מהי בדיקת היתכנות כלכלית ומה חשיבותה

מאת: ירון לוי

בדיקת היתכנות כלכלית לעסק הינה מהלך נחוץ וחיוני העשוי להידרש במצבים שונים, בעיקר לפני פתיחת עסק חדש, קנייה של עסק קיים וכניסה לתחום פעילות חדש. במאמר זה נסקור את מרכיבי בדיקת היתכנות כלכלית ונראה מדוע עליה להיות מבוצעת ומלווה על ידי יועץ עסקי בעל ניסיון רב.

חשיבות הבדיקה לפני פתיחת עסק חדש

פתיחת עסק חדש בכל תחום פעילות ומכל היקף מערבת שורה ארוכה של היבטים, חלקם ברורים וגלויים ואחרים נסתרים מהעין. היזם, שלרוב מגיע עם הרבה מוטיבציה ותקוות לרווחים, לא פעם נוטה להתעלם על היבטים שונים או להתבסס על חלומות שאינם מציאותיים. זהו גורם מרכזי לכך שעסקים רבים בישראל אינם מצליחים לשרוד את השנים הראשונות ונאלצים להיסגר במפח נפש ועם בעיה כלכלית רצינית עבור היזם.

ברור, אם כן, שהקמת עסק חדש, או קנייה של עסק קיים, צריכה להיות מבוסס על נתונים ריאליים ומדויקים, לא רק על מוטיבציה, כישורים אישיים או ידע מקצועי – טכני. מדובר למשל בנתונים הקשורים לשוק ולתחום הפעילות, התחרות הצפויה והשחקנים המרכזיים, הערכה של הוצאות הייצור והתפעול, הכנסות מוערכות, עלויות ההקמה וההרצה, יכולות כלכליות ומקורות מימון אפשריים וכן הלאה. בדיקת היתכנות כלכלית מטפלת בנושאים הללו ונוספים, ולמעשה המטרה שלו היא להגיד אם לאורם כדאי ללכת על המיזם כפי שהוא מתוכנן, אם עדיף לשנות היבטים מסוימים בקונספט של העסק ובמרכיביו כדי לבסס הצלחה, או שעדיף לוותר על ההקמה בכלל.

מדובר בבדיקה רצינית ויסודית שאינה יכולה להישען על הערכות כלליות או משאלות הלב של היזם, אלא על היכרות מעמיקה עם השוק ותחום הפעילות, ידע כלכלי מקיף, ניסיון עשיר בניהול עסקים והקמתם, ועל עבודת מחקר מקצועית. היא נחוצה ואף חיונית למניעת כשלון, על כל המשתמע מכך מבחינת הזמן והכסף שלכם, וכדי ליצור עסק מבוסס שיכול להיות יציב ומשגשג לאורך זמן. בנוסף, את הנתונים והמסקנות המתקבלות מבדיקת היתכנות כלכלית יוצק היועץ העסקי אל תוכנית עסקית, אשר תנחה את פעילות העסק לאורך תקופת ההקמה וההרצה, או במקרה של קניית עסק קיים לאורך השנה- שנתיים הקרובות.

מרכיבים בבדיקת היתכנות כלכלית

כאמור, בדיקת היתכנות כלכלית הינה יסודית ורצינית ומורכבת ממספר גדול של פרמטרים. כך למשל, יש להגדיר במדויק את הקונספט של העסק לפי השירותים המתוכננים או אב הטיפוס של המוצר, כדוגמת האפיקים ודרכי המכירה המתוכננים, הגדרת קהלי היעד, הפתרונות שנותנים המוצרים והשירותים לצרכים שונים, מיתוג העסק, המיקום שיכול להועיל מבחינת מיקומים של מתחרים ותנועה של קהל היעד. תהליך ייעוץ עסקי גם מסייע לחדד את התובנות הקונספט שעליו היזם חשב. בנוסף, הוא בודק ועוזר להבין מה בדיוק המצב הנוכחי והצפוי בשוק שאליו היזם מתעתד להיכנס. המטרה של בדיקת השוק היא לבחון תמחור של מתחרים ולהבין את מידת הרווחיות המקובלת בענף ומכאן גם את זו הצפויה ליזם. מלבד זאת, יש לבחון אם השירות או המוצר שהיזם בונה עליהם את העסק ניחנים ביתרונות כלשהם בהשוואה למתחרים, למשל איכות עדיפה, עלויות נמוכות, חוויית קניה טובה יותר וכן הלאה.

נושא משמעותי נוסף בבדיקת היתכנות כלכלית הוא הערכת תקורות. חשוב לזכור שהקמת עסק חדש מצריכה הוצאות משמעותיות, בין אם מדובר על הפקה או רכישה של מלאי מוצרים ראשונים, רכישה של מיכון וציוד להתחלת פעילות, קבלת אישורים ורישיונות מהרשויות הרלוונטיות, שיפוצים במבנה ועוד. יש גם לקחת בחשבון הוצאות שוטפות על תשלום שכירות ואחזקה של המבנה, העסקת כוח אדם, ארנונה, ציוד משרדי, חשמל וכיוצא בזאת. בתוך כך, חשוב לזכור שתקופת ההרצה נפרשת על פני כחצי שנה לפחות, ובה הרווחים יהיו לרוב נמוכים יחסית כי עוד אין מעגל לקוחות קבוע. על פי רוב, לאורך 3 השנים הראשונות של הפעילות הפוטנציאל המלא של הרווחים עדיין אינו ממומש.

לאור נתונים אלו ברורה חשיבות הבחינה של מקורות המימון של היזם ואת יכולותיו הפיננסיות הנוכחיות. צריך להבין האם עומד לרשותו מספיק הון עצמי והאם יוכל לקבל מהבנק או מהקרן להלוואות בערבות מדינה את ההלוואה הנדרשת. יועץ עסקי המבצע את הבדיקה יוכל גם לאמוד באופן מדויק למדי את סיכויי קבלת האשראי ובאיזה סדר גודל, ומכאן ניתן להעריך את יכולות העמידה בעלויות הקמת העסק ותקופת ההרצה. יש לציין כי היועץ העסקי יכול בהמשך גם לעזור בהשגה של המימון הדרוש על ידי בניית תוכנית עסקית נכונה, מקצועית ומשכנעת, ואם לייצג את היזם מול הגורמים המלווים.

בחירת יועץ עסקי לבדיקת היתכנות כלכלית

כפי שניתן להבין, בדיקת היתכנות כלכלית הינה חשובה ואף קריטית לביסוס עסק איתן ומצליח, ולהימנעות מטעויות שיעלו לכם ביוקר. לכן חשוב גם לבחור יועץ עסקי שכבר ליווה עסקים רבים בהקמה, בדגש על עסקים מתחום הפעילות הרלוונטי ליזם. כמו כן, יש לוודא שהיועץ מחזיק בהשכלה כלכלית אקדמית הולמת, ושיש לו גם ניסיון מהשטח בהקמת וניהול עסקים בעצמו.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות, פנו אל חברת “לוי ייעוץ כלכלי ועסקי”  המתמחה בייעוץ עסקי.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן