מה ההבדל בין תואר ראשון במדעי המחשב לבין הנדסת תוכנה?

תעשיית ההייטק בארץ היא בין המתקדמות ביותר בעולם, לכן, לא פלא שהיא מושכת אליה צעירים רבים אשר מעוניינים ללמוד ולרכוש תואר בתחום המחשבים, ולאחר מכן להשתלב בה, במגוון תפקידים. השתלבות בתעשיית ההייטק כמעט ומבטיחה פרנסה שופעת, תפקידים מעניינים, אתגרים והתפתחות רבה. השלב הראשון בדרך אל המשרה הנחשקת, הוא כמובן תואר רלוונטי, כאשר שני התארים הנחשבים ליוקרתיים ביותר (וגם אלו שיעזרו לבוגריהם להשתלב בצורה הטובה ביותר בתעשייה) הם מדעי המחשב והנדסת תוכנה.

על פני השטח, רבים מאתנו אולי יחשבו כי מדובר בתארים זהים או לפחות דומים מאד, ואלו שחושבים כך אינם טועים לחלוטין, אך אכן קיימים הבדלים מסוימים שיכולים לסייע לכם להחליט איזה תואר תרצו ללמוד ומה תקבלו בסיומו של כל אחד מהתארים הנ”ל.

היכן נעוצים ההבדלים בהגדרת התואר?

כפי שציינו, שני המונחים, כמו גם חלק נכבד מתכניות הלימוד שלהם, נשמעים מאד דומים, אך קיימים מספר הבדלים כלליים, אשר הופכים כל אחד מהם לתואר (ומקצוע) בפני עצמו. בוגר תואר ראשון במדעי המחשב, יהיה בעל יכולת ניתוח גבוהה של אלגוריתמים ובעל יכולת פתרון בעיות אשר נוגעות לתהליכי הביצוע של תוכנות וממשקים ממוחשבים. כאשר התפתחה תעשיית ההייטק בכלל והמחשבים בפרט, עלתה הדרישה בשוק לכוח אדם אשר מיומן בפיתוח ותכנון מערכות ממוחשבות ותוכנות מתקדמות היודעות לתקשר עם מערכות טכנולוגיות מתקדמות מסוגים שונים. לכן, צמח תחום הנדסת התוכנה מתוך תחום מדעי המחשב, ובכך מספקים בוגרי התואר בהנדסת תוכנה מענה לדרישה זו.

תכניות הלימודים בתואר במדעי המחשב ובהנדסה, ההבדלים ביניהן והתואר הנכסף

בשני התארים, מדעי המחשב והנדסת תוכנה, נרכשים תחילה כלים וידע מדעיים ומתמטיים בסיסיים, אשר יסייעו לסטודנטים בהבנת החומר וביישום טוב יותר שלו: שפות תכנות בסיסיות, חדו”א (חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי), אלגברה לינארית, לוגיקה ועוד. מכאן, ניתן לראות פיצול בתוכנית הלימודים – הסטודנטים של מדעי המחשב ממשיכים בלימודי נושאים מעולם המתמטיקה והמדע, מתמחים בניתוח מערכות, רשתות מחשבים ופיתוח אלגוריתמים, יעילות קוד, מערכות הפעלה ועוד. ומאידך, סטודנטים הלומדים הנדסת תוכנה, יתמקדו יותר בלימודי שפות תכנות, תכנון ממשקים וטכנולוגיות שונות לפיתוח תוכנות, כך שבסופו של דבר הם יתמחו ביישום השיטות המדעיות והיישומיות הנלמדות.

עוד הבדל נעוץ במשך זמן הלימוד של כל אחד מן המסלולים. ברוב מוסדות הלימוד האקדמאיים, משך תכנית הלימודים לתואר ראשון במדעי המחשב הוא 3 שנים, אך יש תכניות לימודים המציעות גם תואר של 4 שנים. בלימודי הנדסת תוכנה, לעומת זאת, משך התואר הוא 4 שנים. במדעי המחשב, ניתן לבחור בין מסלול B.A, B.Tech או B.Sc, בעוד תואר בהנדסת תוכנה ניתן במסלול B.Sc בלבד ודורש מעבר של בחינות מועצת המהנדסים הארצית כדי לקבל את תואר המהנדס הנכסף.

באיזה אופן ישתלבו הבוגרים בתעשייה?

בעוד בוגרי תואר בהנדסת תוכנה רכשו כלים אשר לימדו אותם לעבוד, לרוב, בצוותי פיתוח כאלו ואחרים, לפקח ולפתח עימם,  בוגרי התואר במדעי המחשב הוכשרו לפתח תוכנות באופן עצמאי. יכולת עצמאית זו של פיתוח האלגוריתמים של בוגרי מדעי המחשב, יוצרת ביקוש רב למדעני מחשב בשוק העבודה, בעיקר בתחום פיתוח מדעי ומחקרי- טכנולוגי, פיתוח תוכנות מתקדמות וחדשניות ופיתוח מערכות מידע.

לסיכום, הביקוש הגבוה לבוגרי התואר בתחום מדעי המחשב, יוצר סביבות עבודה נוחות ומתגמלות המעודדות צעירים נוספים להכנס לתחום. בנוסף, תואר במדעי המחשב ממכללה אשר מקנה לבוגריה גם כלים מעשיים, בנוסף לכלים תיאורטיים, יגרום לבוגרים להשתלב ביתר קלות בתעשיית ההייטק, בעיקר בשל הנסיון אותו צברו במהלך הלימודים ותיק עבודות ממשי אותו יוכלו להציג בפני המעסיקים הפוטנציאליים. מעבר לכך – הביקוש לבוגרי התואר, אשר גדול כבר כך, צפוי לעלות בארבע השנים הקרובות, על פי תחזיות המשק, מה שהופך גם את הסטודנטים העכשווים למדמ”ח וגם את העתידיים, לעובדים נדרשים ומבוקשים גם בעתיד.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן