מאמץ עצמי כדרך ליצור שינויי אמיתי בחיים

לכולנו אומרים מאז גיל קטן שאנחנו “פוטנציאל לא ממומש”, כילדים בטוח שמענו מההורים או המורים שלנו, שיש לנו פוטנציאל. מה זה אומר “פוטנציאל”, זה אומר שקיים בנו גרעין של דבר מה שאנו יכול לממש אם נחליט לפעול.

רוב בני האדם אינם מממשים את הפוטנציאל האמיתי שלהם מכיוון שהם נסחפים בזרם השוטף והבלתי פוסק של החיים. כי הם מאמינים שדבר מה יגלה את עצמו, שההצלחה תופיע, שהשחרור יקרה בשלב כזה או אחר, רוב האנשים מאמינים במה שהעולם מספר להם, שהם צריכים לעבוד בשביל כסף, לבנות משפחה, לצאת לפנסיה ולמות. שהמדינה היא דבר חשוב, שהזהות הדתית שלהם חשובה או שערכי המשפחה הם מעל לכל.

הערכים עליהם גדלנו הם אלו שעיצבו את התודעה הנוכחית שלנו, מצומצמת, שטחית, רגשית ותגובתית.

אמונה חוסמת את הגישה למימוש הפוטנציאל שלנו

אחד הדברים שמונעים מאיתנו לגעת בפוטנציאל האמיתי שלנו הינו אמונה. אמונה היא למעשה השלכה של אחריות על דבר מה חיצוני לנו, בין אם מדובר באלוהים, בפתגם שאימצנו לעצמנו, גישה מסוימת או תפיסה עצמית מסוימת. אמונה כובלת אותנו לגבולות ברורים, אנחנו חיים בתוך מגבלה בלתי נראית, מתוחכמת להפליא שמשכנעת אותנו שזה העולם סביבנו ואלו הם החיים בכללותם.

בין אם אני מאמין שאני יהודי, ישראלי, אב לילדים, מנכ”ל או שמא אני מאמין שיש אלוהים גדול שיודע הכול, אני מאמין שהכול לטובה, אני מאמין שיהיה טוב, שהכול שיעור בחיים או כל הגדרה עצמית אחרת אני מבלבל בין הזהות המצומצמת הזו לבין מי שאני.

רוב האנשים מבלבלים בין עצמם לבין הזהויות הללו והבילבול הזה הוא שיוצר אמונה אשר כובלת אותנו, מונעת מאיתנו לממש את מי שאנחנו באמת, כאשר אנו מתחילים להיות מזוהים עם האמונות שלנו אנו נכבלים אליהן.

תיאור תהליך יצירת האמונה, ההזדהות עימה ויצירת מגבלות בחיים

איך אני יכול להיות משוחרר מהאמונות שלי אך עדיין להשתמש בהן?

שורש הבעיה אינו האמונה עצמה אלא עצם ההזדהות שלנו עם האמונה, למעשה ברגע שאנו מזוהים עם דבר מה אנו כובלים את עצמנו אליו, בין אם אני מאמין שאני יהודי, או שיש אלוהים לבין אם אני מאמין שהחיים הם מבחן גדול, אני אחווה את חיי דרך המשקפיים הספציפיות הללו, לעיתים ההזדהות שלנו כל כך חזקה שאנו אפילו לא ערים לכך שכל חיינו מושפעים וכבולים לאמונה הזו.

תחשבו כמה אמונות, רעיונות, תפיסות עצמיות יש באדם אחד – אינספור.

ברגע שנבין שאנו רחבים הרבה יותר מהזהויות הללו, אנו נוכל לראותן כמה שהן באמת, זהויות שאנו עוטים עלינו ומשתמשים בהם מתי שצריך, אני חי בישראל ולכן הזהות הישראלית שלי היא כלי שאני משתמש בו אך אני לא ישראלי.

נולדתי לעם שיש לו מורשת יהודית, לכן ישנה זהות יהודית שאני יכול להשתמש בה אך אני לא יהודי, אני לא המורשת שלי ואני לא הלאום שלי.

התגברות עצמית (מאמץ עצמי) זו הדרך היחידה לשינוי אמיתי בחיים

בכדי שנוכל לממש את הפוטנציאל האמיתי שלנו ונוכל ליצור שינוי אמיתי בחיינו, יהיה עלינו להתאמץ. גם האמונה שיש בנו פוטנציאל שלא ממומש זו סה”כ אמונה כובלת שלא מאפשרת לנו לעבוד עם מה שיש. ברגע שאנו עסוקים כל הזמן בדימויים חיצוניים אנו לא נוגעים בדבר עצמו, אנו לא עובדים עם מה שיש, אלא עסוקים ב-“מה יכול להיות,” “מה נכון להיות”, “מה אמור להיות”. אנו עסוקים במה שלימדו אותנו, במה שחינכו אותנו ולא בהתנסות הישירה עם החיים.

אם אנו רוצים להשיג דבר מה עלינו לשחרר את הרעיון שפשוט נשיג אותו, שפשוט זה יקרה, שפשוט יגלו אותנו יום אחד, עלינו להבין שאנחנו צריכים לבנות את זה לבנה אחר לבנה, צעד אחר צעד.

הצלחה בנויה ממיליון פעולות קטנות שנמצאות אחת על השנייה. מימוש הפוטנציאל האמיתי שלנו טמון באופן שבו אנו מזוהים עם עצמנו, אם אנו מזדהים עם הפחדים שלנו, המגבלות שלנו או האמונות שלנו אנו נהיה מוגבלים.

אם אנו מזוהים עם העובדה שאין לנו מגבלה, שאנו יכולים להשיג כל שנרצה, שאנו יכולים לבנות כל דבר בתהליך ארוך טווח צעד אחר צעד, כך יראו החיים שלנו.

האם אתם אמיצים מספיק להסתכל על מה שאתם באמת ולעבוד איתו?

אומץ לב וכנות עצמית גבוהה דרושים בשביל ליצור שינוי, כל שינוי מתחיל בצעד אחד והצעד הזה דורש מאיתנו להיות כנים עם עצמנו. עלינו להיות אמיצים ולהסתכל על עצמנו, לראות את מה שנמצא באמת ולא את הדימוי שאנו מאמינים בו. אדם מעשן חייב לראות שעישון הוא התמכרות ושהוא חלש אופי ללא עמוד שידרה מול ההתמכרות הזו בשביל להתחיל תהליך של ריפוי. אדם שרק משמין כל הזמן, עליו להבין שהוא שמן ובמצב בריאותי ירוד ושהאכילה שלו היא פסיכולוגית ולא פיסית, אם אדם מרגיש תקוע מקצועית עליו להבין שהוא תקוע בעבודה שהוא שונא ושהחיים חשובים יותר מהמשכורת או הביטחון המזוייף שהעבודה מעניקה לו, בני זוג שמרגישים כבר כמו שותפים לדירה, עליהם להבין שהזוגיות שלהם תקועה או מתה ועליהם לשחרר את עצמם ממנה ולהמשיך הלאה.

אומץ וכנות עצמית יביאו למצב של גמישות תודעתית, נוכל להיות גמישים ולהשאר קשובים למה שנכון לנו בכל רגע, נוכל להיות משוחררים מכל הצמדות או הזדהות ולחיות את החיים שלנו כפוטנציאל המלא שאנחנו.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן