אבחון מחוננים לגיל הרך

בעיני כל הורה הפעוט שלו הוא גאון, מחונן ומוצלח. אולם, חשוב מאוד לדעת שאם אתם באמת רוצים לדעת אם הילד שלכם מחונן עוד לפני גיל בית ספר, הרי שקיימים מדדים מקצועיים לאבחון ואיתור של ילדים מחוננים.

מבחני אבחון מחוננים הם מבחנים אשר בוחנים מספר אפקטים לרבות כושר הלמידה של הילד, היכולת המתמטית, הזיכרון שלו, היכולות שלו לאתר חוקיות ועוד. ניתן לומר שילד מחונן הוא ילד אשר רמת המשכל שלו גבוהה מ – 130, כאשר מנת המשכל של האוכלוסייה הממוצעת של האוכלוסייה עומדת על 100. מבחנים דידקטיים לילדים המתבצעים אצל אנשי מקצוע מומחים, יכולים לאתר ילדים מחוננים כבר מגיל צעיר.

סימנים שיכולים להעיד על ילד מחונן

מבחני מחוננים של משרד החינוך נערכים באופן רשמי רק כאשר הילד בכיתה ב או ג. אולם, ישנם לא מעט מקרים אשר איתור הילד המחונן מתבצע רק כאשר הילד מגיע לכיתה ה. הורה אשר מעוניין לדעת עוד קודם אם הילד שלו מחונן, הרי שישנם מספר התנהגויות של ילד אשר יכולים להעיד על כך שהוא מחונן. כך לדוגמא: אחד המאפיינים הבולטים אצל ילד מחונן הוא הסקרנות שלו.  מדובר על סקרנות מאוד מפותחת כבר מגיל מאוד קטן. הילד המחונן יוזם שאלות באופן עצמאי ולרוב איננו מסתפק בתשובות פשטניות. כמו כן, אצל פעוטות שיהיו ילדים מחוננים, ניתן להבחין במאפיינים שונים כגון: ערנות גבוהה, צורך מופחת בשינה ופעלתנות גבוהה. בנוסף לכך, ניתן לראות את תינוקו  או פעוטות בעלי פוטנציאל למחוננות יכולת לזהות דמויות מוכרות החל מגיל מוקדם והתקדמות מהירה באבני הדרך של ההתפתחות.

גם זיכרון מפותח של פעוט או ילד יכול להעיד על ילד בעל פוטנציאל למחוננות.

אבחון דידקטי לגיל הרך

במשך שנים רבות המודעות לאבחונים דידקטיים לא הייתה גבוהה. אולם, בשנים האחרונות התפתח מאוד תחום האבחונים למחוננים לגיל הרך לרבות אבחונים הדידקטיים וכיום ניתן למצוא אבחונים דידקטיים אשר עונים באופן מדויק על צרכים שונים העומדים על הפרק. כיום ניתן לאבחן כבר בגיל הרך ליקויים שונים בתחום הלמידה ומנגד, רמה קוגניטיבית גבוהה מאוד אשר יכולה להעיד על כך שהילד מחונן. בעבר, אבחון דידקטי לגיל הרך נחשב כאבחון מורכב יותר בשל הגיל הצעיר שבו הילד מצוי. לא תמיד קל לזהות מחוננות של ילד ומנגד, קשיי למידה. אך כאשר בוחרים במאבחן מקצועי אשר יודע כיצד לגשת אל הגיל הרך ולבחון את מה שדורש אבחון באופן האידאלי והטוב ביותר, ניתן לאבחן כבר בגיל צעיר את נקודות החוזק ומנגד נקודות החולשה של הילד מבחינה דידקטית.

ביצוע אבחון דידקטי לפני כיתה א

במרבית המקרים כאשר מדובר על אבחון לגיל הרך, הרי שיש צורך לאסוף מידע אודות הילד במרפאות לבריאות הילד. מדובר על אבחונים הרלוונטיים עבור איתור וזיהוי קשיים של ילד עוד בגיל הרך. אולם, כאשר מדובר באבחון ילד מחונן, לרוב לא יהיה צורך לאסוף עליו מידע מקדים, אלא, מספיקים דעתו של הוריו או של הגננת של הילד בגין הפוטנציאל של הילד למחוננות. במקרה כזה, ישנם לא מעט מכונים המציעים אבחונים דידקטיים לילדים עוד לפני כיתה א, אשר יכולים לזהות האם הילד מחונן בהתאם לרמה הקונטיבית שלו. הורים אשר עורכים אבחון דידקטי לילד שלהם לפני שהוא עולה לכיתה א או כאשר הוא נכנס לכיתה א ומגלים כי הרמה הלימודית שלו גבוהה מאוד ביחס לשאר בני גילו, לא פעם בוחרים להקפיץ אותו כיתה או לבחור במסגרת מתאימה יותר לרמה הלימודית שלו, על מנת שהוא לא ישתעמם ויקבל את האתר האינטלקטואלי שהוא זקוק לו.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן