.
ג’ק קאבר, לשעבר מדען בנאסא, סיים לבנות ב-1974 את הטייזר הראשון, מכשיר היורה זוג חוטים למרחק של מטרים ספורים, ואז מעביר באמצעותם זרם חשמלי המשתק את המטרה. המכשיר הפך למאוד פופולרי אצל כוחות הבטחון בארה”ב, פופולרי מספיק כדי למשוך לא-מעט ביקורת נגדו.
גרסה לטווח ארוך יותר, בשם XREP, מורכבת מקליעי רובה מיוחדים הכוללים סוללה, ומגיעה לטווחים של עשרות מטרים.
צבא ארה”ב עובד על פיתוחים מתקדמים יותר שאינם מוגבלים בטווח והמבוססים על קרני אנרגיה או קול, אבל מדובר במכשירים גדולים ומסורבלים המורכבים על כלי רכב.

(תמונות הטאבלט והמכשיר קשר נלקחו מהאתר ויקיפדיה. תמונת הטריקורדר מהאתר Memory Alpha)

הרצאתו של עודד אברהם בכנס סטארקון 2 על פיתוחים טכנולוגיים כאלה ונוספים:

ביום שישי, ה-23.8, יערך כנס “סטארקון 3”. לפרטים על הכנס:

http://starcon972-0813.eventbrite.com

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן