זהירות אתם אובייקטים: באילו מקומות עוקבים אחרינו כיום?

אנו חיים בסביבה עתירת טכנולוגיה שרק הולכת ומתפתחת. עולם התקשורת מפיק אמצעים מקוונים ומתקדמים, שכבר היום נראים כאילו נשלפו מסרט מדע בדיוני. הפרטיות ירדה מגדולתה כאשר המידע הנאסף עלינו החל להיות המטרה. שבו רגע והתרווחו, ברוכים הבאים לסרט של החיים שלכם

לפני בערך 6 שנים עלתה אפליקציה בסיסית מאד בנראותה, שהזמינה פורצים וגנבים לאתר בתים בסביבת המחייה שלהם ש”בשלים” לפריצה. האפליקציה התבססה על אלגוריתם המאתר אנשים ב-Facebook שפרסמו כי יצאו לטיול, בילוי או כל דבר אחר, מצליב את המידע בין היעד אליו נסעו לבין בית המגורים, ומחשב זמן מינימלי “בטוח” לביצוע הגניבה. האפליקציה, שהוסרה בתוך שעות בודדות הייתה פרי פיתוחם של שני מתכנתים, שעשו זאת כמהלך מחאתי המראה כמה אנחנו חשופים בעולם המקוון ובאיזו קלות ומעט יצירתיות ניתן להגיע אלינו ואל נכסינו, בלי שבכלל נדע.

החיים במעגל סגור

בזמן הקצר שעבר מאז אותו ניסיון להעביר מסר, הטכנולוגיה התפתחה לבלי הכר ואף הפכה לנגישה יותר לרוב האוכלוסייה המודרנית. מצלמות אבטחה לבית יכולות לספק מערך הגנה והרתעה ראוי שישמור מפני אותם גנבים, וגם על הפרטיות שלכם בנכס. במחירים נגישים בהחלט כמעט כל אחד יכול לרכוש מצלמות אבטחה לבית להתקנה עצמית ולהגן על ביתו. זה פתרון זמין, מיידי ומוכח. אבל גם אחרי שהרחקנו את מי שצריך, חשוב לדעת שלא רק המצלמות מתעדות את חייכם ואת ביתכם.

via GIPHY

קבלו המלצה ממקרר

בארצות הברית, הציעה אחת מחברות האלקטרוניקה שואב אבק רובוטי בחינם. ה”דיל” היה חשוף לכל: הרובוט מצויד במצלמת 360 מעלות, ומחובר לסמארטפון שלכם. כך, שואב האבק היה מסתובב בביתכם ובזמן שהוא מנקה אוסף מידע עליכם. שקית האוכל של הכלב התרוקנה? קבלו למכשיר הנייד המלצה למזון כלבים במבצע. המצעים מלוכלכים? יש לנו יופי של ג’ל כביסה עבורכם. נמלים? הנה קישור לאתר של חברת הדברה.

שואב האבק הזה מצטרף לכמה מכשירים שגם הם למדו לאסוף מידע עליכם. מקרר בטכנולוגיית RF יודע אילו מוצרים הולכים להיגמר בקרוב ומתוכנת לשלוח לכם תזכורת על כך מטעם חברת מזון מסוימת, תנור אפייה מגיע עם מחשב פנימי שלומד את המתכונים המועדפים עליכם ועל הדרך את מוצרי המזון שאתם צורכים יותר, שנמשיך? זה נקרא “האינטרנט של הדברים” ואין לנו ספק שכבר שמעתם על זה. למעלה מ-20 מיליארד מכשירי חשמל בעולם כבר חולקים את הטכנולוגיה הזו, ותוך כ-5 שנים המספר הזה הולך להכפיל את עצמו. אהבתם? לא אהבתם? בקרוב אצלכם.

תמיד יש מי שיקשיב לכם

אם לאנשים הייתה את הסבלנות להקשיב זה לזה כמו שלאפליקציות ולתוכנות רבות יש – כנראה שהיינו אנשים רגועים ופתוחים יותר. אבל האפליקציות האלה לא פותחו כדי להרגיע אותנו, ויש מאחוריהן אג’נדה כלכלית ברורה. אם אישרתם שימוש במיקרופון ל-Facebook בסמארטפון שלכם, לדוגמה – הוא יכול, לכאורה, להאזין לשיחת חולין שלכם, ולהציע מוצרים ושירותים רלוונטיים על בסיס המידע שאסף. דיברתם עם חבר מהעבודה על חופשה? בפעם הבאה שתכנסו ל-Facebook יכול להיות שתיחשפו לפרסומות של דילים לאירופה, וכיו”ב.

הטכנולוגיה והשיטה הזו אינה פרי נחלתה הבלעדי של ענקית המדיה החברתית, גם אפליקציות ניווט, אתרים של רשתות מזון ובריאות ועוד שפע מערכות עסקיות ישמחו לשמוע מה יש לכם להגיד. במקרה שלא אישרתם שימוש במיקרופון, האם זה הופך אתכם למוגנים יותר? כנראה שכן. ועדיין – מסרתם נתונים אישיים שלכם: תאריך לידה, מגדר, סטטוס משפחתי, תחביבים, דעות פוליטיות? גם אם לא אישרתם קבלת חומר שיווקי ופרסום – המידע הזה נשמר איפשהו, ולעולם לא תדעו היכן הוא יפגוש אתכם שוב. כל מה שציינו כאן נמצא עדיין בתחום האפור מבחינת החוק. עוד לא דיברנו על עבירות של ממש, ועל זה שכנראה גם מספר כרטיס האשראי שלכם שמור איפה שהוא ברשת.

עבודה בעיניים

הטכנולוגיה שעוקבת אחריכם לא מלווה אתכם רק במוצרים. היא יכולה להפתיע אתכם גם בעבודה. תוכנה בשם Odesk שתותקן על מחשבכם האישי, למשל, תצלם את מסך העבודה שלכם 6 פעמים בשעה בנקודות זמן משתנות, ותשלח את התמונה לממונה עליכם או מי מטעמו. אנו ממש מאמינים בעבודה רצינית ומאומצת ולא מעודדים בטלנות, אבל הנוכחות של “האח הגדול” היא בהחלט עניין שראוי לתת עליו את הדעת. חשוב מאד לציין שהחוק בארץ אוסר על מעסיקים לצותת או לחדור לפרטיות של עובדיהם ללא אישור חתום מצד העובד. זה תקף גם לגבי המחשב שלכם, גם אם קיבלתם אותו מהעבודה.

לסיכום, עם כל צעד שהטכנולוגיה לוקחת קדימה – החיים שלנו הופכים לקלים ונוחים יותר, ועדיין חשוב להכיר ביתרונות, אבל גם להישמר מהחסרונות.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן